3894
Sök

Lösa hjulskruvar(?) Toyota yaris

4 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
Hej!

Bytte till sommardäck på min toyota yaris, hade stora problem med att få av vinterdäcken och i all hast tog jag en hammare och knackade på hjulskruvarna (dom som sticker ut som man trär på hjulet på, osäker på korrekt namn) för att se om detta kunde få det att lossna något. Det som då hände var ju såklart att dessa skruvar blev lösa och sjönk in i bromsskivan. 2 av 4 skruvar är nu helt lösa och jag får inte på hjulbultarna på dem eftersom de är för långt in i bromsskivan.

Sjukt klantigt, men vad gör jag nu åt det? Kan jag byta någon del eller ännu hellre laga det på något vis? Mycket tacksam för råd och tips..

• Bilmodell
Toyota Yaris 2011, 1.3L

• Årsmodell
2011
• Miltal
5000

• Hur yttrar sig felet? 
Insjunka hjulskruvar

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
18 april 2016
Kan du inte dra tebaks bultarna med handkraft?
Eller bända lite lätt med en kofot och en träbit emellan ?

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

5 676 Inlägg
18 april 2016
Det är pinnbult och mutter misstänker jag, de toyotor jag varit i kontakt med har haft det iaf.

Då misstänker jag att du råkat knacka loss pinnbulten ur navet (pinnbultarna är pressade bakifrån navet).

Går hjulen att ta loss?

Varför slog du på pinnbultarna? Fälgar brukar ärga/rosta fast i navet och man brukar då få sparka loss dom genom att sparka på däcksidan/fälgkanten eller slå med en ordentlig gummislägga på hjulet.

4 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
Okey tack, ja hjulen går att ta loss nu. Visste ej exakt var det var dom satt fast så jag försökte först på anvet men eftersom inget fungerade så testade jag även på pinnbultarna. Lyckas inte riktigt få ut den, känns som att den sitter snett och inte går att få ut hela vägen längre. Något jag kan göra?

214 Inlägg
18 april 2016
Lossa på skruven som håller fast bromsskivan. Ta bort bromsok och hållaren för bromsoken, i vissa fall kan man lirka ut skivan utan att ta bort okhållaren. Då borde du se hjulbultarna på baksidan, så kan du snurra på dom så dom passar och dra ut dom. Sätt på en bit rör och skruva fast muttern så kommer hjulbulten krypa ut igen

4 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
Okey, men vad menar du med att sätta på en bit rör? Lyckades få ut dom en bit utan att demontera något, men pinnbulten sitter för löst för att sedan kunna dra åt bulten på utsidan av hjulet.
Senast redigerat av Benny4 (18 april 2016)

5 676 Inlägg
18 april 2016
Benny4 skrev:
Okey, men vad menar du med att sätta på en bit rör? Lyckades få ut dom en bit utan att demontera något, men pinnbulten sitter för löst för att sedan kunna dra åt bulten på utsidan av hjulet.

Se från 6:55 i videon så förstår du nog vad han menar med en bit rör och skruva fast muttern.
https://www.youtube.com/watch?v=vdZGl-iU-ms

Ett tips om det är Toyota-original skumma hjulmuttrar så rekommenderar jag att du skaffar en annan mutter med vanlig kona.

edit:
skummade igenom videon och kom ihåg fel han använde inte den metoden jag trodde.
Där har vi rätt metod som jag tänkte på:
https://www.youtube.com/watch?v=nxRng9seYxQ
Senast redigerat av simlar (18 april 2016)

4 Inlägg
18 april 2016
Trådstartare
Ah okey då förstår jag, stort tack för hjälpen, borde jag kunna få ordning på..

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 april 2016
Benny4 skrev:
men pinnbulten sitter för löst för att sedan kunna dra åt bulten på utsidan av hjulet.

Nej nej... du var rätt på det i första inlägget. Hjulskruv, pinnskruv och skruv. INTE bult. Bult är något helt annat :-)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

7 397 Inlägg
19 april 2016
torpis skrev:
Benny4 skrev:
men pinnbulten sitter för löst för att sedan kunna dra åt bulten på utsidan av hjulet.

Nej nej... du var rätt på det i första inlägget. Hjulskruv, pinnskruv och skruv. INTE bult. Bult är något helt annat :-)

https://sv.wikipedia.org/wiki/Bult

Tack torpis!cool

7 397 Inlägg
19 april 2016
cyberk2 skrev:
Lossa på skruven som håller fast bromsskivan. Ta bort bromsok och hållaren för bromsoken, i vissa fall kan man lirka ut skivan utan att ta bort okhållaren. Då borde du se hjulbultarna på baksidan, så kan du snurra på dom så dom passar och dra ut dom. Sätt på en bit rör och skruva fast muttern så kommer hjulbulten krypa ut igen

Tag, som på filmerna, en eller ett par muttrar i stället för rör.
Har själv försökt med rörbit.
Men "det sket sig" p g a a rörbiten deformerades och fastnade på SKRUVEN och blev ett litet helvete att få loss rörbiten från SKRUVEN.

Sök