2991
Sök

Bwm e36 328 - 1995 - Kompressor banbygge

Syftet är att bygga en drift/banbil utav min e36 från 1995 (328) med kompressor. Det är ett intresse som växt enormt för mig, samt en utmaning, och det behöver vi alla! Börjar med väghållning och köregenskaper och går senare... Visa mer

7 839 Visningar
Uppdaterades senast 15 oktober 2015
17 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#1
Tja! Köpte mig en e36 från 1995 coupé 328 för snart ett år sedan, 2015 Januari.

Det är en oöppnad m52b28 motor med ett jm2100 kompressorkit steg 1 i från Autogruppen. Bilen byggdes år 2009 så den har varit trimmad ett tag, men går fortfarande så fint. Köpte av en kompis, så visste att han tagit väl hand om den innan mig, och snackat med tidigare ägare som är seriösa bilägare.

Lite av setupen förutom kitet är:
M3 paket,
4 pucks sinterlamell, sachs 731 tryckplatta
Rosa spridare
extraktor-grenrör
Malpassi BTR
2 sportstolar sparco indy
Ta-technix coilovers
Camberstag bak

Går tyvärr lite snålt just nu (fick reda på detta när jag bromsade bilen på 241wHp och 335wNm). Bilen har gått 21.000mil nu, och är rätt chockad att den hållit så bra, och inte skurit ännu o.O Aja, good for me! cool

Inte så mycket mer just nu, så det är här som jag kommer in i bilden, hehe!
Jag är relativt ny till att köra bana, men fastnade för det direkt! Vilken känsla big_smile

Planer nu är att göra min bil till ett bana/drift-åk.
Agenda:
- Först o främst se till att den inte går snålt längre, så lite fler hästar blir det, men inte mycket i början.
- Nya bussningar i fram och bakvagn, lila bussningar till bärarmar, och stumma aluminium till diffen. Förstärkarplator till infästningen av bakvagnsbryggan, köpt på BMW org för e36 m3.
- Nya coilovers, går fortfarande och kollar på vilka som jag ska köpa hem, får se hur budgeten ser ut när det kommer till det smile
- Ny framruta
- styrvinkelkit
-Hydraulisk handbroms
-Högre stolsfästen till sparcostolarna, just nu org höjd som man kan köpa "railsen", vill ha ca 1dm höjd på fästet.
- Ta ut inredning
-kapa reservhjulsbaljan och ersätta med en enkelplåt, detta för att göra bilen lite lättare, samt förenkla montering osv av diff, bakvagn i framtiden.
- Bättre bromsar runt om, har inte bestämt mig vad jag ska ha för några ännu, stålomspunna bromsslangar.
- Större/bättre kylare
- Raceratt såklart big_smile


Kommer inte på något mer nu såhär 00:52, en Fredag morgon:rolleyes:

Bilder kommer upp inom kort smile


Filmer på bilen från tidigare ägare:
https://www.youtube.com/watch?v=Ltm6n67FCog
https://www.youtube.com/watch?v=HBEHYakTfr0



Bilen finns i Sundsvall och kommer att köras på MittSverigebanan till en början som denna sommar. Kompisen har för tillfället ett e36 projekt som ska få en v8a, och en annan kör med turbo så riktigt skojigt ska det bli:)


http://i62.tinypic.com/23kubti.jpg

Fler bilder på bilen smile
http://i59.tinypic.com/20ruvtc.jpg
http://i59.tinypic.com/2vwv7tc.jpg
Hehe, denna bild är lite komisk c: Var påväg till att bänka bilen, och skulle hämta min kompis som jag köpt bilen av, för vi har alltid har teorier på vad för effekt som bilen. Påväg till honom så blir jag stannad av polisen, med en kompressor som låter relativt högt, en eftermonterad IC direkt innanför fronten och en laddtrycksmätare som fungerar var jag rätt säker på regg-besiktning, men polisen tycktes inte bry sig om det...bmwn var för låg wink Så fick ombess på mina "fina" TA-coils ^.^ tur i oturen. Dock så hängde de mkt på mina framskärmar och fick bucklor... battlescars!
här är pappret tongue
http://i62.tinypic.com/33nf9yw.jpg
http://i62.tinypic.com/2duc775.jpg
http://i61.tinypic.com/2hd41ts.jpg
Kompisens röda e36 som han ska bygga V8a i, blir riktigt fett! följ honom på: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 3#p4268263
http://i58.tinypic.com/eitqqc.jpg
http://i59.tinypic.com/j6ka54.jpg
Senast redigerat av MathiasHD (4 oktober 2015)


100 Inlägg
2 oktober 2015
#2
Följer!!big_smile


49 Inlägg
2 oktober 2015
#3
Följer givetvis! smile

480 Inlägg
2 oktober 2015
#4
Kul med kompressor! Följer


17 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#5
Bennybira skrev:
Kul med kompressor! Följer

Jo men precis smile Den har i stort sett likadan kurva som en e36 m3, bara det att den är förskjuten 1000varv tidigare än en riktigt m3a

Tackar! Ska se till att lägga upp lite bilder i slutet av helgen (åker bort lite idag) och nästa vecka åker den in i garaget.


480 Inlägg
2 oktober 2015
#6
Ungefär vart är det täntk att man landar effektväg? 320 som en m3 då?
Går det att t.ex. komma upp i 400 / 500 landet om man vill? Eller sätter kompressorn stopp?


17 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#7
Bennybira skrev:
Ungefär vart är det täntk att man landar effektväg? 320 som en m3 då?
Går det att t.ex. komma upp i 400 / 500 landet om man vill? Eller sätter kompressorn stopp?

Just nu så har jag tagit ett sabbat sår från mina studier, så jag försöker att bygga detta på en liten mindre bugdet tongue Kört motorfordon hela livet, men inte drifting så jag tänkte lära mig hantera denna effekt innan jag ska gå upp mer. i Jm2100 kompressorkitet så sitter det en twinscrew lysholm kompressor som ska klara en 600häst smile Så att landa på en 400, kaaaaanske 450whp om 2 år är väl det slutliga målet smile och då håller sakerna även. Det blir isf ett m50 block som jag ersätter det nuvarande m52 blocket. Har små tankar på en m54b30, som är ovanligt = coolt tongue (+ sprut, spridare, pump osv osv). Men men, då jag kommer plugga då så blir det att bygga driftbil på studiebidrag big_smile


Så för att jag ska kunna ha råd med kvalitets saker så får effekten vänta smile
Senast redigerat av MathiasHD (2 oktober 2015)


480 Inlägg
2 oktober 2015
#8
Känner igen tänket! Hade bil hela min studenttid.. minst en åt gången!
Och nu när jag väl har lite pengar finns inte tiden sad


17 Inlägg
2 oktober 2015
Trådstartare
#9
Bennybira skrev:
Känner igen tänket! Hade bil hela min studenttid.. minst en åt gången!
Och nu när jag väl har lite pengar finns inte tiden sad

Tid skall nog finnas på ett eller annat sätt!smile  Men skoj när bilen blir klar så man har något att gasa med under sommarloven hehe.

Glömde förresten det viktigaste...  En stor GT-vinge!!  Bilen ska dippas i matt bronze färg
Senast redigerat av MathiasHD (2 oktober 2015)


52 Inlägg
2 oktober 2015
#10
Följer såklart!


17 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#11
Lingon-bmw skrev:
Följer såklart!

Gör du rätt iwink närå haha, ska försöka lägga upp bilder och framsteg/snedsteg så ofta jag bara kan. I början av nästa vecka skjuter jag upp massa bilder på den, äldre som nya:)


139 Inlägg
3 oktober 2015
#12
Följer jag med , nu får du lägga upp bilder motorrummet....

Mvh Johansen:Dbig_smile


17 Inlägg
3 oktober 2015
Trådstartare
#13
Johansen skrev:
Följer jag med , nu får du lägga upp bilder motorrummet....

Mvh Johansen:Dbig_smile

Bilder kommer imorgon, sitter i en sommarstuga just nu hehe smile


17 Inlägg
4 oktober 2015
Trådstartare
#14
Lagt upp någon bild nu, fler kommer ikväll då min drop-box förhoppningsvis bestämt sig för att fungera då tongue
(bilderna finns där uppe)
Senast redigerat av MathiasHD (4 oktober 2015)


139 Inlägg
4 oktober 2015
#15
Tack för fina bilder....men var sitter kompressorn ?


17 Inlägg
4 oktober 2015
Trådstartare
#16
Johansen skrev:
Tack för fina bilder....men var sitter kompressorn ?

Har ringat in den, den sitter undermonterad och är anledningen att den gått ingeom bes i 6 år utan problem tongue Jag ska ta färska bilder imorgon, bilen står en bit därifrån jag bor just nu tongue  Men som sagt, den ligger där du ser remhjulet under generatorn, så det är väldigt snyggt byggt.
http://i60.tinypic.com/2zgg6t2.jpg
Senast redigerat av MathiasHD (4 oktober 2015)


17 Inlägg
15 oktober 2015
Trådstartare
#17
Varit inaktiv nu, ber om ursäkt för det.. Varit sjuk och en hel del =P
Nu är jag för tillfället i Umeå där jag firat flickan, och är hemma sent i helgen. I början på nästa vecka åker bmwn in i Garaget och jag slänger upp den på pallbockar och börjar riva ner bakvagnen så jag får bussningarna utbytt



Sök