Jag funderar på att sätta en backkamera i min Citroën C5 2007 Kombi. Huvudorsaken är att det är svårt att ha koll bakom bilen när bagageutrymmet är fulllastat och jag har inte lust att backa över någon. Men det jag funderar över är vilken sorts skärm jag ska ha till backkameran. Jag hade tänkt mig en trådad backkamera eftersom de trådlösa verkar lida av störningar. Tänker mig något
sånt här.
Jag funderar också på att montera en brytare som gör att jag kan välja att ha kameran aktiverad av backljuset, eller alltid aktiverad. Det sista kan vara bra om skuffen är full med prylar så att man inte har någon sikt bakåt.
Jag vill inte ha en display som blockerar sikten genom vindrutan.
Jag funderar också på att sätta upp en telefonhållare med proclip på förarsidan för att kunna köra musik, navigation mm. Jag vill inte ha en separat enhet för det eftersom jag inte kommer orka hålla på och skyffla musik till minneskort mm. Jag har tom haft samma MP3-CD i bilen i över ett år för att jag inte orkat byta trots att jag är döless på den. Det måste vara enkelt, alltså. Spotify i offline-läge är det som jag orkar fixa (i bästa fall).
Hittils har jag hittat två alternativ som ser vettiga ut:
Montering på backspegelPå aliexpress finns det en uppsjö av monitorer som enkelt snäpps fast på befintlig backspegel.
T.ex. denna. Det vore smidigt för då kan jag dra ström från säkringsboxen (tror jag) och relativt enkelt dölja kablarna som går till bakluckan. Nackdelen är att jag får vara utan backspegel när kameran används. Dessutom är jag inte alls säker på att den här spegeln har lika fin automatisk avbländning som min nuvarande backspegel.
Montering med proclip Montering med proclip på instrumentpanelen. Isåfall blir det nog någon
sån här monitor. Nackdelen med den monteringen är att jag får ha en ful skärm sittandes framför luftutblåset. Dessutom kan jag inte dra kablarna lika snyggt.
Jag behöver helt enkelt lite tips från forumet på vad som funkar bra i praktiken.
Är det besvärligt att titta på en display i någon av positionerna?
Funkar det med en mesig 4" skärm?
De 7" displayer som monteras på backspegeln, funkar de bra?
Är det något annat jag borde tänka på?'
Alla tips mottages tacksamt.