3317
Sök

BMW E46 - Motortemperaturen pendlar mellan 80-115c

3 Inlägg
10 februari 2016
Trådstartare
Hej.

Jag har en BMW 330CI 2000 årsmodell vars motortemperatur pendlar mellan 80 och 115 grader. Är detta normalt?
Jag har på BMW hidden menu där man kan se tempen digitalt. Den vanliga visaren stannar på mitten när motorn är varm och rör sig inte när tempen pendlar.

När jag startar bilen så klättrar temperaturen sakta men säkert upp till ca 115c. Därefter faller det direkt till ca 80 grader. Sen börjar temperaturen klättra sakta upp till 110-115c igen. Därefter faller det direkt ner till 80 igen. Och så håller det på hela tiden. En cykel tar ungefär 5-10min.

Så är det någon här som vet om detta är ett vanligt beteende för den typ av bil? Eftersom jag bara har kollat på visaren tidigare så har jag aldrig märkt detta.

Anledningen till att jag kollade upp temperaturen digitalt nu är för att värmen i kupen kommer och går. Nu har jag också kunna konstatera att värmen kommer igång först efter att motortemperaturen "toppat" och kommit tillbaka till normalt (ca 80-85c). Sen försvinner värmen efter ett par min och samtidigt börjar motortemperaturen klättra upp till  ca 115c. Sen efter toppningen är kupevärmen tillbaka igen.

Jag misstänker att det är något fel på termostaten. Men jag förstår att kupevärme problemet kan bero på massa andra saker så jag vill gärna höra er input.

Tack på förhand.
Deeebo
Senast redigerat av Deeebo (10 februari 2016)

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
10 februari 2016
Du är nog på rätt väg, antingen termostaten eller något i värmepaketet..
Det är billigare att börja med termostaten..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

3 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
Ja. Så får jag nog göra. Fick ett tips på ett annat håll om att testa lufta ordentligt. Jag ska göra det först då det är ännu billigare...

Tack för svaret.

311 Inlägg
11 februari 2016
Skulle börjat med att byta termostat och lufta ordentligt. Ställ bilen i uppförsbacke när du luftar, full värme på, bilen på tomgång och lock av. Kan va topplockspackning men en termostat kostar inga stora pengar att börja med...

3 Inlägg
11 februari 2016
Trådstartare
Tack för tipsen.
Jag luftade den ordentligt i morse och det verkar ha hjälpt!
Jag fick värme i kupen redan vid ca 50c värme i digitalvisaren. Sen tog det mycket längre för motor att komma upp i 80+ grader än det gjorde igår när jag upptäckte problemet. Jag var ute och körde på motorvägen i ca 30min men kom aldrig över 85c.

Jag är nöjd så här så jag kommer inte byta/testa termostaten om detta håller smile

Alltid lika skön känsla när man lyckas fixa bil problem utan att behöva lämna in den och (oftast) bli blåst på massa pengar...

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
11 februari 2016
Ibland är det enklare och billigare än man tror..
MEN skulle man gissa på det enklaste först så kan man ge sig fasiken på att det är fel..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

Sök