2798
Sök

Hur ska jag göra med försäkringen?

Proljece?
1 464 Inlägg
2 juni 2007
Kör länsförsäkringar skulle betalat 5000kr helåret för halvförsäkring och fostermorsan tog det hon betalar strax över 2000kr typ 2050 eller nått. Och då får jag helförsäkring. Palla bry sej om vem som har försäkringen?

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!

122 Inlägg
4 juni 2007
haxer skrev:
Palla bry sej om vem som har försäkringen?

Försäkringsbolagen börjar bry sig mer och mer, och vägrar i större omfattning att betala ut något i tveksamma fall.
Dessutom ligger bevisbördan på försäkringstagaren.

Skenförsäkringar kostar ju försäkringsbolagen, och således oss försäkringstagare, en hel del, då premien för en skenförsäkrad bil inte står i förhållande till risken.

Visst är det surt att det är så dyrt, men att chansa och kanske inte få en spänn om bilen tex blir stulen är väldigt dumt.

Ordförande, Turbo Performance Club
V70 T5 | 740 Turbo | S70 GLT |
http://elvis.horisont.net | http://www.turboperformanceclub.com

Bilälskare
46 Inlägg
5 juni 2007
Jag hade helförsäkringen på morsan, krockade 2 mån senare, inga problem att få ut pengarna. Prutade dessutom upp priset med 5000 kr hos försäkringsbolaget utan problem när dom skulle lösa in den. Men självklart, man kan ha otur också, har man rejält otur så att man kanske dödar en annan människa och det kommer fram att man fuskat kan man få betala hela miljonbeloppet själv (Ett liv är fruktansvärt dyrt). Ni förstår min poäng. Men håller med föregående talare, man kollar försäkringen innan och har man inte råd med den så köper man inte bilen.

Kör före du så väntar jag där framme!

391 Inlägg
5 juni 2007
Djzex skrev:
Aaa bara trafikförsäkring har jag funderat lite på men det blir nog endå mycket pengar!

Hur gjorde ni?hmm

köpte en bil man faktiskt har råd att äga

18 Inlägg
7 juni 2007
Trådstartare
haha jag har råd att äga min med tongue.

Men jag frågar efter tips och följderna inte efter påhopp tack;)

Köpte bil samma dag som jag tog kortet

Kettunen
7 juni 2007
Det bästa är ju att ha minst halvförsäkring på tanke med att detta är din första bil & du nyligen kommit ut på vägarna på riktigt nu.
Men visst fan är det dyrt. Trafik försäkring me min bil är 24.000kr om året.

73 Inlägg
7 juni 2007
Kettunen skrev:
Det bästa är ju att ha minst halvförsäkring på tanke med att detta är din första bil & du nyligen kommit ut på vägarna på riktigt nu.

va i he........?? det var skapligt smile jag har halv och det bör man nog ha iallafall..

Det är inte lätt när det är svårt när man sitter i en gummibåt
och kör 240....

Kettunen
7 juni 2007
bmw_TT skrev:
Kettunen skrev:

va i he........?? det var skapligt smile jag har halv och det bör man nog ha iallafall..

Joo vet. Pissdyrt =/ Men den står ju som sagt var på mig oxå så därav. Sen har jag inget garage längre heller. Så bilen står i öppen carport

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
7 juni 2007
men vad kostar en Supra att försäkra ungefär... är nämligen rätt sugen på att köpa en sådan med tiden!

Team Insane Racing

4 767 Inlägg
7 juni 2007
Ta ett regnr från blocket.se och ring runt och kolla vad den skulle kosta på dej..

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 174 Inlägg
7 juni 2007
racing-jimpa skrev:
Om farsan vägrar och du inte har råd själv så finns det väl inte mkt mer att göra än att sälja bilen...

håller med!

Eller så ställer du bara den på din pappa? (antar att du bor hemma) det har jag gjort det är ju en "familjebil" lol

Eller som sagt om du ej har råd å din pappa ej vill sälj den!

Proljece?
1 464 Inlägg
7 juni 2007
Elvis skrev:
haxer skrev:
Palla bry sej om vem som har försäkringen?

Försäkringsbolagen börjar bry sig mer och mer, och vägrar i större omfattning att betala ut något i tveksamma fall.
Dessutom ligger bevisbördan på försäkringstagaren.

Skenförsäkringar kostar ju försäkringsbolagen, och således oss försäkringstagare, en hel del, då premien för en skenförsäkrad bil inte står i förhållande till risken.

Visst är det surt att det är så dyrt, men att chansa och kanske inte få en spänn om bilen tex blir stulen är väldigt dumt.

Tycker mer att det är sjukt att en kille på 18år ska betala 5000kr mer än föräldrarna för en sletet gammal bil inte konstigt man krockar kan ju inte köra undan som man ska smile annat vet jag alfa romeo 164 3.0 turbo funkar fint att komma runt och frammåt ska vi inte snacka om men jag skulle betalt för att köra 1000-1500mil och "basic" försäkring 7500kr är skummt tycker jag men dom som bestämmer smile

Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
7 juni 2007
Vad jag vet så är det okej att ha bilen skriven på en förälder om man bor hemma. Men varför inte fråga bolaget direkt och höra om det går bra? Jag kommer att bruka en bil så min familj har hjälpt mig fixa detta - är det okej om den står på pappa eller måste vi skriva den på mig för att jag använder den? Eventuellt går det ju säga att det är pappa som köpt en bil till för att få ha sin egen i fred också.. smile

Nå, en bil för 14000 kronor... OM nu försäkringen är så dyr så vänder jag på frågan - om något händer och du skulle bli av med din bil, blir det katastrof då? Eller kan du ta smällen? För om bilen inte är värd mer än så kanske det är att kasta pengarna i sjön att betala en massa för försäkring. Här helförsäkrar vi inget som är värt under 30 000 kronor. Upp till det beloppet kan vi ha och mista det, mer än så vill jag nog ha ersättning för. Men det där är en avvägning man måste göra utifrån sin egen ekonomiska situation.

Men man kan ju knappast betala 20 000 kronor om året för att försäkra en bil värd knappt det. Då är det bättre att ta en trafikförsäkring och spara pengar så man själv kan skaffa en annan bil om något händer.

Några tankar från mig.

// Ellen smile

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

Proljece?
1 464 Inlägg
7 juni 2007
Glempa156 skrev:
Djzex skrev:
Tjenare.

Jag tog körkort förra måndagen och köpte en Saab 2.0 T med 185 hk samma dag.
Nu skulle jag försäkra den och då skulle jag billigast komma undan med 14000 kr per år!

Farsan vägra ta den på sig för att han säger att jag inte kommer få ut något om jag krockar!

Hur ska jag göra? hmm

Tack på förhand cool

Livet e hårt mannen. Bara till att bita i det sura äpplet.
Iofs så står inte jag på min försäkring så. Jag kanske inte ska uttala mig men om vi säger så här. Du kommer hyfsat billigt undan. Jag skulle pröjsat 38 000 om året.. yikes

Men som tur e så har jag en snäll och förstående mor.. cool Prisa morsor ute i världen big_smile

Hur i helskotta kan du betala 38000kr om året en sl500 med v12 skulle kostat mej 20000kr/år och cirkus 300mer hästar i sl500 än i din :S

study
772 Inlägg
7 juni 2007
Akka skrev:
racing-jimpa skrev:
Om farsan vägrar och du inte har råd själv så finns det väl inte mkt mer att göra än att sälja bilen...

håller med!

Eller så ställer du bara den på din pappa? (antar att du bor hemma) det har jag gjort det är ju en "familjebil" lol

Eller som sagt om du ej har råd å din pappa ej vill sälj den!

vad bra att inte försäkringsbolag med mera läser på detta forum.
du kommer inte att få ut något vid en krock

18 Inlägg
8 juni 2007
Trådstartare
haha big_smile

Jag lämnade in fullmakten idag och det blev 12500 per år med en helförsäkring.

Moderna försäkringar blev bolaget.

Tack för alla kommentarer:D

Köpte bil samma dag som jag tog kortet

Sök