22 mars 2016
Trådstartare
Jaha, har varit i köpartagen ett bra tag nu och vill kolla om det är någon som kan ge mig tips på mitt dilemma.
Det är ett I-landsproblem men ändå.
Jag har kikat en del på Blocket efter en bil och det finns en möjlig kandidat på ca 60 mils avstånd.
Då är frågan hur man lämpligtvis gör med finansieringen, medel finns för att betala bilen kontant, och det är även min avsikt.
Pengarna finns idag i till hälften på lönekontot och hälften i fonder/papper.
Då jag inte vet om det blir affär så vill jag inte sälja fonder förrän jag sett bilen och bestämt mig.
Därför skulle jag gärna ha en lösning typ kontokredit i några dagar så ifall jag vill köpa bilen så kan jag få med mig den hem för jag vill inte sitta och åka fler gånger.
Väl hemma och ny vecka så vill jag sälja av en del fonder och lösa kontokrediten.
Hade bilen funnits i min närhet hade jag kunna tänka mig att åka två svängar och bokat bilen ena gången och hämta den den andra efter att jag sålt av.
Pratade med min bank och kontokredit var inget de erbjöd, de kunde erbjuda lån efter sedvanlig prövning men nämnde att det kunde se konstigt ut ifall jag inte nyttjade det och sedan upprepade det fler gånger då jag åkte och kanske köpte bil.
Å andra sidan har jag inga andra större planerade utlägg eller problem att ta oväntade kostnader så egentligen gör det inte så mycket hur det ser ut på en UC för min del.
Har aldrig nyttjat en bilhandlares lån och vet inte hur det fungerar, går det att lösa hela lånet utan större kostnader efter ett par dagar så kanske det är lösningen.
Kom med tips och synpunkter om ni har bra lösningar.
Garaget.org
Ditt dagcenter på nätet.