2638
Sök

Ladda tomt 12V batteri?

12 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hej igen.
Stängde mitt förra konto i skräck för " Galna Hackare" men ... Lite måste man ju våga så... nytt konto nu.
Kom ut till vår 2020 RAV4 phev i morse och fick först meddelande om " ej fungerande p broms" och sedan helt svart, dött,  ingen ström.
Stack bort till biltema och köpte en laddare som jag kopplat in men det verkar inte hända så mycket . Stod på 4.9v när jag kopplade in och visar 4.9v efter tjugo minuter.

Någon som har tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-07e18093e9402fbb22ff4d5b1cd2fa2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-16a899cfc7f919f0dd6d6f4279c40bbc.jpg
Senast redigerat av KenthIJ2 (för 7 timmar sedan)

581 Inlägg
för 7 timmar sedan
#2
Du behöver antingen koppla ett annat batteri med högre spänning än ditt har parallellt med ditt batteri för att laddaren ska starta. Nya intelligenta laddare är egentligen dummare än gamla analoga. Om du inte har ett batteri till så kan du, som jag tvingades göra, ta vilken 12 volts transformator som helst och koppla på ditt batteri samtidigt som du laddar.


12 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#3
Pininfarina406 skrev:
Du behöver antingen koppla ett annat batteri med högre spänning än ditt har parallellt med ditt batteri för att laddaren ska starta. Nya intelligenta laddare är egentligen dummare än gamla analoga. Om du inte har ett batteri till så kan du, som jag tvingades göra, ta vilken 12 volts transformator som helst och koppla på ditt batteri samtidigt som du laddar.

Tackar för snabbt svar.
Skyltar öppet med min okunnighet...

Var hittar man en 12v transformator i dag och hur kopplar man den på batteriet?
Antar att det inte funkar med en sådan här?


https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-4ebbab1f268f668d75a4c0720e71291f.jpg

12 Inlägg
för 7 timmar sedan
Trådstartare
#4
Skulle det funka med en sådan här?
https://www.biltema.se/bil---mc/elsyste … 2000053524

* Voff voff *
10 853 Inlägg
för 6 timmar sedan
#5
Pininfarina406 skrev:
Du behöver antingen koppla ett annat batteri med högre spänning än ditt har parallellt med ditt batteri för att laddaren ska starta. Nya intelligenta laddare är egentligen dummare än gamla analoga. Om du inte har ett batteri till så kan du, som jag tvingades göra, ta vilken 12 volts transformator som helst och koppla på ditt batteri samtidigt som du laddar.

Enligt manualen är lägsta spänning 2,0 V, så felet är inte att spänningen är för låg.

https://docs.biltema.com/v2/documents/f … b0fc6ab5e8

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 853 Inlägg
för 6 timmar sedan
#6
KenthIJ2 skrev:
Hej igen.
Stängde mitt förra konto i skräck för " Galna Hackare" men ... Lite måste man ju våga så... nytt konto nu.
Kom ut till vår 2020 RAV4 phev i morse och fick först meddelande om " ej fungerande p broms" och sedan helt svart, dött,  ingen ström.
Stack bort till biltema och köpte en laddare som jag kopplat in men det verkar inte hända så mycket . Stod på 4.9v när jag kopplade in och visar 4.9v efter tjugo minuter.

Någon som har tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-07e18093e9402fbb22ff4d5b1cd2fa2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-16a899cfc7f919f0dd6d6f4279c40bbc.jpg

Du bör ansluta jord till chassiet och inte direkt till batteriet, chansen är stor att en RAV4 från 2020 har batteriövervakning och då fattar inte bilen vad som händer när du laddar på det här viset.

Sedan vet jag inte riktigt vad som gör att den inte laddar ditt batteri. Rör sig staplarna i displayen eller ser det bara ut exakt som på bilden?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#7
Brådhis skrev:
Pininfarina406 skrev:
Du behöver antingen koppla ett annat batteri med högre spänning än ditt har parallellt med ditt batteri för att laddaren ska starta. Nya intelligenta laddare är egentligen dummare än gamla analoga. Om du inte har ett batteri till så kan du, som jag tvingades göra, ta vilken 12 volts transformator som helst och koppla på ditt batteri samtidigt som du laddar.

Enligt manualen är lägsta spänning 2,0 V, så felet är inte att spänningen är för låg.

https://docs.biltema.com/v2/documents/f … b0fc6ab5e8

Tackar.
Måste man kanske koppla loss batteriet från bilen ?

12 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#8
Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Hej igen.
Stängde mitt förra konto i skräck för " Galna Hackare" men ... Lite måste man ju våga så... nytt konto nu.
Kom ut till vår 2020 RAV4 phev i morse och fick först meddelande om " ej fungerande p broms" och sedan helt svart, dött,  ingen ström.
Stack bort till biltema och köpte en laddare som jag kopplat in men det verkar inte hända så mycket . Stod på 4.9v när jag kopplade in och visar 4.9v efter tjugo minuter.

Någon som har tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-07e18093e9402fbb22ff4d5b1cd2fa2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-16a899cfc7f919f0dd6d6f4279c40bbc.jpg

Du bör ansluta jord till chassiet och inte direkt till batteriet, chansen är stor att en RAV4 från 2020 har batteriövervakning och då fattar inte bilen vad som händer när du laddar på det här viset.

Sedan vet jag inte riktigt vad som gör att den inte laddar ditt batteri. Rör sig staplarna i displayen eller ser det bara ut exakt som på bilden?

Staplarna rör sig

* Voff voff *
10 853 Inlägg
för 6 timmar sedan
#9
KenthIJ2 skrev:
Brådhis skrev:
Pininfarina406 skrev:
Du behöver antingen koppla ett annat batteri med högre spänning än ditt har parallellt med ditt batteri för att laddaren ska starta. Nya intelligenta laddare är egentligen dummare än gamla analoga. Om du inte har ett batteri till så kan du, som jag tvingades göra, ta vilken 12 volts transformator som helst och koppla på ditt batteri samtidigt som du laddar.

Enligt manualen är lägsta spänning 2,0 V, så felet är inte att spänningen är för låg.

https://docs.biltema.com/v2/documents/f … b0fc6ab5e8

Tackar.
Måste man kanske koppla loss batteriet från bilen ?

KenthIJ2 skrev:
Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Hej igen.
Stängde mitt förra konto i skräck för " Galna Hackare" men ... Lite måste man ju våga så... nytt konto nu.
Kom ut till vår 2020 RAV4 phev i morse och fick först meddelande om " ej fungerande p broms" och sedan helt svart, dött,  ingen ström.
Stack bort till biltema och köpte en laddare som jag kopplat in men det verkar inte hända så mycket . Stod på 4.9v när jag kopplade in och visar 4.9v efter tjugo minuter.

Någon som har tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-07e18093e9402fbb22ff4d5b1cd2fa2d.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-16a899cfc7f919f0dd6d6f4279c40bbc.jpg

Du bör ansluta jord till chassiet och inte direkt till batteriet, chansen är stor att en RAV4 från 2020 har batteriövervakning och då fattar inte bilen vad som händer när du laddar på det här viset.

Sedan vet jag inte riktigt vad som gör att den inte laddar ditt batteri. Rör sig staplarna i displayen eller ser det bara ut exakt som på bilden?

Staplarna rör sig

Då är det nog bara att vänta. Den laddar ju i olika steg. Har du kikat i manualen? Står en del där om de nio(!) stegen som den går igenom innan det är klart.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

* Voff voff *
10 853 Inlägg
för 6 timmar sedan
#10
KenthIJ2 skrev:
Brådhis skrev:
Pininfarina406 skrev:
Du behöver antingen koppla ett annat batteri med högre spänning än ditt har parallellt med ditt batteri för att laddaren ska starta. Nya intelligenta laddare är egentligen dummare än gamla analoga. Om du inte har ett batteri till så kan du, som jag tvingades göra, ta vilken 12 volts transformator som helst och koppla på ditt batteri samtidigt som du laddar.

Enligt manualen är lägsta spänning 2,0 V, så felet är inte att spänningen är för låg.

https://docs.biltema.com/v2/documents/f … b0fc6ab5e8

Tackar.
Måste man kanske koppla loss batteriet från bilen ?

Inte egentligen skulle jag säga, huvudsaken är att strömmen passerar batteriövervakningen, om bilen nu har en sådan...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#11
Nu har den slutat att ladda helt.
Nere på  3.7v nu

* Voff voff *
10 853 Inlägg
för 6 timmar sedan
#12
KenthIJ2 skrev:
Nu har den slutat att ladda helt.
Nere på  3.7v nu

Inget felmeddelande från laddaren? Det är iofs normalt att den går ner i spänning när den håller på med sina olika steg, min gör det (inte exakt samma modell iofs).

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#13
Drog ur strömmen och satte i igen och då börjar den ladda men från 4.6
Skulle jlämmorna inte stifta på polerna?
Om man sommar min bild så ser man hur jag satt dem.

Fick upp en ikon för "
Omvänd polarisering, om batteriet är i dålig kondition och behöver bytas eller felaktig laddspänning vald  men den slocknade igen.

Jag har den på ikonen för standard laddningsprogram för 12v batteri 14.4 V/ 8A
Senast redigerat av KenthIJ2 (för 6 timmar sedan)

* Voff voff *
10 853 Inlägg
för 6 timmar sedan
#14
KenthIJ2 skrev:
Drog ur strömmen och satte i igen och då börjar den ladda men från 4.6
Skulle jlämmorna inte stifta på polerna?
Om man sommar min bild så ser man hur jag satt dem.

Fick upp en ikon för "
Omvänd polarisering, om batteriet är i dålig kondition och behöver bytas eller felaktig laddspänning vald  men den slocknade igen.

Jag har den på ikonen för standard laddningsprogram för 12v batteri 14.4 V/ 8A

Misstänker att ditt batteri är i utkanten av sin livslängd...

Nej, du ska inte sätta minus på batteriet! Har bilen batteriövervakning (vilket jag tror att en Toyota från 2020 har) så vet bilen inte att batteriet laddas då, och då kommer du få felmeddelanden i framtiden för att bilen tror (uträknat!) att det gått ut mer ström än det har från batteriet.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

12 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#15
Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Drog ur strömmen och satte i igen och då börjar den ladda men från 4.6
Skulle jlämmorna inte stifta på polerna?
Om man sommar min bild så ser man hur jag satt dem.

Fick upp en ikon för "
Omvänd polarisering, om batteriet är i dålig kondition och behöver bytas eller felaktig laddspänning vald  men den slocknade igen.

Jag har den på ikonen för standard laddningsprogram för 12v batteri 14.4 V/ 8A

Misstänker att ditt batteri är i utkanten av sin livslängd...

Nej, du ska inte sätta minus på batteriet! Har bilen batteriövervakning (vilket jag tror att en Toyota från 2020 har) så vet bilen inte att batteriet laddas då, och då kommer du få felmeddelanden i framtiden för att bilen tror (uträknat!) att det gått ut mer ström än det har från batteriet.

Kan jag sätta svarta klämman på metallklämnan/ batteribygeln ?

* Voff voff *
10 853 Inlägg
för 6 timmar sedan
#16
KenthIJ2 skrev:
Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Drog ur strömmen och satte i igen och då börjar den ladda men från 4.6
Skulle jlämmorna inte stifta på polerna?
Om man sommar min bild så ser man hur jag satt dem.

Fick upp en ikon för "
Omvänd polarisering, om batteriet är i dålig kondition och behöver bytas eller felaktig laddspänning vald  men den slocknade igen.

Jag har den på ikonen för standard laddningsprogram för 12v batteri 14.4 V/ 8A

Misstänker att ditt batteri är i utkanten av sin livslängd...

Nej, du ska inte sätta minus på batteriet! Har bilen batteriövervakning (vilket jag tror att en Toyota från 2020 har) så vet bilen inte att batteriet laddas då, och då kommer du få felmeddelanden i framtiden för att bilen tror (uträknat!) att det gått ut mer ström än det har från batteriet.

Kan jag sätta svarta klämman på metallklämnan/ batteribygeln ?

Inte på bygeln då den är lackad = ingen kontakt. Du kan möjligen testa med den bulten nertill på din bild som håller bygeln. Du märker om det är kontakt, annars händer ingenting bara.

Men var lite försiktig när du håller på och kopplar hit och dit, knallgas bildas när batterier laddas (bl.a.) och den är extremt lätt att sätta fyr på och då smäller det och i sämsta fall gör batteriet det också.
Senast redigerat av Brådhis (för 5 timmar sedan)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

3 497 Inlägg
för 5 timmar sedan
#17
Skulle ju kunna vara något i bilen som drar ström också. Så laddaren inte orkar med. Men då skulle den visa fyll fart på laddningen och bli varm.

Men rasat batteri är troligare OM det nu är det ALLRA troligaste, dvs att laddaren inte fattar att den är ansluten till batteri öht. Som är kinkiga med urladdade batterier.  Det brukar räcka att starta upp den bara. Jag har satt startkabel för att då laddaren att känna batteri, och när den väl börjat ladda kan man ta bort startkablarna.
Skulle duga från en gräsklippare eller vad som helst med 12v batteri.

Så klart kan en ny laddare vara sönder också.

Man ska ha som god vana att ALLTID sätta minus I chassiet om man laddar batterier som sitter anslutna i bilen.
Det görs i onödan i sämsta fall.
Jag brukat sätta minus på motorns metall någonstans lämpligt. Kan vara svårt att hitta bra kontakt i chassiet.

En Toyota Hybrid håller 12v spänningen uppe via en konverter (typ batteriladdare) med ström från hybridbatteriet, så sannolikt är övervakningen annorlunda än med en traditionell generator.
Men skadar ändå inte med minus I motorn.

Gas bildas när batteriet kokar/jobbar väldigt hårt/utsätts för överspänning.
I slutna utrymmen kan en gnista då ge explosion av batteriet. Men under här beskrivna omständigheter känns det inte som någon risk.

Jag har smällt några batterier.
(1 med flit som tonåring)
Övriga när man gett starthjälp på entreprenadmaskiner. Då sker hög strömrusning och batteriet är i en plåtlåda.

Men respekt för nyss urladdade eller under laddning är bara sunt.
Syra och vassa plastskärvor flygande.

Ha huven öppen eller på glänt under laddning.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)

12 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#18
Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Drog ur strömmen och satte i igen och då börjar den ladda men från 4.6
Skulle jlämmorna inte stifta på polerna?
Om man sommar min bild så ser man hur jag satt dem.

Fick upp en ikon för "
Omvänd polarisering, om batteriet är i dålig kondition och behöver bytas eller felaktig laddspänning vald  men den slocknade igen.

Jag har den på ikonen för standard laddningsprogram för 12v batteri 14.4 V/ 8A

Misstänker att ditt batteri är i utkanten av sin livslängd...

Nej, du ska inte sätta minus på batteriet! Har bilen batteriövervakning (vilket jag tror att en Toyota från 2020 har) så vet bilen inte att batteriet laddas då, och då kommer du få felmeddelanden i framtiden för att bilen tror (uträknat!) att det gått ut mer ström än det har från batteriet.

Kan jag sätta svarta klämman på metallklämnan/ batteribygeln ?

Inte på bygeln då den är lackad = ingen kontakt. Du kan möjligen testa med den bulten nertill på din bild som håller bygeln. Du märker om det är kontakt, annars händer ingenting bara.

Men var lite försiktig när du håller på och kopplar hit och dit, knallgas bildas när batterier laddas (bl.a.) och den är extremt lätt att sätta fyr på och då smäller det och i sämsta fall gör batteriet det också.

Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Drog ur strömmen och satte i igen och då börjar den ladda men från 4.6
Skulle jlämmorna inte stifta på polerna?
Om man sommar min bild så ser man hur jag satt dem.

Fick upp en ikon för "
Omvänd polarisering, om batteriet är i dålig kondition och behöver bytas eller felaktig laddspänning vald  men den slocknade igen.

Jag har den på ikonen för standard laddningsprogram för 12v batteri 14.4 V/ 8A

Misstänker att ditt batteri är i utkanten av sin livslängd...

Nej, du ska inte sätta minus på batteriet! Har bilen batteriövervakning (vilket jag tror att en Toyota från 2020 har) så vet bilen inte att batteriet laddas då, och då kommer du få felmeddelanden i framtiden för att bilen tror (uträknat!) att det gått ut mer ström än det har från batteriet.

Kan jag sätta svarta klämman på metallklämnan/ batteribygeln ?

Inte på bygeln då den är lackad = ingen kontakt. Du kan möjligen testa med den bulten nertill på din bild som håller bygeln. Du märker om det är kontakt, annars händer ingenting bara.

Men var lite försiktig när du håller på och kopplar hit och dit, knallgas bildas när batterier laddas (bl.a.) och den är extremt lätt att sätta fyr på och då smäller det och i sämsta fall gör batteriet det också.

Brådhis skrev:
KenthIJ2 skrev:
Brådhis skrev:

Misstänker att ditt batteri är i utkanten av sin livslängd...

Nej, du ska inte sätta minus på batteriet! Har bilen batteriövervakning (vilket jag tror att en Toyota från 2020 har) så vet bilen inte att batteriet laddas då, och då kommer du få felmeddelanden i framtiden för att bilen tror (uträknat!) att det gått ut mer ström än det har från batteriet.

Kan jag sätta svarta klämman på metallklämnan/ batteribygeln ?

Inte på bygeln då den är lackad = ingen kontakt. Du kan möjligen testa med den bulten nertill på din bild som håller bygeln. Du märker om det är kontakt, annars händer ingenting bara.

Men var lite försiktig när du håller på och kopplar hit och dit, knallgas bildas när batterier laddas (bl.a.) och den är extremt lätt att sätta fyr på och då smäller det och i sämsta fall gör batteriet det också.

12 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#19
Tackar.
Skall vara försiktig.
Är det säkrast att dra ur kabeln?

Skulle det funka att sätta svarta klämman på den här skruven?


Kan ju mycket väl vara så att batteriet är slut.
Kan man köpa nytt på biltema och sätta i själv eller rekommenderas Toyota verkstad?https://www1.garaget.org/gallery/images/252/251518/251518-41605df28f5b56c658a57b0294ab7c3a.jpg

Diagnostekniker
2 936 Inlägg
för 4 timmar sedan
#20
Ditt batteri är troligen kaputt.
12v-batterier i hybrider är ofta lite väl klena, para det med att det endast laddas med 8-10A ifrån dc/dc-omvandlaren så har du snart ett kasst batteri.
Har du en plugin så slutar även 12v-batteriet laddas när hv-batteriet är fullt, men så länge laddkabeln är inkopplad så kommer flertalet moduler att vara vakna och sakta men säkert suga ur 12v.

Detta leder till sulfatering.

Byt till ett kraftigare batteri som får plats, och underhållsladda sedan det varje eller varannan vecka.
Senast redigerat av Jesper328 (för 4 timmar sedan)

Up the RA


Sök