Hur gör man för att koppla in DRL-ljus på en bil som har automatiskt halvljus.I detta fallet en Suzuki Grand Vitara som i sej självt är komplicerad genom att alltid ha positiv spänning på alla poler på H4 lamporna när bilen är avstängd.Reläet växlar alltså till jord när bilen startas.Samma gäller för helljuset.
Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.
på en av bilarna jag ägt så ryckte jag bara ur relät till dagsljuset och en annan fick säkringen åka ur på, är osäker på om det fungerar på din bil dock.
Har tactrix kabel med tillgång till evoscan, ecuflash, s-sport till ralliart -10.
Lite beroende på hur halvljuset fungerar då. Har du plus på h4 där dom brukar ha jord? Och sen jordar den på antingen hel eller halvljus plinten? Mät gärna med bilen avstängd på alla tre, med halvljuset och sen med helljuset så knåpar jag ihop ett kopplingsschema med ett växlande relä åt dig. För du vill väl att drl går igång när du startar bilen och slocknar på halvljus?
Har haft 3 Sukkor och lärde mig på den första, när jag skulle koppla in extraljus, att Suzuki valt en lite annorlunda strömmatning till strålkastarna. Det ligger ström på där sedvanliga elsystem är jordade och hel-/halvljus tänds genom att strömställaren jordar respektive glödtråd. jag letade upp tråden till helljuset och tjuvade på den tråden en ledning till ett växelrelä. D v s ett vanligt minirelä som är fempoligt och således har både 87 och 87A. Gör lika fast med halvljustråden så har du växlat från minus till plus.
Med bilen avstängd utan nåt lyse whatsoever igång så har jag + på ALLA poler på H4-lampan.Det som sker när jag startar är att reläet(var det nu sitter)växlar över till jord på kabeln som egentligen går till jordpunkten på lampan.
Brains skrev:
Lite beroende på hur halvljuset fungerar då. Har du plus på h4 där dom brukar ha jord? Och sen jordar den på antingen hel eller halvljus plinten? Mät gärna med bilen avstängd på alla tre, med halvljuset och sen med helljuset så knåpar jag ihop ett kopplingsschema med ett växlande relä åt dig. För du vill väl att drl går igång när du startar bilen och slocknar på halvljus?
Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.
Har haft 3 Sukkor och lärde mig på den första, när jag skulle koppla in extraljus, att Suzuki valt en lite annorlunda strömmatning till strålkastarna. Det ligger ström på där sedvanliga elsystem är jordade och hel-/halvljus tänds genom att strömställaren jordar respektive glödtråd. jag letade upp tråden till helljuset och tjuvade på den tråden en ledning till ett växelrelä. D v s ett vanligt minirelä som är fempoligt och således har både 87 och 87A. Gör lika fast med halvljustråden så har du växlat från minus till plus.
Har man inte råd med V8 får man ta till det näst råaste:V6.