3917
Sök

Lacka kromlister runt rutorna?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Hittar inte direkt någon vettig info ang detta fast kan tänka mig många funderar eller kanske vet?

Har både erfarenhet och hört av 99% av folket att det är skit jävla svårt att lacka krom och få det att hålla?

Det bästa är väll att försöka slipa kromet, men eftersom det är så jäkla hårt är det ju relativt svårt. Speciellt om alla lister sitter kvar på bilen.

Men finns det nå vettiga knep? Finns det någon speciell färg eller kanske grund så det får lite bättre förhållande gör att hålla längre? Behöver inte vara som en folie och hålla 4-5 år, men håller det en sommar eller 2 så är det ju helt okej får min del.

Har lite panik att få dom svarta innan påsk helgen och ingen har tid att foliera innan påsk heller så därför är planen att lacka skiten.

Tips/trix? 

Annars är planen bara att sprita och maskera och sen lacka. Troligtvis med mattsvart fälgfärg då den är grymt snygg och borde vara lite mer slagtålig än vanlig bättringsfärg? smile

3 395 Inlägg
20 mars 2016
Plastidip är det rätta svaret. Har det på min saabs grill som var krom. Haft det nu ett år utan några problem.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Haft dip förut men det lossnar så lätt när dörrarna stängs igen. Nöter rätt mycket under en månad. Testade det för en vecka sen men då vart det bara kattskit. Sen blir inte ytan lika slät och fin smile så lack är det som skulle behövas nu. Sen får man foliera dom efter påsken någon gång då det inte är sån panik länere smile

236 Inlägg
20 mars 2016
jag fick tips om toningsspray till baklyserna visst det blir typ 10 lager TUNNA!! men det blir blankt och jävligt snyggt! en mycket bra tips!

4 487 Inlägg
20 mars 2016
en syragrund, sen kan du måla med valfri färg/spray

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
Tack för svaren. Kan tänka mig toning spray faktiskt. Lätt att ta bort oxå. Men det där med syra grund lät ju riktigt intressant. Vad är det och hur funkar det? Ska åka och göra sista shoppingen så kommer köpa färg då och kanske syragrund samtidigt då om man kan köpa det hur som helst? smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
20 mars 2016
Trådstartare
fast igentligen. det ska bara vara snyggt under påskhelgen, sen efter det är det inge noga då det ska folieras. hinner bara inte foliera innan elmia.

Känns som att det är bäst med lack iallafall då så slipper man pilla dip inför folieringen oxå smile

4 487 Inlägg
21 mars 2016
en syragrund/primer har man på alu,rostfritt,även kanon på vanlig plåt,går att köpa hur som helst,men om du tänkt att tvätta bort den senare så är det kört,vitsen med syra/etsande grunden är ju att den ska fastna ...

236 Inlägg
21 mars 2016
kolla mitt förra projekt på bmw där lackade jag krom listerna med toningsfärg som jag skrev innan så ser du resultatet smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
zzr94092 skrev:
en syragrund/primer har man på alu,rostfritt,även kanon på vanlig plåt,går att köpa hur som helst,men om du tänkt att tvätta bort den senare så är det kört,vitsen med syra/etsande grunden är ju att den ska fastna ...

Najs. Ska till västerås i morgon så ska kolla in det. Kan man få det att sitta så behöver jag ju inte foliera smile så dvs testa det. Kan ju alltid i värsta fall foliera om det blir skadat.

236 Inlägg
21 mars 2016
Testa det jag använde biltemas toning tro det eller ej och om man vill ta bort så har dom ju borttagningsmedel för toningen också för 59 kr eller var det är smile

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 mars 2016
Eltejp FTW!

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
Nej jag tar nog och hoppar toningen just nu tror jag. Tack iallafall. Vill ju ha dom svarta så går det att få dom snyggt och hållbart svarta med färg så går  ju det först big_smile

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
21 mars 2016
Trådstartare
zzr94092 skrev:

Btw.. är det på spray eller är det typ "målarfärg" finns på biltema eller färgaffären eller billackerare?

1 324 Inlägg
22 mars 2016
Piratstikin skrev:
zzr94092 skrev:

Btw.. är det på spray eller är det typ "målarfärg" finns på biltema eller färgaffären eller billackerare?

Billackerare..  Brukar vara rätt giftig smile

Sök