JohnMayLives skrev:
Kina kostade då för ett antal år sedan ca 40' runt om (355mm), komplett o bara att skruva dit. Motsvarande AP-Racing gick på ca 45' (360mm, ok + belägg). men då skulle jag få tillverka egna bromsoksadaptrar samt bells då det inte fanns/finns att köpa till min bil. Han uppskattade kostnaden till runt 10-15', så säg 60' för AP-Racing. Det är 50% mer. Men inte 50% bättre. Det finns några skeptiker som fått prova min bil o se vad bromsarna går för, alla har kommit tillbaka med kommentaren: Hoppsan! Bra doserbarhet (det är ju dels därför man köper större bromsar, flerkolvs-ok. Enkolvs ok kan ibland vara lite väl av/på), bra bett o mattas inte (detta trots att jag har tillverkarens sk "sport belägg". En uppgradering till bättre belägg lär göra kitet bättre ändå?).
Gällande EBC: Varför så negativ? YellowStuff är en bra kompromiss för den sporadiske banåkaren som vill ha ett belägg som funkar även under vardagskörning.
Bussningar: Mja. Styvare bussning gör kanske att bilen går bättre osv. Men man flyttar ofta påfrestningarna från där tillverkaren tänkt att de skulle tas upp delvis (i bussningen!) till andra delar, vilket kan leda till att man kan få sprickor vid subframe-fästen o annat roligt. Så alltför styva bussningar skulle jag inte rekommendera. Jag säger kör på original.
Att säga att ebc funkar på bana... ja du... du... antingen så har du aldrig provat ebc på bana eller så kör du vääääldigt lugnt
- tänker inte ens diskutera om ebc funkar eller inte funkar på bana då jag vet att det är slöseri med pengar att köpa ebc belägg för banåkning... och hur fan kan man skita i att köpa ordentliga belägg om man ska köpa ok och skivor för tiotusentalskronor...
Det är ju som att bygga 300kvm lyxkåk och sen inreda den med möbler man plockat ur containern på återvinningstationen
Bra kompromiss för "sporadiska banåkaren" är enligt mig pfc08 eller budget alternativet carbotech xp8/10 (beroende på vikt på bil).
Tycker man det e för dyrt/jobbigt med skrikande bromsar till vardags, ja men kör på ebc belägg till vardags då.
Nu sneglade jag visserligen en hel del på stora bromsar till min m3a men det blev aldrig av... dels bromsade jag ifrån det mesta och bromsarna räckte allafall 20min stintar men ärligttalat så var det pengarna som fattades.
Uppgradera bromsarna handlade om 20-25k... det är allafall 5st körningar... bättre/roligare att vara på banan än stå i garaget resonerade jag
Så pallar m3ans enkolvsok och 325x28mm skivor att bromsa dryga 1600 kg runt mantorp på ~1.32 tider konstant i 20 minuter under svensk högsommarvärme... ja då behöver man fan inte ha större bromsar på en GATBIL så länge man gör sin läxa när det kommer till belägg och skivor!
En solid alu bussning är i alla lägen bättre än en sliten org. bussning när det kommer till sprickbildningar...
En slapp org. bussning från vw är inte bättre för väghållningen än t.ex en powerflex - och nu pratar jag vid körning på vanlig väg.
På bana är däremot solida bussningar och led-lager alltid bäst... dock är det outhärdligt på vanlig väg.
Jag är lite nyfiken, vad är det för bil du har och kör bana med? Provade du "riktiga" belägg innan du uppgraderade bromsarna? Du pratar bara om diameter på skivorna... ganska obetydligt faktiskt... vad är det för tjocklek?