Mer bilder och mindre text uppskattas så det ska ske i denna tråd!
Allt eftersom jag lägger in bilder kommer det bli uppenbart vilka planer jag har för denna maskin.
Börjar med blocketbilderna:
Kort fakta:
V70 2.5T -05 Business ++ (Summum)
High Performance Ljud
Färddator
8 mugghållare i bilfan!!
Gått nu strax över 22lax.
Sommar: 17" Volvo Solensis, blivande winterrims.
Vinter: 16" Enzo apskitiga & fula..
Detta var alltså utgångsskicket.
Lite av vad jag hunnit med hittills:
Började med stereon, cdväxlarn va paj så inget ljud ville strömma ut då..
HU-850 den största av dom alla med plats för 6 skivor.
Förra ägaren visste att hans unge stoppat i något.. mm en femkrona var det ja!
Orsakade totalt haveri på dreven..
Ville behålla stereon för färddatorns skull (funkar inte annars) dock vill man ju ha ljud och inte bara lyssna på kärringen i gps:en.
Så efter lite modifikation fick jag ihop det med alla vitala funktioner i HU-850n och min Alpine CDA-9886 för att då kunna få ut ljud och använda färddatorn!
Kan förstå förvirringen med volymratten, frukta icke! Det ska va så.
Alpine:n och Hu:n är intryckta för att det ska kunna husera en surfplatta där och då är tanken att volymratten ska sitta jämte denna, därav förlängningen.
Efter misslyckat försök med egen adapter till det inbyggda slutsteget i bilen så fick det bli att byta ut alla högtalare:
I alla dörrar monterades det Gas Silver 6,5 kit GS62K - 125w rms - 250w max -
Dessa drivs av ett MDS M4 4x100W (4ohm)/4x180W (2ohm)/2x300W (bryggad), 10Hz-50kHz
Kan erkänna att det svider lite att borra hål i helt perfekta dörrsidor men men!
Uppmärkt så man kan hålla reda på allt fanskap..
Baslåda? Of course!
Blir 2st Gas Silver 1222, Brl har kollen:
" Kraftig konstruktion med 150 oz magnetstruktur, dubbla talspolar, 1000W max, 500W RMS effekttålighet. Utrustad med rejäla dubbla skruvterminaler för högtalarkabeln. Impedansen är 2x2ohm per bas vilket är perfekt för att driva 2st basar med ett slutsteg vid 2ohm:s last."
Ska sitta i varsin sluten låda bakom baksätet i varsitt hörn och elementen ska peka uppåt!
Inte ute efter monsterbas som ni kan förstå utan vill ha lite mer tryck och en stilren installation.
Basarna kommer drivas av ett Gas Pro 2000.1
Som ni ser gömde jag spelaren till GPS/DVD bakom skumgummit för att få mer space i bagaget och för att underlätta bygget av baslåda.
LED!
I samma veva som ljud installerades även lite led i dörrsidorna:
Har tyvärr få bilder på detta då det inte är inkopplat än i bilen, ska även sätta dit dimmer så det inte lyser så förbannat starkt.
Torkarmotorn bak..
Ett vanligt fenomen på dessa bilar, fukt tränger in via axeln, rost börjar växa och axeln sitter fast..
I mitt fall satt axeln fast som satan och i ett försök att rädda motorn så spräcktes plasthöljet..
Dock var det stora vita plastdrevet helt som annars alltid brukar paja.
Denna ersattes av en motor från äldre V70, just denna motor har suttit på en polisbil så var i bra skick!
Enda som händer är att armen nu ligger åt andra hållet, stör inte mig iaf.
Hela taklister införskaffades också dessa från en polisbil därav hålen för ljusrampen.
Fälgarna!
BBS CK007
Lackade i matt guld.. Satt fint på min gamla vinröda 960 faktiskt, vart schysst färgkombo men på svart, njaaee..
Så dessa är inskickade till Blästerteknik i Gislaved. De bränner av färgen, glasblästrar för att få av det sista och får då en fin yta att sedan pulverlacka på. Färgen blir Silver metallic.
Bonusbild på 960n med fälgarna på:
Även nya emblem, fick klistras på de gamla kåporna då jag inte hitta nya med samma diameter:
Nya skyltar, monteras utan skylthållare efter poleringen av bilen.
Ett stycke R front kommer sitta fint tror jag iaf
Ja, den ska lackas svart som bilen.
Fullservad?
Ja alla stämplar finns i boken och den är skött som den ska, enligt förra ägaren..
Skivorna runt om var soppslut så de fick bytas!
Handbromsbackarna var också slutkörda så allt byttes och oken smörjdes upp, dessutom tog jag fram vinkelslipen och stötte till här och där.
Motorolja + filter byttes mot nytt fräscht, kör just nu på Castrol Magnatec som Volvo verkstäderna gör.
Bränslefilter bytt, det gamla var som att blåsa igenom en elefant genom ett sugrör..
Luftfilter och tändstiften blev också bytta.
Bara genom detta hade jag en helt annan bil!
Alltså mycket som är "in the making" så att säga, kommer återkomma med en stor maffig uppdatering om ett tag då fälgarna, listerna och förhoppningsvis fronten är lackad. Kanske smyger in med en liten update emellan.
Allt eftersom jag lägger in bilder kommer det bli uppenbart vilka planer jag har för denna maskin.
Börjar med blocketbilderna:
Kort fakta:
V70 2.5T -05 Business ++ (Summum)
High Performance Ljud
Färddator
8 mugghållare i bilfan!!
Gått nu strax över 22lax.
Sommar: 17" Volvo Solensis, blivande winterrims.
Vinter: 16" Enzo apskitiga & fula..
Detta var alltså utgångsskicket.
Lite av vad jag hunnit med hittills:
Började med stereon, cdväxlarn va paj så inget ljud ville strömma ut då..
HU-850 den största av dom alla med plats för 6 skivor.
Förra ägaren visste att hans unge stoppat i något.. mm en femkrona var det ja!
Orsakade totalt haveri på dreven..
Ville behålla stereon för färddatorns skull (funkar inte annars) dock vill man ju ha ljud och inte bara lyssna på kärringen i gps:en.
Så efter lite modifikation fick jag ihop det med alla vitala funktioner i HU-850n och min Alpine CDA-9886 för att då kunna få ut ljud och använda färddatorn!
Kan förstå förvirringen med volymratten, frukta icke! Det ska va så.
Alpine:n och Hu:n är intryckta för att det ska kunna husera en surfplatta där och då är tanken att volymratten ska sitta jämte denna, därav förlängningen.
Efter misslyckat försök med egen adapter till det inbyggda slutsteget i bilen så fick det bli att byta ut alla högtalare:
I alla dörrar monterades det Gas Silver 6,5 kit GS62K - 125w rms - 250w max -
Dessa drivs av ett MDS M4 4x100W (4ohm)/4x180W (2ohm)/2x300W (bryggad), 10Hz-50kHz
Kan erkänna att det svider lite att borra hål i helt perfekta dörrsidor men men!
Uppmärkt så man kan hålla reda på allt fanskap..
Baslåda? Of course!
Blir 2st Gas Silver 1222, Brl har kollen:
" Kraftig konstruktion med 150 oz magnetstruktur, dubbla talspolar, 1000W max, 500W RMS effekttålighet. Utrustad med rejäla dubbla skruvterminaler för högtalarkabeln. Impedansen är 2x2ohm per bas vilket är perfekt för att driva 2st basar med ett slutsteg vid 2ohm:s last."
Ska sitta i varsin sluten låda bakom baksätet i varsitt hörn och elementen ska peka uppåt!
Inte ute efter monsterbas som ni kan förstå utan vill ha lite mer tryck och en stilren installation.
Basarna kommer drivas av ett Gas Pro 2000.1
Som ni ser gömde jag spelaren till GPS/DVD bakom skumgummit för att få mer space i bagaget och för att underlätta bygget av baslåda.
LED!
I samma veva som ljud installerades även lite led i dörrsidorna:
Har tyvärr få bilder på detta då det inte är inkopplat än i bilen, ska även sätta dit dimmer så det inte lyser så förbannat starkt.
Torkarmotorn bak..
Ett vanligt fenomen på dessa bilar, fukt tränger in via axeln, rost börjar växa och axeln sitter fast..
I mitt fall satt axeln fast som satan och i ett försök att rädda motorn så spräcktes plasthöljet..
Dock var det stora vita plastdrevet helt som annars alltid brukar paja.
Denna ersattes av en motor från äldre V70, just denna motor har suttit på en polisbil så var i bra skick!
Enda som händer är att armen nu ligger åt andra hållet, stör inte mig iaf.
Hela taklister införskaffades också dessa från en polisbil därav hålen för ljusrampen.
Fälgarna!
BBS CK007
Lackade i matt guld.. Satt fint på min gamla vinröda 960 faktiskt, vart schysst färgkombo men på svart, njaaee..
Så dessa är inskickade till Blästerteknik i Gislaved. De bränner av färgen, glasblästrar för att få av det sista och får då en fin yta att sedan pulverlacka på. Färgen blir Silver metallic.
Bonusbild på 960n med fälgarna på:
Även nya emblem, fick klistras på de gamla kåporna då jag inte hitta nya med samma diameter:
Nya skyltar, monteras utan skylthållare efter poleringen av bilen.
Ett stycke R front kommer sitta fint tror jag iaf
Ja, den ska lackas svart som bilen.
Fullservad?
Ja alla stämplar finns i boken och den är skött som den ska, enligt förra ägaren..
Skivorna runt om var soppslut så de fick bytas!
Handbromsbackarna var också slutkörda så allt byttes och oken smörjdes upp, dessutom tog jag fram vinkelslipen och stötte till här och där.
Motorolja + filter byttes mot nytt fräscht, kör just nu på Castrol Magnatec som Volvo verkstäderna gör.
Bränslefilter bytt, det gamla var som att blåsa igenom en elefant genom ett sugrör..
Luftfilter och tändstiften blev också bytta.
Bara genom detta hade jag en helt annan bil!
Alltså mycket som är "in the making" så att säga, kommer återkomma med en stor maffig uppdatering om ett tag då fälgarna, listerna och förhoppningsvis fronten är lackad. Kanske smyger in med en liten update emellan.
Senast redigerat av LukeliDukeli (23 juni 2016)
0
0
0
0