3963
Sök

Katalysator lampa Audi a6 2.0 tfsi

27 Inlägg
10 januari 2016
Trådstartare
Hej

Har en Audi a6 2006 2.0 tfsi. För ett tag sedan så kom jag ner till bilen i garaget och skulle starta den, då lös både EPC/ECP och Katalysator lampan. Bilen stod i en månad innan jag bestämde mig för att åka till verkstaden 2km bort. Startar och påvägen dit slocknar EPC/ECO lampan. På verkstaden säger byter dom tempgivare och någon slang och säger att de var klart. Vilket det inte var, sedan har dom bytt båda lamdasonderna, luftmassemätare, dom säger att dom kollat efter läckage på packningar o slangar. Men lmapn lyser fortfarande. Jag provade att släcka lampan med min felkodsläsare varpå bilen börja typ skaka, stängde av och gick ner dagen efter. Startar och är då ojämn tomgång när den är kall. Ligger på typ 800-900 rpm i 5-10 sek sen så hoppar den upp till 1000 rpm och går sedan ner igen? Bara när den är kall. Släcker du lampan så inbillar jag mig att den drar mer bränsle. Visar fel kod p0171. ( mager blandning ). Men verkstaden har inte lyckats. Bilen rullat strax över 20k mil.

Tacksam för svar!

Mvh Crippa

4 162 Inlägg
10 januari 2016
p 0171 för mager blandning är ett tecken på att den får för lite bränsle

vilket kan bero på:

lågt bränsletryck   tex. taskig högtrycksgivare, Mycket troligt  kika om LTFT-banken ligger på tex. +25%
bränslefilter är den bytt på mycket länge ?
för-bränslepump i tanken
kopiösa mängder med E85 i besinen

när man radera felkoderna, raderar man samtidigt inlärda värden för adapteringen
vilket innebär att kärran behöver köras ca 1-3 mil för att dessa ska läras in på nytt

LTFT-banken slår i taket +25%  men hamnar mitt i mellan -25% och +25% vid raderin av felkoderna

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

352 Inlägg
10 januari 2016
http://cdn.teilestore.de/thumb?m=1&id=7077971&lng=se

Jag har katalysator lampa som lyser med felkod "mager blandning tomgång bank 1" och fått tips av en kompis som jobbar med Audi på Möller att det till 99% är denna som behöver bytas.

Sök