2983
Sök

VW Caddy bensinare, går inte som den ska

948 Inlägg
30 april 2016
Trådstartare
#1
Hej

Har en vw caddy 04:a med 1.4 liters bensinare, som inte riktigt vill gå bra. Det hela började med att jag skulle spola rent i ena hjulhus, runt bromsoket osv för tidigare ägare hade kört fast med denna så det var fullt med lera/grus där så spolade rent där och gjorde även en snabb motortvätt, täckte över generatorn och spolade inte på några vitalare delar, blåste sedan av det värsta vattnet sen med kompressorn, startade sedan bilen och backade ut från garaget, inga problem alls, låter det stå och gå c:a 15min sen efter jag kört en liten bit så hugger bilen till och esc lampan lyser och tycker även att bilen är lite tröttare, kör c:a en mil och märker att bilen blir tröttare och verkar inte riktigt gå på alla cylindrar. Stannar bilen och lossar alla spridar kontakter och sprayar i wd-40 och även så på alla tändspolkontakter och även den delen som går mot tändstiftet. Under den tiden så har jag även haft batteriet av för att nolla ev felkoder. Verkar inte hjälpa för när jag ska försöka ta mig hemmåt så är bilen riktigt trött, verkar inte gå på alla cylindrar, varvar inte mer än 1500-2000. Hemma så har jag isär kontakterna till abs givaren för tänkte om det har nått med esc:en att göra och sprayar i wd 40 och står även inne i varmgarage inatt utan batteri. Nån som har nån idé vad som kan ha hänt, förstår att det kan ha gått fukt in nånstans men trodde inte det var så känsligt? Nån tändspole som gett upp?


Mvh


Tobias

Jag ska hjälpa dig..med det lilla jag kan..
4 917 Inlägg
30 april 2016
#2
Det är svårt att gissa sig till var elektroniken blivit fuktig, för det räcker med ett hål som är litet som ett nålsstick för att det ska droppa in ..
Kappiläreffekten suger ju till sig vätska där det är trångt..

Köp inte grisen i säcken bara..
Masken är odlarens bäste vän..
Dom rike dom kan, VI fattiga försöker..

948 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
#3
Jo sant, men tänkte om caddy var känslig nånstans..känner mig lite dum här nu men tyckte inte jag blaska på nått direkt och andra bilar man haft t ex min gamla impreza var det inga problem. Aja får hålla tummarna att den har "fixat" sig under natten och tack för svar med

352 Inlägg
1 maj 2016
#4
Du menar inte epc ? "Electronic Power Control"
Av erfrarenhet när denna lampa tänds(VAG bil) så gårbilen i "safe mode/limp mode" och därmed stryper effekten för att säkert ta sig till verkstad.
Kolla felkoder om du har möjlighet så har du kanske mer hum om vart du ska leta smile


358 Inlägg
1 maj 2016
#5
Kolla först om vatten tagit sig in i luftfiltret och läs av felkoder.
Får du en felkod för misständning på en cylinder så flyttar du den tändspolen till en annan cylinder, kör en kort stund och läser av igen för att se om misständningen följt med.

948 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
#6
Dåliga nyheter, fast den har stått utan batteri en hel natt så är samma fel kvar, har även gjort rent lyftfiltersburken och kollat så luftfiltret är torrt och det var det.
Detta är som lyser i instrumenteringen nu:
http://www.forumbilder.se/F9PU1/img-1885.JPG
(styrservon är kass sen tidigare) och ja du har rätt "Polaren" tänkte fel där, är ju epc lampan som lyser men förstår inte varför den ger en felkod på antisladd? Och det var nog ASR jag menade wink

http://www.forumbilder.se/F9PU1/img-1886.JPG


Ska få hjälp att läsa felkoder senare i eftermiddag så hoppas det är ett "lätt" fel.

948 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
#7
Just det motorlampan lyser nu med, det gjorde den inte tidigare

948 Inlägg
1 maj 2016
Trådstartare
#8
Så har fått bilen avläst och det var lite felkoder, det mesta gick att radera men det som är kvar är två st
17976 Gasspjäll mekaniskt fel, permanent. Han som hjälpte mig att kolla trodde att det med antisladden inte fungerade att det var ett följdfel pga av gasspjället inte fungerar. Måste jag byta gasspjället eller finns det nån bot?

948 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#9
Bytt gasspjäll men bilen går fortf skit och orolig tomgång och samma felkoder, vad göra?

1 271 Inlägg
4 maj 2016
#10
Gasspjället behöver adapteras, en TBA. Har den som läste ur dina felkoder VCDS är det enkelt gjort. Därefter kan du fortsätta felsökningen.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

948 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#11
Programmet som han använde heter "Delphi". Försökte "adaptera"/kalibrera i programmet men verkade som den inte fick kontakt eller vad det var så fick en felkod till "17987 Gasspjällstyrenhet, adaption ej startad-permanent". Måste man ha Vag-com för att kunna adaptera?

948 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#12
Sen har man haft lite kontakt med Lecab(VW) i karlstad, dom sa att det gick att grovkalibrera den genom att ha tändningen på i c:a en minut innan man starta bilen efter man hade bytt, men det fungerade ju inte heller

1 271 Inlägg
4 maj 2016
#13
Det är väl typ 10 år sedan programmet bytte namn till VCDS men jag förstår vad du menar. Jag har ingen aning om vad Delphi är för nåt men alla TBA jag har gjort funkar finfint att göra med VCDS.

Tjofadderittan - lej
Jag har VCDS (f.d VAG COM) och VCP
Kör VW Tiguan GTS 2017

948 Inlägg
4 maj 2016
Trådstartare
#14
Ok, får försöka få tag i nån som har det då, tack för svar smile

948 Inlägg
6 maj 2016
Trådstartare
#15
Hej!

Det har fixat sig! Fick hjälp av en annan som har programmet autocom som lyckades kalibrera den bättre beg. spjällhuset...grejen var att bilen skulle vara avstängd med tändningen på för att det skulle fungera. Så nu är alla felkoder raderade och funkar som den ska!
Senast redigerat av TobbeTT (6 maj 2016)


Sök