2383
Sök

Köpråd: S80 -04 eller Ford Mondeo/Focus -08

7 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
Tjena!

Ska åka och kolla på en S80 -04, har gått 11.000 mil och endast en ägare. Priset ligger på 59.000:-. Kamrem är bytt och servicebok finns, ägd av en 61 årig gammal gubbe (nu är han över 70).

Jag vill ha en bil som jag vet kommer hålla ett tag, och som inte rostar. sönder. Så som jag har förstått så rullar S80 ganska långt om man jämför med andra bilar, bara man tar hand om dem, finns flera ute på blocket som gått väldigt långt.

Nu säger min kusins farsa att det är för dyrt för en sån gammal bil och rekommenderar mig att köpa en Ford Mondeo/Focus runt 2008 för den är mycket nyare och man får mer bil för pengarna osv. Men jag har läst så mycket dåligt om Ford och det känns rent spontant inte som en bil som man kommer kunna ha kvar när man har passerat 25.000 mil sträcket.

Känns som att en Volvo från 2004 är modernare än en Ford som är fyra år nyare.

Vad säger ni? Är S80n ett dåligt köp eller?

Forummoderator
18 024 Inlägg
20 januari 2016
Kan inte heller mycket om Ford. Men Mondeo & Focus är populära och anses trevliga att köra.

Volvo S80 är en glidarbil. Sålde min -99 till en kompis som har kvar den nu 3 år senare. Går som klockan. Tung bil så byta något stag/led i framvagnen kanske man kan åka på nån gång. Hans bil har nog rullat runt 30000 mil nu tror jag.

Vad du INTE ska köpa är dock en S80 T6. Låt bli.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

7 Inlägg
20 januari 2016
Trådstartare
Hybridsmurfen skrev:
Text.

Låter lovande, det är ju en av de struligaste årsmodellerna också! smile

Kommer mest glida fram på motorvägen med den på väg till jobbet,  men behöver bra med utrymme där bak för barnstol och fruga. Vill inte tumma på säkerheten och skaffa en bil som drar någon dl mindre, S80:n däverkar dra runt 0.8 på motorvägen och det känns som att det är godkänt för en så stor bil. Verkar ligga på vettiga varvtal på motorvägen också, inte några 3000 varv/min i 110 sol fordarna verkar ligga på.

Vet inte hur mycket vikt man kan lägga på att den är 12 år gammal,  den känns fortfarande som ett bättre bygge än nyare årsmodeller av
andra märken.

Motorn jag är intresserad av är 140 hästarn, den tråkigaste wink

Ingen himmel är så blå som min
2 978 Inlägg
20 januari 2016
Volvo är rätt bra vad gäller rost och hållbarhet. Generellt har din kusins farsa rätt - Volvo är dyra. Men det har man även igen på andra sidan (om du inte behåller den tills den ska skrotas).

Ford är inte jättekass, och själv tycker jag nog att en Mondeo Mk4 (från 2007) är modernare än en gammal S80, men nån enorm skillnad är det såklart inte. Men det är det inte mot en 2008 S80 heller.
Hade en Focus 2005 från 12000 mil till 21000 mil (avverkades på bara 2 år så inte nåt jättelångt ägande ändå). Den höll bra. Ett hjullager åkte jag på att byta.
Hade en Mondeo 2011 från ca 4000 mil till ca 7000 mil (ägde den bara i elva månader) och den höll ihop utan något att laga eller byta. (Backsensorerna pep konstant en vinterdag - snö/frost/is på dem? Lagade sig själv till dagen efter i garage)
Har nu en Mondeo 2014 som jag köpte ny, rullat 6000mil. 2 nyligen upptäckta problem som garantin ska få betala. 3e bromsljuset ovanför bakrutan har slutat funka och turbon läcker lite avgaser. Annars har även den rullat på - men nåt annat kan man knappt vänta av en helt ny bil tycker jag. Trots att det är en Ford.

/Mattias

Forummoderator
18 024 Inlägg
20 januari 2016
niille skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Text.

Dissa inte den! Hade en V70 med den maskinen i höstas. Markant bättre bottendrag än 170hk. Trevlig glidare! Nu hade vi automatlåda men med manuell räcker den nog till!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 822 Inlägg
20 januari 2016
Hybridsmurfen skrev:
niille skrev:
Hybridsmurfen skrev:
Text.

Markant bättre bottendrag än 170hk.

ja det är lite märkligt eftersom 140 och 170 är exakt  samma motor fast med olika programvaror annars märker man bara att 170 är lite piggare på höga varv, vill man så går det ju att chipa dom till 180Hk.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

167 Inlägg
21 januari 2016
Det är en bra bil gsmla S80. Riktigt bra rostskydd, komfort och utrymmen.

Dock är Mondeo ingen dum bil heller. Från 07 o framåt så delar den mkt teknik med just Volvo S80 spm kom ungefär samtidigt.  Det var ju under denna period Ford ägde Volvo. Inredningen och upplevd kvalitet håller dock inte samma klass som Volvon o inte heller rostskydd. 

Pruta ner s80in till 45tkr iaf. Förnuftigt motorval med 140 hkr. Det räcker gott och den marschar på bra på motorväg men givetvis inte jättepigg vid omkörning exvis.

Muttley
21 januari 2016
59 är väldigt dyrt.
En släkting bytte en bil värd 40 tusen mot en s80 2004.
Hade förvisso gått 18-19000 mil.

Men den var fullutrustad, 2,5 turbo.
telefon, taklucka, skinn, automat och allt vad de nu fanns i den.

Under 50 är den kanske värd.

6 633 Inlägg
21 januari 2016
Vilken motor sitter i Forden?

De/Dem

Sök