3323
Sök

Byta från halogen original-strålkastare till Xenon original-strålkastare Audi A6 -99

38 Inlägg
26 maj 2016
Trådstartare
#1
Ja, som rubriken lyder så har jag fått erbjudande att köpa ett par Xenon strålkastare som suttit original på en Audi A6 -99, och jag funderar på om det helt enkelt "funkar" att byta mina original halogen mot dessa Xenon utan att det blir kalabalik i systemet?

Avstängd
10 388 Inlägg
26 maj 2016
#2
Isacmohlin skrev:
Ja, som rubriken lyder så har jag fått erbjudande att köpa ett par Xenon strålkastare som suttit original på en Audi A6 -99, och jag funderar på om det helt enkelt "funkar" att byta mina original halogen mot dessa Xenon utan att det blir kalabalik i systemet?

Ptja...det gör det...men dina eljusteringar kommer inte fungera, det blir inte lagligt, riskerar att ge ombesiktning när det nu är dags för det och så vidare.

Bilen i sig bryr sig inte om själva strålkastaren (skulle då möjligen vara gällande halvljusautomatiken att den inte ger "tillräckligt ut" för att ballasterna ska trivas riktigt)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

38 Inlägg
27 maj 2016
Trådstartare
#3
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:
Ja, som rubriken lyder så har jag fått erbjudande att köpa ett par Xenon strålkastare som suttit original på en Audi A6 -99, och jag funderar på om det helt enkelt "funkar" att byta mina original halogen mot dessa Xenon utan att det blir kalabalik i systemet?

Ptja...det gör det...men dina eljusteringar kommer inte fungera, det blir inte lagligt, riskerar att ge ombesiktning när det nu är dags för det och så vidare.

Bilen i sig bryr sig inte om själva strålkastaren (skulle då möjligen vara gällande halvljusautomatiken att den inte ger "tillräckligt ut" för att ballasterna ska trivas riktigt)

Mina eljusteringar? Menar du automatiska höjningen och sänkningen av strålkastaren vid start/stopp??

Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2016
#4
Isacmohlin skrev:
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:
Ja, som rubriken lyder så har jag fått erbjudande att köpa ett par Xenon strålkastare som suttit original på en Audi A6 -99, och jag funderar på om det helt enkelt "funkar" att byta mina original halogen mot dessa Xenon utan att det blir kalabalik i systemet?

Ptja...det gör det...men dina eljusteringar kommer inte fungera, det blir inte lagligt, riskerar att ge ombesiktning när det nu är dags för det och så vidare.

Bilen i sig bryr sig inte om själva strålkastaren (skulle då möjligen vara gällande halvljusautomatiken att den inte ger "tillräckligt ut" för att ballasterna ska trivas riktigt)

Mina eljusteringar? Menar du automatiska höjningen och sänkningen av strålkastaren vid start/stopp??

Ja, det har du ju (antagligen) inte vid halogen (det fanns dock som tillval, tror dock ungefär ingen valde det).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

38 Inlägg
27 maj 2016
Trådstartare
#5
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:
it_mutt skrev:

Ptja...det gör det...men dina eljusteringar kommer inte fungera, det blir inte lagligt, riskerar att ge ombesiktning när det nu är dags för det och så vidare.

Bilen i sig bryr sig inte om själva strålkastaren (skulle då möjligen vara gällande halvljusautomatiken att den inte ger "tillräckligt ut" för att ballasterna ska trivas riktigt)

Mina eljusteringar? Menar du automatiska höjningen och sänkningen av strålkastaren vid start/stopp??

Ja, det har du ju (antagligen) inte vid halogen (det fanns dock som tillval, tror dock ungefär ingen valde det).

Men om jag helt enkelt testar dom med xenon, och märker jag att justeringen inte funkar vid uppstart (för det är väl då den gör justeringen??) så är det ju bara strunta i att köpa dom

Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2016
#6
Isacmohlin skrev:
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:

Mina eljusteringar? Menar du automatiska höjningen och sänkningen av strålkastaren vid start/stopp??

Ja, det har du ju (antagligen) inte vid halogen (det fanns dock som tillval, tror dock ungefär ingen valde det).

Men om jag helt enkelt testar dom med xenon, och märker jag att justeringen inte funkar vid uppstart (för det är väl då den gör justeringen??) så är det ju bara strunta i att köpa dom

Fast, om du har automatisk justering på din bil idag så ser du ju det redan?

Har du automatisk justering så så har du inget vred för det vid ljusreglaget i bilen (då har du bara justering för ljusstyrkan på instrumenten och övrig punktbelysning i bilen).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

38 Inlägg
27 maj 2016
Trådstartare
#7
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:
it_mutt skrev:

Ja, det har du ju (antagligen) inte vid halogen (det fanns dock som tillval, tror dock ungefär ingen valde det).

Men om jag helt enkelt testar dom med xenon, och märker jag att justeringen inte funkar vid uppstart (för det är väl då den gör justeringen??) så är det ju bara strunta i att köpa dom

Fast, om du har automatisk justering på din bil idag så ser du ju det redan?

Har du automatisk justering så så har du inget vred för det vid ljusreglaget i bilen (då har du bara justering för ljusstyrkan på instrumenten och övrig punktbelysning i bilen).

Ja självklart.. Jag som är dum i huvet bara!
Men fan då, hade ju velat ha xenon..

567 Inlägg
27 maj 2016
#8
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:
it_mutt skrev:

Ptja...det gör det...men dina eljusteringar kommer inte fungera, det blir inte lagligt, riskerar att ge ombesiktning när det nu är dags för det och så vidare.

Bilen i sig bryr sig inte om själva strålkastaren (skulle då möjligen vara gällande halvljusautomatiken att den inte ger "tillräckligt ut" för att ballasterna ska trivas riktigt)

Mina eljusteringar? Menar du automatiska höjningen och sänkningen av strålkastaren vid start/stopp??

Ja, det har du ju (antagligen) inte vid halogen (det fanns dock som tillval, tror dock ungefär ingen valde det).

Jag hade en BMW E39 med automatisk höjdreglering av ljuset, halogen, bytte till xenon men det godkändes ändå inte på bes.


Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2016
#9
thilo skrev:
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:

Mina eljusteringar? Menar du automatiska höjningen och sänkningen av strålkastaren vid start/stopp??

Ja, det har du ju (antagligen) inte vid halogen (det fanns dock som tillval, tror dock ungefär ingen valde det).

Jag hade en BMW E39 med automatisk höjdreglering av ljuset, halogen, bytte till xenon men det godkändes ändå inte på bes.

Nej, det är inte "bara att bara". Har man automatisk räckviddsbegränsning, strålkastarspolning (finns några få undantag) och bilen åtminstone -kan- ha xenon original samt det är rätt inkodat, blir det sällan problem. Problemet är väl just att de flesta inte gör det "så ordentligt" (dvs precis som original).

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

168 Inlägg
27 maj 2016
#10
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:
it_mutt skrev:

Ja, det har du ju (antagligen) inte vid halogen (det fanns dock som tillval, tror dock ungefär ingen valde det).

Men om jag helt enkelt testar dom med xenon, och märker jag att justeringen inte funkar vid uppstart (för det är väl då den gör justeringen??) så är det ju bara strunta i att köpa dom

Fast, om du har automatisk justering på din bil idag så ser du ju det redan?

Har du automatisk justering så så har du inget vred för det vid ljusreglaget i bilen (då har du bara justering för ljusstyrkan på instrumenten och övrig punktbelysning i bilen).

Min gamla A6 -00 hade xenon original men inte automatisk nivåreglering.. Däremot om man eftermonterar xenonstrålkastare själv så tror jag inte man slipper undan utan nivåregleringen.


Avstängd
10 388 Inlägg
27 maj 2016
#11
Backstream skrev:
it_mutt skrev:
Isacmohlin skrev:

Men om jag helt enkelt testar dom med xenon, och märker jag att justeringen inte funkar vid uppstart (för det är väl då den gör justeringen??) så är det ju bara strunta i att köpa dom

Fast, om du har automatisk justering på din bil idag så ser du ju det redan?

Har du automatisk justering så så har du inget vred för det vid ljusreglaget i bilen (då har du bara justering för ljusstyrkan på instrumenten och övrig punktbelysning i bilen).

Min gamla A6 -00 hade xenon original men inte automatisk nivåreglering.. Däremot om man eftermonterar xenonstrålkastare själv så tror jag inte man slipper undan utan nivåregleringen.

Ok, ja säger du det så.

Jag kan då säga; jag tror dig inte om inte undantaget längst ner gäller. Anledningen till det är; När xenon kom på A6 C4, så löstes detta (av Audi) efter hand som bilprovningen började klaga. Det rullar dock fortfarande ett par C4:or som har xenon från fabrik och saknar nivåreglering.

Då jag haft en 99:a som hade xenon, så vet jag att den hade automatisk räckviddsbegränsning. Skillnaden var, mot faceliften, att denna var statisk. Den ställde in en gång, när man startade bilen, och sen fick det vara så. Vid faceliften blev den dynamisk, dvs att den känner av var XX minut, och justerar därefter.

Enda undantaget jag vet om är importer.

Men bara för att jag inte tror dig betyder det ju inte att det faktiskt var/är så givetvis, bara att min erfarenhet och vetskap där säger annorlunda.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

168 Inlägg
28 maj 2016
#12
it_mutt skrev:
Backstream skrev:
it_mutt skrev:

Fast, om du har automatisk justering på din bil idag så ser du ju det redan?

Har du automatisk justering så så har du inget vred för det vid ljusreglaget i bilen (då har du bara justering för ljusstyrkan på instrumenten och övrig punktbelysning i bilen).

Min gamla A6 -00 hade xenon original men inte automatisk nivåreglering.. Däremot om man eftermonterar xenonstrålkastare själv så tror jag inte man slipper undan utan nivåregleringen.

Ok, ja säger du det så.

Jag kan då säga; jag tror dig inte om inte undantaget längst ner gäller. Anledningen till det är; När xenon kom på A6 C4, så löstes detta (av Audi) efter hand som bilprovningen började klaga. Det rullar dock fortfarande ett par C4:or som har xenon från fabrik och saknar nivåreglering.

Då jag haft en 99:a som hade xenon, så vet jag att den hade automatisk räckviddsbegränsning. Skillnaden var, mot faceliften, att denna var statisk. Den ställde in en gång, när man startade bilen, och sen fick det vara så. Vid faceliften blev den dynamisk, dvs att den känner av var XX minut, och justerar därefter.

Enda undantaget jag vet om är importer.

Men bara för att jag inte tror dig betyder det ju inte att det faktiskt var/är så givetvis, bara att min erfarenhet och vetskap där säger annorlunda.

Nu råkar ju bilen vara en import så då finns det ju inget tvivel om att det är så det ligger till. Och varför jag köpte en importbil är just för att (förutom nivåreglering) så finns det knappt några svensksålda med samma utrustningsgrad som en direkt från Tyskland


Avstängd
10 388 Inlägg
30 maj 2016
#13
Backstream skrev:
it_mutt skrev:
Backstream skrev:

Min gamla A6 -00 hade xenon original men inte automatisk nivåreglering.. Däremot om man eftermonterar xenonstrålkastare själv så tror jag inte man slipper undan utan nivåregleringen.

Ok, ja säger du det så.

Jag kan då säga; jag tror dig inte om inte undantaget längst ner gäller. Anledningen till det är; När xenon kom på A6 C4, så löstes detta (av Audi) efter hand som bilprovningen började klaga. Det rullar dock fortfarande ett par C4:or som har xenon från fabrik och saknar nivåreglering.

Då jag haft en 99:a som hade xenon, så vet jag att den hade automatisk räckviddsbegränsning. Skillnaden var, mot faceliften, att denna var statisk. Den ställde in en gång, när man startade bilen, och sen fick det vara så. Vid faceliften blev den dynamisk, dvs att den känner av var XX minut, och justerar därefter.

Enda undantaget jag vet om är importer.

Men bara för att jag inte tror dig betyder det ju inte att det faktiskt var/är så givetvis, bara att min erfarenhet och vetskap där säger annorlunda.

Nu råkar ju bilen vara en import så då finns det ju inget tvivel om att det är så det ligger till. Och varför jag köpte en importbil är just för att (förutom nivåreglering) så finns det knappt några svensksålda med samma utrustningsgrad som en direkt från Tyskland

Ja se där, då hade vi förklaringen där smile

O nej, det är helt sant, tyskarna är ofta glada för "extra allt"

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!


Sök