3005
Sök

Jämställdhet och sånt.

1 Inlägg
25 november 2015
Trådstartare
Hejsan alla bilintresserade!

Mitt namn är Amanda, jag går på Skurups Folkhögskola och just nu håller jag på att skriva en uppsats om jämställdhetens vara eller inte vara inom bil- och motorsportsvärlden. Jag hade blivit jätteglad om ni hade viljat och kunnat ta er tiden att svara på ett par frågor angående era tankar och upplevelser kring detta.

Upplever ni det som att de kvinnor och tjejer som intresserar sig för det har samma förutsättningar och möjligheter att utöva sitt bil- och motorintresse som pojkar och män? 

Har ni någon gång märkt av fördomar eller särbehandling (både positiva eller negativa) gentemot kvinnor inom bil- eller motorsporten?

Tycker ni att man behöver jobba aktivt för att få fram tjejer i bilvärlden, hur och varför i så fall?

Tack så jättemycket på förhand!
Mvh Amanda

12 086 Inlägg
26 november 2015
Man ska absolut inte kvotera in tjejer i "bilvärlden", lika lite som man ska könskvotera någon annan stans bara för  sakens skull. Jag tvivlar på att man som tjej, i egenskap av tjej, har det särskilt svårt att få plats i kretsar med bilfolk om man vill.

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
28 november 2015
Upplever ni det som att de kvinnor och tjejer som intresserar sig för det har samma förutsättningar och möjligheter att utöva sitt bil- och motorintresse som pojkar och män?

Det handlar om att ha ett genuint intresse för att lära sej, har man bara det så har jag svårt att se att kvinnor skulle ha svårare att utöva sitt bilintresse än män. Bestämmer man sej för att man ska lära sej hur saker går till och vad som gör vad så är det bara att ge det tid, med tiden lär man sej mer och mer.

Har ni någon gång märkt av fördomar eller särbehandling (både positiva eller negativa) gentemot kvinnor inom bil- eller motorsporten?

Det man kan se i sin umgängeskrets är att ofta tenderar grabbarna att ta över själva skruvandet vilket många av tjejerna gärna finner sej i. Det kommer sej av att vi gärna vill visa oss dugliga för tjejerna men nackdelen är ju att om tjejen i fråga faktiskt är genuint intresserad men inte törs ta för sej så hämmas hon av detta. Jag kan tycka att som i alla sammanhang får man ju ha lite kurage och självdisciplin och faktiskt bestämma sej för att man ska lära sej saker och göra saker själv.

Tycker ni att man behöver jobba aktivt för att få fram tjejer i bilvärlden, hur och varför i så fall?

Nej, är tjejer intresserade så växer det fram sakta men säkert av sej själv bara man ger det tid. Tjejer kan ju på individ nivå försöka få andra tjejer intresserade men något aktivt utövande från olika klubbar och organisationer tycker jag är överflödigt, det enda som kommer ur det är att man inte tar tjejernas "inträde" i bilkulturen på allvar. Rom byggdes inte över en natt och min åsikt är att man ska vara väldigt försiktig med all form av kvotering.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Sök