Skulle ju kunna vara något i bilen som drar ström också. Så laddaren inte orkar med. Men då skulle den visa fyll fart på laddningen och bli varm.
Men rasat batteri är troligare OM det nu är det ALLRA troligaste, dvs att laddaren inte fattar att den är ansluten till batteri öht. Som är kinkiga med urladdade batterier. Det brukar räcka att starta upp den bara. Jag har satt startkabel för att då laddaren att känna batteri, och när den väl börjat ladda kan man ta bort startkablarna.
Skulle duga från en gräsklippare eller vad som helst med 12v batteri.
Så klart kan en ny laddare vara sönder också.
Man ska ha som god vana att ALLTID sätta minus I chassiet om man laddar batterier som sitter anslutna i bilen.
Det görs i onödan i sämsta fall.
Jag brukat sätta minus på motorns metall någonstans lämpligt. Kan vara svårt att hitta bra kontakt i chassiet.
En Toyota Hybrid håller 12v spänningen uppe via en konverter (typ batteriladdare) med ström från hybridbatteriet, så sannolikt är övervakningen annorlunda än med en traditionell generator.
Men skadar ändå inte med minus I motorn.
Gas bildas när batteriet kokar/jobbar väldigt hårt/utsätts för överspänning.
I slutna utrymmen kan en gnista då ge explosion av batteriet. Men under här beskrivna omständigheter känns det inte som någon risk.
Jag har smällt några batterier.
(1 med flit som tonåring)
Övriga när man gett starthjälp på entreprenadmaskiner. Då sker hög strömrusning och batteriet är i en plåtlåda.
Men respekt för nyss urladdade eller under laddning är bara sunt.
Syra och vassa plastskärvor flygande.
Ha huven öppen eller på glänt under laddning.
Senast redigerat av Mossan1 (för 5 timmar sedan)