2667
Sök

Volvo V70 AWD D5 - Tillsatsvärmare med tidur, vilken laddare?

8 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#1
Hallå allesammans, första tråden här på garaget då jag hoppas kunna få ta del av era expert råd! smile

Rakt på sak!

Jag har en Volvo v70 D5 som sagt, som jag ska installera tidur till inför vintern, jag har dock endast ca 7-12min resetid till jobbet.

Vad jag har hört och läst lite om iofs är att står tillsatsvärmaren och går i 20min så ska man helst åka 20min för att ladda upp de som dragits??

Då till min fråga, jag har köpt mig ett nytt batteri för att underlätta lite iaf, och detta på en rekommendation av en arbetskollega som påstår sig kunna lite om bilar.

Jag köpte detta batteri: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … rtId=80900

Då han sa att de hade gett bra resultat i diverse tester.


Nu till min fundering, om jag förstått allt rätt så kommer jag åka på batteritorsk titt som tätt under vintern om jag ska köra med tillsatsvärmaren och behöver därmed ladda/underhålls ladda batteriet, Vilken laddare ska jag satsa på?


Tänkte sätta dit någon av edera: http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … -pa27341sv


Eller http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … -pa20148sv


Just för att hålla lite koll.

Sedan vilken laddare ska jag satsa på??

Kollat in dessa:

Alt 1. http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … pa277943sv

Alt 2. http://www.seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=70434

Alt 1. Ingår de även lite olika tester i laddaren som kanske kan vara till fördel någon vacker dag? Men räcker 5AH i laddstyrka?

Är alt. 2 endast för båtar? Vilken laddare ska jag satsa på? Vad passar min situation bäst?

Kan tillägga att jag har en saab med normalt batteri i 80ah möjligtvis? Och vore bra om man kunde använda framtida laddaren till fler än en bil.


Dessa må vara dumma frågor, men som sagt därför jag vänder mig till er experter då jag är helt nollad på dessa frågor.


Eller duger de med vanlig Biltema laddare?
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000031299/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000031643/

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Ba … 000035786/


Tack på förhand
Ha en trevlig dag!

MVH // Kenny
Senast redigerat av Satan2k (7 november 2015)

294 Inlägg
7 november 2015
#2
Köp en Ctek laddare alt 1, så klarar du dig. Ditt batteri ska laddas på 14,7v. Antingen sköter den det själv eller så får du köra på vinter läget.
Senast redigerat av Bilnorden (7 november 2015)


294 Inlägg
7 november 2015
#3
Satsa på en sådan istället, lite billigare och så slipper du skruva fast den/borra o greja.http://www.batterilagret.se/product/1348-comfort-indicator-eyelet-m8.aspx
Men sätt den röda på batteripolen och den svarta nedanför till höger, där finns en skruv som du använder. Kan bifoga en bild om du vill. Sätt inte den svarta på batteripolen, din bil har batteri övervakning det blir fel, batteriet blir laddat men bilen vet inte om det. Antog att du har en -08 eller nyare.


8 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#4
Bilnorden skrev:
Köp en Ctek laddare alt 1, så klarar du dig. Ditt batteri ska laddas på 14,7v. Antingen sköter den det själv eller så får du köra på vinter läget.

Det är en inställning på laddaren alltså? Att de ska laddas i 14.7v, är de för det är ett AGM batteri?
Vinterläge är också ett läge på laddaren? smile

8 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#5
Bilnorden skrev:
Satsa på en sådan istället, lite billigare och så slipper du skruva fast den/borra o greja.http://www.batterilagret.se/product/1348-comfort-indicator-eyelet-m8.aspx
Men sätt den röda på batteripolen och den svarta nedanför till höger, där finns en skruv som du använder. Kan bifoga en bild om du vill. Sätt inte den svarta på batteripolen, din bil har batteri övervakning det blir fel, batteriet blir laddat men bilen vet inte om det. Antog att du har en -08 eller nyare.

Det är denna: http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … -pa20148sv

Samma som den du länka? Kan man ta allt på mekonomen isåfall tänkte jag på.

Ja det är en -10, en bild på hur man ska fästa vore ju suveränt! Vill ju inte sätta dit den å att de ska bli massa problem! smile

4 822 Inlägg
7 november 2015
#6
den här är 400kr billigare www.batterilagret.se/product/1948-ctek- … a-12v.aspx om du köper den vanliga Ctek MXS 5.0 istället för Ctek MXS 5.0 TEST & CHARGE.
skillnaderna kan du jämföra här www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0   www.ctek.com/se/sv/chargers/MXS%205.0%2 … D%20CHARGE

Satan2k skrev:
Bilnorden skrev:
Köp en Ctek laddare alt 1, så klarar du dig. Ditt batteri ska laddas på 14,7v. Antingen sköter den det själv eller så får du köra på vinter läget.

Det är en inställning på laddaren alltså? Att de ska laddas i 14.7v, är de för det är ett AGM batteri?
Vinterläge är också ett läge på laddaren? smile

bara att sätta den i billäget så sköter den allt själv.
http://www.batterilagret.se/productfiles/images/0/0322ca54-4c95-44e7-a537-16bc31579d3f_large.jpg

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

8 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#7
Det är denna väl? : http://www.mekonomen.se/bil/tillbehor/b … -pa26468sv

Samma pris där + att mekonomen har 15% rabatt på alla köp just nu, så blir billigare därifrån isf.

Dessa testfunktioner som följer med i den för 1095 är inget å ha då eller? smile



Den ska alltså in i billäget när man laddar och inte i AGM fast de är ett AGM batteri jag har? smile

Jag kan som sagt nada om detta, så får ursäkta alla dumma frågor Vill ju inte förstöra något i bilen p.g.a min inkompentens liksom big_smile

294 Inlägg
7 november 2015
#8
Vinterlöget/Agm läget så kör laddaren på 14,7v. Bilen kommer oxå börja ladda 14,7.


8 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#9
Bilnorden skrev:
Vinterlöget/Agm läget så kör laddaren på 14,7v. Bilen kommer oxå börja ladda 14,7.

Ah okej! Så ingen större skillnad då med andra ord!

Nu är frågan, är de värt att slänga ut 400kr mer för att ha tillgång till testfunktionerna eller är de bara trams? smile

Eller ska man köpa en CTEK MXS5.0 Polar Edition för 919 just för att den ska kunna hantera kylan bättre eftersom den kommer ju användas mest på vinterhalvåret. smile

Tänkte att runt 1000kr får vara max för en laddare + snabbkoppling.

Fixar du bilden på hur man fäster snabb kopplingen med är du bussig? smile
Senast redigerat av Satan2k (7 november 2015)

294 Inlägg
7 november 2015
#10
Laddar du 1 gång/månad så behöver du inga test funktioner, då håller batteriet länge. En kompis köpte en V50 2009 han har fortfarande orginal batteriet kvar, han laddar var 4:e vecka ovillkorligen. Bilden kommer....


8 Inlägg
7 november 2015
Trådstartare
#11
Bilnorden skrev:
Laddar du 1 gång/månad så behöver du inga test funktioner, då håller batteriet länge. En kompis köpte en V50 2009 han har fortfarande orginal batteriet kvar, han laddar var 4:e vecka ovillkorligen. Bilden kommer....

Det räcker alltså 1 gång i månden även fast jag tänkte köra med tillsatsvärmare rätt ofta under vinterhalvåret och endast har resetiden på 7-12min? Iofs de lär man väl märka på den där snabbkopplings indikatorn om de behövs laddas oftare smile

Tänkte även fixa en: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t … rtId=43332

För att hålla lite kolla även när man satt sig i bilen, hur mycket volt bör den visa när bilen är avstängd, och när den är igång för "bra" skick på saker å ting?

Anyway, tack så j**vla mycket för alla snabba svar och erat otroliga tålamod med en rookie som mig själv smile

Trevlig helg på er! smile

294 Inlägg
7 november 2015
#12
Du kan ju ladda var 14:e dag oxå eller varje helg, men låt det inte gå längre än 1 månad imellan laddningar även sommartid. Batteriet mår bäst av att vara så full laddat som möjligt.

Avstängd 12,4 - 12,7

Igång kommer den att ladda 14,7, det gör min, har oxå agm.
Senast redigerat av Bilnorden (7 november 2015)


294 Inlägg
7 november 2015
#13
Bilder.
http://i695.photobucket.com/albums/vv317/The_Swede/Mobile%20Uploads/Volvon/DSC_0146.jpg
http://i695.photobucket.com/albums/vv317/The_Swede/Mobile%20Uploads/Volvon/DSC_0147.jpg
http://i695.photobucket.com/albums/vv317/The_Swede/Mobile%20Uploads/Volvon/DSC_0148.jpg



Sök