Har under en tid nu försökt få fason på mitt avgassystem på min s70 97 sugis! Ska byta ut från katten och bak, vilket är det bästa då för att få ett schysst ljud ? Kollade på sc styling med ett halvsatspaket 3" sport, jag vill inte tappa för mycket kraft Men få ett gott ljud.
2,5" med en ljuddämpare, exempelvis Simons. Skulle aldrig köra 3" på en sådan sugis
Det är bättre att fråga och verka dum, än att inte fråga och förbli dum
Nuvarande fordon: Opel Rekord E -79, Volvo 940 GL -94
Ex: Volvo 740 SE -92 (såld)
Tappa kraft? Det enda som händer är att du möjligtvis flyttar motorns register. Rakt rör ut genom framskärmen är ett prestandabetonat avgassystem i mina ögon. Helt öppet är vad som gäller för maximal effekt, och som vi alla vet sker maximal effekt högt uppe i varvtalsregistret.
Oavsett vad folk tror på nätet ska du inte ha mottryck i avgassystemet. Det finns en anledning till varför motorbyggare flödestestar ljuddämpare.
Ingen ljuddämpare flödar lika bra som en bit rakt rör med samma innerdiameter.
Med detta sagt, skulle jag ha en bil i liknande din skulle jag försöka göra den så tyst som möjligt, för att slippa höra motorn på den snarare.
Simons är skräp. Då kan du lika gärna köpa dämpare på Biltema, det är billigare.
Okey, många alternativ här o jag som inte kan ett smack om detta haha! Nä men asså där e 2 hål på röret efter katten! Och då tänkte jag att man kunde ju byta ut allt där imellan för att det ska låta lite roligare än original. Men så spekulerar ju alla i dimensioner och effekter mm du har ju ingen turbo Bla Bla Bla, nä men vad ska man göra då :p ska besiktiga den i januari också.
Okey, många alternativ här o jag som inte kan ett smack om detta haha! Nä men asså där e 2 hål på röret efter katten! Och då tänkte jag att man kunde ju byta ut allt där imellan för att det ska låta lite roligare än original. Men så spekulerar ju alla i dimensioner och effekter mm du har ju ingen turbo Bla Bla Bla, nä men vad ska man göra då :p ska besiktiga den i januari också.
Besiktiga den först, om dom skulle börja gnälla. Jag har en spännande besiktning framför mig nu i Januari-Mars. Sen beror det ju på hur mycket du vill att den ska låta? Ska det vara ett tyst fint muller eller du vill att den ska ryta?
Gärna åt skönt muller håll, behöver inte låta genom hela stan varför är Simons system dåliga ? Jasså ? vad har du hittat på med din bil ? :p Jag har inte nån större tillgång att svetsa avgasrör så för mig hade de varit smidigast att beställa färdigt.
Ska du bara ha ett dovt muller så räcker det med en halvsats som du tänkt från början. Hade det på min V40, låter inte mycket men blir ett lite mysigare ljud. Jag har plockat bort mina två sista dämpare. Har lite videoklipp på det om du kollar min sida. Men det ska nog lösa sig när det är dags för min besiktning.
För att du måste betala för det. Kostar det 400kr och är värt 100kr så är det sämre än ifall det kostar 600kr och är värt 600kr.
De skjuter ut packningen efter någon månad, iallafall enligt mina erfarenheter, de är riktigt taffligt svetsade på insidan och så vidare.
Simons brukar jag sätta på bilar jag vill ha fruktansvärt högljudda, då skaffar jag den lilla resonansdämparen, som efter någon månad är i princip tom på insidan och låter mycket högre än den gjorde vid besiktning.