Hallå allesammans, första tråden här på garaget då jag hoppas kunna få ta del av era expert råd!
Rakt på sak!
Jag har en Volvo v70 D5 som sagt, som jag ska installera tidur till inför vintern, jag har dock endast ca 7-12min resetid till jobbet.
Vad jag har hört och läst lite om iofs är att står tillsatsvärmaren och går i 20min så ska man helst åka 20min för att ladda upp de som dragits??
Då till min fråga, jag har köpt mig ett nytt batteri för att underlätta lite iaf, och detta på en rekommendation av en arbetskollega som påstår sig kunna lite om bilar.
Då han sa att de hade gett bra resultat i diverse tester.
Nu till min fundering, om jag förstått allt rätt så kommer jag åka på batteritorsk titt som tätt under vintern om jag ska köra med tillsatsvärmaren och behöver därmed ladda/underhålls ladda batteriet, Vilken laddare ska jag satsa på?
Satsa på en sådan istället, lite billigare och så slipper du skruva fast den/borra o greja.http://www.batterilagret.se/product/1348-comfort-indicator-eyelet-m8.aspx Men sätt den röda på batteripolen och den svarta nedanför till höger, där finns en skruv som du använder. Kan bifoga en bild om du vill. Sätt inte den svarta på batteripolen, din bil har batteri övervakning det blir fel, batteriet blir laddat men bilen vet inte om det. Antog att du har en -08 eller nyare.
Satsa på en sådan istället, lite billigare och så slipper du skruva fast den/borra o greja.http://www.batterilagret.se/product/1348-comfort-indicator-eyelet-m8.aspx Men sätt den röda på batteripolen och den svarta nedanför till höger, där finns en skruv som du använder. Kan bifoga en bild om du vill. Sätt inte den svarta på batteripolen, din bil har batteri övervakning det blir fel, batteriet blir laddat men bilen vet inte om det. Antog att du har en -08 eller nyare.
Vinterlöget/Agm läget så kör laddaren på 14,7v. Bilen kommer oxå börja ladda 14,7.
Ah okej! Så ingen större skillnad då med andra ord!
Nu är frågan, är de värt att slänga ut 400kr mer för att ha tillgång till testfunktionerna eller är de bara trams?
Eller ska man köpa en CTEK MXS5.0 Polar Edition för 919 just för att den ska kunna hantera kylan bättre eftersom den kommer ju användas mest på vinterhalvåret.
Tänkte att runt 1000kr får vara max för en laddare + snabbkoppling.
Fixar du bilden på hur man fäster snabb kopplingen med är du bussig?
Laddar du 1 gång/månad så behöver du inga test funktioner, då håller batteriet länge. En kompis köpte en V50 2009 han har fortfarande orginal batteriet kvar, han laddar var 4:e vecka ovillkorligen. Bilden kommer....
Laddar du 1 gång/månad så behöver du inga test funktioner, då håller batteriet länge. En kompis köpte en V50 2009 han har fortfarande orginal batteriet kvar, han laddar var 4:e vecka ovillkorligen. Bilden kommer....
Det räcker alltså 1 gång i månden även fast jag tänkte köra med tillsatsvärmare rätt ofta under vinterhalvåret och endast har resetiden på 7-12min? Iofs de lär man väl märka på den där snabbkopplings indikatorn om de behövs laddas oftare
För att hålla lite kolla även när man satt sig i bilen, hur mycket volt bör den visa när bilen är avstängd, och när den är igång för "bra" skick på saker å ting?
Anyway, tack så j**vla mycket för alla snabba svar och erat otroliga tålamod med en rookie som mig själv
Du kan ju ladda var 14:e dag oxå eller varje helg, men låt det inte gå längre än 1 månad imellan laddningar även sommartid. Batteriet mår bäst av att vara så full laddat som möjligt.
Avstängd 12,4 - 12,7
Igång kommer den att ladda 14,7, det gör min, har oxå agm.