3231
Sök

Saab 9-5 Aero 2002 topplockspackning?

1 Inlägg
16 januari 2016
Trådstartare
#1
Hej!

Köpte bilen idag allt verkade frid och fröjd ända tills nu när jag kört bilen i två timmar och kommit hem. Då motorn varnar för låg glykolnivå och jag stannar och köper ny glykol och fyller på. Kör ytligare ca två timmar och då har nivån i tanken blivit halvfull. Bilens gång har inte ändrats men det är en hel del glykol som försvinner.

Är inte så kunnig på bilar men har kollat lite under huven men inte sätt någon läcka!
Så väldigt tacksam för svar på vad detta skulle kunna vara!? roll

2 845 Inlägg
16 januari 2016
#2
Kollat oljan så inte glykolen ligger där, kolla insidan av oljelocket med så det inte är en gråaktig gegga där.

Ryker den onormalt grått då du kör?

Annars kan det ju va vattenpump, nån slang eller vad som helst, men då skulle det ju va lite blött på nåt ställe.
Kolla även under mattor inne i kupen runt elementet om det är det som läcker? fast då borde du ha en fet hinna på vindrutan.

Men kolla detta till att börja med.
Senast redigerat av uhlin (16 januari 2016)

6 104 Inlägg
16 januari 2016
#3
Hej!
För det första! Du vet väl att du inte blanda etylenglykol med propylenglykol!?

Det kan vara många orsaker till att kylvätskan försvinner, trasig topplockspackning, spricka i toppen, läckage i en slang osv men det kan också vara bara luft (övertryck)i systemet som tvingat ut kylvätskan genom expansionskärlets lock.
Köp koncentrerad kylvätska och blanda 50/50 med kranvatten och häll i och kör sedan motorn och observera om vattnet försvinner.

Om det är en spricka i topplockspackningen eller spricka i toppen märker du det på att vattennivån i expansionskärlet varierar från kall till varm motor, du kan också se att vattnet i expansionskärlet blir brunt eller att motoroljan blir brunaktig.


...has left the building...
4 474 Inlägg
16 januari 2016
#4
jaka54 skrev:
1: Om det är en spricka i topplockspackningen eller spricka i toppen märker du det på att vattennivån i   
expansionskärlet varierar från kall till varm motor
2: du kan också se att vattnet i expansionskärlet blir brunt
3: eller att motoroljan blir brunaktig.

1: Att nivån skiljer mellan varm/kall är fullt normalt. Varmvätska expanderar, o tar således större volym.
2: Mja...Vattnet kan vara brunt av flera anledningar, tex "utfälld rost".
3: Mja...Motoroljan skall vara "gyllenbrun till mörkbrun". Det du tänker på är vad man populärt kallar för "lätt kaffefärgad grädde", dvs att oljan skummar o det bildas skum, ett tydligt tecken på att motorn blandar olja/vatten. Det skall dock nämnas att denna "grädde" är rätt vanligt förekommande på vintern om man kör mesta korta sträckor typ mindre än 5 mil i stöten, förklaringen är kondens.
Senast redigerat av dawwe (16 januari 2016)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
17 984 Inlägg
16 januari 2016
#5
dawwe skrev:
jaka54 skrev:
1: Om det är en spricka i topplockspackningen eller spricka i toppen märker du det på att vattennivån i   
expansionskärlet varierar från kall till varm motor
2: du kan också se att vattnet i expansionskärlet blir brunt
3: eller att motoroljan blir brunaktig.

1: Att nivån skiljer mellan varm/kall är fullt normal. Varmvätska expanderar, o tar således större volym.
2: Mja...Vattnet kan vara brunt av flera anledningar, tex "utfälld rost".
3: Mja...Motoroljan skall vara "gyllenbrun till mörkbrun". Det du tänker på är vad man populärt kallar för "lätt kaffefärgad grädde", dvs att oljan skummar o det bildas skum, ett tydligt tecken på att motorn blandar olja/vatten. Det skall dock nämnas att denna "grädde" är rätt vanligt förekommande på vintern om man kör mesta korta sträckor typ mindre än 5 mil i stöten, förklaringen är kondens.

Skrev ett inlägg innan dig, jag raderade det då jag inte tänkte på vad jag skrev. Du har så rätt mannen.

Men upprepar dock frågan till TS om kupévärme är stabil?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 104 Inlägg
18 januari 2016
#6
Hej!
Håller med er om att när oljan är lite  kaffefärgad med grädde" bör man vara orolig och att brunt vatten kan vara rost från blocket, men att vatten expanderar håller jag inte med om. Det är inte vattnet som expanderar när motorn blir varm utan vattenånga! Vätska går inte att komprimera däremot vattenånga. Det är vattenånga som  kommer ut genom expansionskärlets lock och som får vattennivån i expansionskärlet att variera. Stor variation på vattennivån betyder mycket vattenånga och mycket vattenånga kommer ofta från det extra tryck och värme som bildas när förbränningsgaser tar sig in i en kylkanal genom en trasig topplockspackning.


...has left the building...
4 474 Inlägg
18 januari 2016
#7
Normalt arbetstryck i kylsystemet i en bil är ca 2 bar. Mycket mer än  så o nåt är knas, brukar finnas "övertrycksventil" i kylarlocket. Trycket höjer kokpunkten, men vätskan expanderar en del trots det. Min åsikt är att varierande nivå i expansionskärlet är fullt normalt, dvs en variation inom min-max markeringarna. Vatten expanderar 0.021% per grad, så 80 graders temphöjning ger säg en volymskillnad på nån dl i ett normalstort system (7-11 liter) fullt märkbart i expansionskärlet som ofta rymmer typ 1 liter om ens det

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Forummoderator
17 984 Inlägg
18 januari 2016
#8
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med er om att när oljan är lite  kaffefärgad med grädde" bör man vara orolig och att brunt vatten kan vara rost från blocket, men att vatten expanderar håller jag inte med om. Det är inte vattnet som expanderar när motorn blir varm utan vattenånga! Vätska går inte att komprimera däremot vattenånga. Det är vattenånga som  kommer ut genom expansionskärlets lock och som får vattennivån i expansionskärlet att variera. Stor variation på vattennivån betyder mycket vattenånga och mycket vattenånga kommer ofta från det extra tryck och värme som bildas när förbränningsgaser tar sig in i en kylkanal genom en trasig topplockspackning.

Håller med dawwe här. Klart det expanderar! Det trodde jag de flesta visste? Varför tror du vatten är som tyngst vid 4+ grader? Hade det inte expanderat så hade sjöar/hav frusit "jämnt" Det heter inte expansionskärl för att det är ett kul namn.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
18 januari 2016
#9
Hybridsmurfen skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
Håller med er om att när oljan är lite  kaffefärgad med grädde" bör man vara orolig och att brunt vatten kan vara rost från blocket, men att vatten expanderar håller jag inte med om. Det är inte vattnet som expanderar när motorn blir varm utan vattenånga! Vätska går inte att komprimera däremot vattenånga. Det är vattenånga som  kommer ut genom expansionskärlets lock och som får vattennivån i expansionskärlet att variera. Stor variation på vattennivån betyder mycket vattenånga och mycket vattenånga kommer ofta från det extra tryck och värme som bildas när förbränningsgaser tar sig in i en kylkanal genom en trasig topplockspackning.

Håller med dawwe här. Klart det expanderar! Det trodde jag de flesta visste? Varför tror du vatten är som tyngst vid 4+ grader? Hade det inte expanderat så hade sjöar/hav frusit "jämnt" Det heter inte expansionskärl för att det är ett kul namn.

WTF!

Så du menar att en vätskekyld motors kylarvätska kan frysa så att en kylkanal går sönder?
Det var nyheter för mig! Är det därför mån tro som det är så viktigt med kylarvätska som har låg fryspunkt?

jaka54: Gör ett experiment, fyll en pet flaska till randen med varmt vatten, lägg den genast i frysen och invänta morgondagen. wink
Glöm för guds skull inte att lägga en handduk framför frysen. wink

Fotnot: När det skrivs något negativt om SAAB rusar det till en fyra fem medlemmar snabbare än tändkassetten brinner upp, medans när en olycksbroder söker hjälp då lyser samma människor alltjämt med sin frånvaro.

TS:
Låter bilen konstigt?
Färg på avgaserna?
Om du vid kall motor öppnar expansionskärlets påfyllningslock och låter bilen stå på tomgång, bubblar det då? Luktar det avgaser?


Tillägg:
dawwe har en god kunskap om motorer som blåser cylinderhuvuden och felsökning därtill misstänker jag och anser därmed att de råd han ger TS i tråden är goda och förmodligen välgrundade i egen verklighet med en kopp varm choklad i tråget. wink
Jag däremot har tämligen begränsad erfarenhet i samma utsträckning då mitt bilinnehav genom åren sett annorlunda ut. tongue

6 104 Inlägg
20 januari 2016
#10
Hej!
Ber om ursäkt om jag uttryckte mig lite väl onyanserat men det blir så ibland när man ska skriva snabba svar.
Att varmt vatten tar aningen större plats är varmt är naturligtvis sant men att vattennivån i expansionskärlet skulle variera MYCKET från kall till varm motor håller jag inte med om. Som dawwe skriver så är det normalt att vattenvolymen ökar med någon deciliter totalt  men i vissa expansionskärl är detta knapp märkbart, som ex i mitt eget (Audi 100 Avant 2,0E -89) där ökar volymen bara med en knapp centimeter.
Som jämförelse kan jag nämna brorsans Volvo 745:a -87:a som för två år sedan hade en stor variation på vattnet i expansionskärlet, från halvfull till att det rann över när motorn började bli varm. Vi misstänkte topplockspackningen och visst var det den som orsakade felet. En hårtrådstunn spricka i packningen gjorde att vattennivån markant ökade ju varmare motorn blev.
Vi bytte packning och vattenvariationen i expansionskärlet blev knappt märkbar. Så jag vidhåller! Om variationen är STOR så är det troligen något som är fel , och då är det närmast att tro att topplockspackningen är trasig.

Evildan
Ja! Fryser vattnet /kylvätskan i motorn kan blocket spricka! Hände farsans gamla Citroeng Berliner 11 sport på femtiotalet.

Ja! självklart ökar vattenvolymen i en flaska så flaskan sprängs  om den läggs i frysen en längre tid. Is tar ju upp större volym en vatten i flytande form.
Senast redigerat av jaka54 (20 januari 2016)


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 januari 2016
#11
Evil: Jag har aldrig blåst en toppackning, inte ens på en gammal M20 (6-cylindrig 70-tals konstruktion, BMW). Jag är innerligt trött på dina "vinklingar" mot mig och/eller de märken/bilar jag gillar/rekommenderar. Skärp dig, tack.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 104 Inlägg
20 januari 2016
#12
Hej!
??? Vad menar du med "trött på vinklingar" Jag försöker bara hjälpa folk som ställer frågor här på forumet. Vilka bilar de har ger jag fullständigt f...i och vilka bilar du har eller föredrar har jag ingen aning om.


...has left the building...
4 474 Inlägg
20 januari 2016
#13
Jaka: Inte du utan Evildan...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

6 104 Inlägg
20 januari 2016
#14
Hej!
Aah! Ber om ursäkt dawwe!smile Trodde det var mig du syftade på.
Senast redigerat av jaka54 (20 januari 2016)



Sök