4111
Sök

Volvo 740 gle -92 går bara igång på startgas ibland

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
Tänkte om någon var vaken nu å hade någon ide om vad för fel det kan vara om bilen bara går att starta med hjälp av startgas. den kan gå igång och hålla sig igång 2-3 minuter ibland utan hjälp men sen om den lägger av så kan den inte hålla sig igång 2 sekunder utan startgas.

soppapumpen går och är helt ny, filtret är nytt och bränspe relät under stereon är nytt.

Kan det vara spridar relät eller vad kan det vara?

Den går riktigt rent och fint när den startar och startmotorn går runt skit fint utan startgasen men då tänder den inte ens till för 5 öre smile

6 738 Inlägg
18 oktober 2015
kanske kan vara tempgivaren som e kass så den skickar på för lite soppa när motorn e kall. den sitter på toppen under insuget. (under 3ans insugsrör)

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
Löste nyss problemet. typ. slår man lite på kontakten som sitter fastgjuten i locket in till själva tanken/armaturen så startar den, när bilen sen rör sig lite så dör den, så något knas glapp är det i den kontakten eller på undersidan.

Får man byta hela locket eftersom den delen är fast limmad så att säga eller hur fixar man den? är lite trasig nu när man slagit på den 100ggr tongue

6 214 Inlägg
18 oktober 2015
Hej!
Om du söker lite här på forumet så kan du läsa vad jag skrev för några år sedan då brorsan hade samma fel på sin 745:a -87 som du.

Felet är lätt att fixa! Du tar bort hela "plastpluppen" på tanklocket och löder fast sladdarna direkt till pump och tankmätargivare, se också till att löda fast den svarta jordkabeln som sitter fast på en kontakt på tanklocket, som antagligen ärgat sönder)

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Om du söker lite här på forumet så kan du läsa vad jag skrev för några år sedan då brorsan hade samma fel på sin 745:a -87 som du.

Felet är lätt att fixa! Du tar bort hela "plastpluppen" på tanklocket och löder fast sladdarna direkt till pump och tankmätargivare, se också till att löda fast den svarta jordkabeln som sitter fast på en kontakt på tanklocket, som antagligen ärgat sönder)

Okej. ja jag har nyss lödit allt. borrade 4 nya hål där jag lödde ihop varje kabel för sig och drog igenom locket så jag vet att alla kablar är solida.

Har kollat både tur och retur men kommer inte ens soppa upp ur tanken fast pumpen är helt ny mer eller mindre och den går. tankade i 6 liter extra bensin oxå men inget händer. så nu pumpar pumpen men det kommer inte en droppe :S

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
18 oktober 2015
Trådstartare
är det samma på 87orna som 92orna då?

har inget minne av att det fanns någon speciell jordning i locket på min armatur

6 214 Inlägg
19 oktober 2015
Hej!
Hur vet du att soppa kommer ut från pumpen i tanken?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
19 oktober 2015
Trådstartare
det är de det inte gjorde. hörde att den gick men det kom inte ut nått. fast nu är det löst smile

Det går en slang med ett litet metallrör som går in i  toppen på pumpen som ska sitta fast.
Den satt inte fast utan gled in i pumpen samt ut ur pumpen hela tiden s nu på slutet måste glipan varit så stor att soppan inte kunde tryckas upp i röret.

Men nu är det fast och har dragit åt det med en rörklämma så det inte kan lossna mer, så nu fungerar den kanon igen smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 oktober 2015
Trådstartare
jaka54 skrev:
Hej!
Och motorn går..?

jajemen, startar direkt och går kanon smile

Sök