3334
Sök

Problem med nya vag 1.2tsi??

847 Inlägg
29 maj 2016
Trådstartare
#1
Jag kommer få ut min nya Fabia nästa vecka. Den har 1.2tsi 110hk motorn. Det jag fått fram är att dessa motorer uppdaterades efter 2014 för att slippa kamkedjeproblemen.
Nu är min fråga. Lider dessa motorer oxå av några problem?? Menar då stora problem. Småfel får väl alla motorer till o från. Är dessa realitivt felfria så åker det i en optimering ganska omgående efter leverans.


Cupra_
29 maj 2016
#2
De har ju inte funnits så länge sen uppdateringen så det kanske inte har hunnit dyka upp några fel än.. Vet att morsan har den gamla från -12 och där kuggade kedjan efter 3000 mil. De bytte allt och sen monterades även någon form av distans, men om det är den såkallade uppdateringen vet jag ej. Den har i alla fall gått felfritt sedan dess..

847 Inlägg
29 maj 2016
Trådstartare
#3
Okej. Kanske ska tillägga att dom nya kör med kamrem istället. Vet inte om det är en helt nybyggd motor eller bara uppdaterad variant.


Cupra_
29 maj 2016
#4
Nej jag är tyvärr inte så jätte-insatt i den motorn, men du lär ju garanterat slippa kedjeras om den har rem tongue  Höhö..

Jag har ju bara erfarenhet av den gamla och som jag skrev så har den alltid fungerat kanon förutom det där med kedjan. Den är uppe i 7000 mil just nu.

Däremot, kör för allt i världen inte på longlife-service.. DET dödar de flesta motorer..

847 Inlägg
29 maj 2016
Trådstartare
#5
Ja det lär jag ju garanterat slippa. Nej för fan här körs ingen longlife. Ska nog köra på 1000-1500mils intervaller.


Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
29 maj 2016
#6
Är inte fel att serva eller åtminstonde själv byta olja 1gg/per år eller 1500mil. Inget krav på att köra LongLife3 oljan utan du kan lätt köra 5w-40 för komma ner i oljekostnad om du byter oftare.

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

2 751 Inlägg
31 maj 2016
#7
Borde vara som med 1.4.

Min Polo hade 1.4 motorn utan turbo. Dvs med kamrem. I princip samma motor som funnits sedan tidigt 2000.
Driftsäker som heter duga. Samtidigt som den fanns i Polo fanns även en 1.4TSI, och nästan identisk motor men med Turbo och kamkedja. Den hade problem. Nu har de gått tillbaka till Kamrem igen. DVS av en anledning smile

Who Djaa bless no man curse

847 Inlägg
11 juni 2016
Trådstartare
#8
Nu har jag fått bilen. Har inte rasat än på sina första 50mil iaf ;-)  Enligt verkstaden så har det inte vart några större problem med nya 1.2tsi. Så det är fullt möjligt att jag satsar på ny mjukvara. Den kommer nog må bra av +25hk.



Sök