3323
Sök

Blir luft i kylsystem e39?

1 322 Inlägg
29 februari 2016
Trådstartare
hej bytt vattenpump på en e39. skoverhjul av metall. beggad f.ö. byte även termostat
blir luft i kylsystem, läckande termostathus, bytt detta nu till annat plasthus. gamla va säkert sprucket.
kan vattenpumpen ta in luft, men inte läcka utåt?

vet att dom e riktiga as att lufta. pyser typ när jag trycker på kylarslangar ser inge läck utåt.., hoppas de inte är topplockspackning....

Kolla gärna in mitt 945 projekt!
Volvo 945aaah!

Yawn...
3 151 Inlägg
29 februari 2016
Kollat kylaren? Vanligt att de läcker på E39!

Kan vara så enkelt som plastlocket också, kolla det med!

311 Inlägg
1 mars 2016
Hur gör du när du luftar? Låter som att du fortfarande inte fått ur all luft...

1 322 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
Mervolic skrev:
Kollat kylaren? Vanligt att de läcker på E39!

Kan vara så enkelt som plastlocket också, kolla det med!

ska kolla detta!

Volvo 945aaah!

1 322 Inlägg
1 mars 2016
Trådstartare
kajc skrev:
Hur gör du när du luftar? Låter som att du fortfarande inte fått ur all luft...

fyller slangarna +kylern först  sen fyller kälet. upp med han på pallbock så han står i lutning.  fläkten på 3 hacket. full värme sen startar jag å varvar liite..

när jag trycker på kylarslangarna pyser de å dem blir fulla med luft..

Volvo 945aaah!

2 311 Inlägg
1 mars 2016
Lossa luftningsskruvarna och ta bort dem helt. Fyll på med kylarvätska i expansionskärlet hela vägen upp till kanten, sluta inte vid max. Häll långsamt, det kommer kännas som att det rinner över, men det gör det inte. Du kommer se att det rinner in i den övre kylarslangen. Det kommer bubbla ut luft genom hålen för luftningsskruvarna. Häll tills det inte kommer några luftbubblor där igenom längre, bara kylarvätska. Sätt på och stäng luftningsskruvarna efter hand som det bara kommer vätska. Sedan tar du bilen på en tur så termostaten öppnar, gasa gärna på lite. Kör iallafall 10 min. När den blivit kall igen öppnar du expansionskärlet och fyller på kylarvätska till maxstrecket. Skulle det fortfarande vara luft i systemet så upprepar du processen, men en gång räckte för mig.

1 322 Inlägg
2 mars 2016
Trådstartare
Mew skrev:
Lossa luftningsskruvarna och ta bort dem helt. Fyll på med kylarvätska i expansionskärlet hela vägen upp till kanten, sluta inte vid max. Häll långsamt, det kommer kännas som att det rinner över, men det gör det inte. Du kommer se att det rinner in i den övre kylarslangen. Det kommer bubbla ut luft genom hålen för luftningsskruvarna. Häll tills det inte kommer några luftbubblor där igenom längre, bara kylarvätska. Sätt på och stäng luftningsskruvarna efter hand som det bara kommer vätska. Sedan tar du bilen på en tur så termostaten öppnar, gasa gärna på lite. Kör iallafall 10 min. När den blivit kall igen öppnar du expansionskärlet och fyller på kylarvätska till maxstrecket. Skulle det fortfarande vara luft i systemet så upprepar du processen, men en gång räckte för mig.

gjorde nå liknande du sa. de funkade. ingen luft. tätafe ju termostathuser häromdan. tätningen höll inte så kom ny luft  nu. men va rätt smidigt å lufra ändå. har beställt nytt hus nu:)

Volvo 945aaah!

Sök