8 december 2015
Trådstartare
Det gäller en:
Saab 9-5 2.0t BioPower 2007
Bilen har precis passerat 49k mil
Inte chippad eller liknande.
Felet framkommer som att det känns som att bilen huttrar lite från och till när man sitter i bilen (typ att bilen vibrar lite mer än vanligt), ger man gas och sedan släpper av stillastående så faller tomgången ner på 700-750 varv innan den går upp till normalt igen ~850
Har märkt av lite olja nere vid tändstiften, tydligt runnit från ventilkåpan på insidan (Vid tändkassetten).
Tidigare hade jag felkod: P1312 & P1334, P0300 & P0101
Samt motorlampa som lyste
Till att börja med så upptäcktes det att någon satt LMM'en åt fel håll, vände på den.
Då slocknade motorlampan och felkoderna försvann. i CA 30mil.
Sedan kom P1312 och P0300 tillbaka.
Dagen efter jag startar bilen så tänds inte motorlampan utan den slocknar.
Dvs, motorlampan verkar komma och gå
LMM'ens kablar är uppmätta och även LMM'en, den är det inget fel på.
Sedan mättes TK upp, vilket visade sig att den var dålig & sprucken på sina ställen.
Nu har jag bytt till nya tändstift med lithiumfett på och även tändkassett, ingen motorlampa lyser MEN.
bilen verkar ha samma symtom som tidigare.
något som kan va värt att nämna är även att någon idiot har "lagat" vevhusventilationen på ett väldigt "bra" sätt uppe vid ventilkåpan i form av en skruv ner i ventilkåpan precis vid vevhusventhålet för att sedan stripa fast vevhusslangen i skruven (vevhusslangens klipsfäste eller vad man ska kalla det har gått av på ena sidan.)
Så jag antar att vevhusventilationen inte är bytt på ett tag.
Men nu behöver jag spekulationer, jag har inte möjlighet att kolla felkoder och hur den blandar luft/bränsle igen förrän imorgon dock.
Jag vill hinna felsöka så mycket som möjligt varje dag efter jobbet tills felet är åtgärdat då bilen ska åka en längre sväng närmare jul.
Senast redigerat av sotar (8 december 2015)
Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker