tommen1 skrev:
Nu kom du på vad jag menade, nämligen syrgas..
Och det är vad vi alla andas..
Dock så har vi redan 21% i luften och det enda som händer är att förbränningen blir snabbare om man ökar syremängden.. Men syre exploderar inte, som typ väte..
Så syre i sig är bara bra för oss levande varelser..
Slutligen tror jag inte ts ska gassvetsa i någon TRÅNG rymdsond..
Jag är inte säker på om du trollar eller inte. Och jag tänker inte ha ett "internet-flame-war-bråk" med någon som uppenbarligen inte kan hantera sina känslor eller kan något om det vi skriver om.
Kom på vad du menade? Nej.. jag undrade om du visste vad du snackade om.
Ren syrgas (oxygen) är den mest explosiva gas där finns, då den oxiderar allt den kommer i kontakt med.
Den gör alltså allt annat brännbart. (så gott som)
Och ja vi har 21% "syrgas" i luften.. det är därför saker ens kan brinna / explodera!
Prova du att inhalera ren syrgas. Enjoy...
Ja det är bra för oss, det hjälper våran energiomvandling, men för mycket får insidan av oss att oxidera i ökat takt.
Vilket vi inte klarar av.
"Slutligen" så kvittar det vilket jävla utrymme du ska gassvetsa i. Är du i närheten av en syrgastub som exploderar räcker ibland inte en lagerlokal av större snitt.
Acetylen brinner DÅLIGT jämfört med många andra gaser.. Därav tillför man 100% oxygen... I större mängd än acetylen för att få skiten att ens brinna varmt nog för att vara dugligt till något.
Back to school son!anderssoneerika skrev:
Komprimerad syrgas kan smälla, det är viktigt att inte ha fett/olja på verktygen.. pluggar nämligen flygteknik och om det är någonting vi lär oss om oxygensystemet så är det att ha rena verktyg :p
Skönt att du har koll, så jävla tråkigt att läsa om garagebränder och sånt i onödan!