tkd_rille skrev:
Evildan skrev:
tkd_rille skrev:
Skicka de till din E-post så får du exakt all info. Köpte du bilen och kom på att de var en skuld?
Som jag skrivit till andra.
Kundtjänst för fordonsfrågor
0771-14 15 16
RING ALLTID det numret och fråga om bilen. De är din skyldighet att kolla upp vad du köper. Om skulden inte betalas så kan de komma och ta bilen.
På Transportstyrelsens sida står det klart och tydligt mot blå botten "Uppgifter som inte får visas i tjänsten" för att göra det övertydligt. Klickar man på fliken står det tydligt att obetald fordonsskatt inte visas i tjänsten utan som uppgifterna finns att tillgå via e-mail.
Hur jävla svårt ska det vara?
Ringa fungerar såklart utmärkt även det.
Men "generation gratis" vill väl i vanlig ordning inte ta egenansvar utan det är alltid någon annans fel. Problematiken är ju tydlig redan från med tanke på TS åsikter om myndigheter överlag.
Ja de står för tydligt där :p Längst ner i utdraget ovanför bristerna i besiktningen denne bil hade.
Jag har själv gått på niten och fått skatteskuld med bilen så efter de ringer jag.
Du menar "generation jag vågar inte prata med främlingar" har märkt att folk helst av allt inte vill prata längre i telefon.
Fast de tog ju ca 2-3 minuter att få reda på att bilen var belagd med körförbud och jag tror att TS är arg för han brast i hans egenansvar att undersöka fordonet.
Menar nog mer "generationen som förstår att Internet och att hitta informationen själv oftast går 1500% snabbare" än att sitta och prata in info i någon jävla robottelefon och sedan vänta X antal minuter på att en trött kärring (man eller kvinna) ska svara, och sedan vänta på att de ska svara på ens frågor också.
Jag är nog mest sur för jag blev lurad och att Transportstyrelsen inte har ett sätt där lurade människor får rätt utan får rätta till det själva, åt andra.
De ända som tjänar på detta system är staten själva och de som lurar på andra deras obetalda skatter.
Visst, de klämmer åt de 1 på miljonen personer som står som "målvakt" på bilar, alltså äger en massa bilar åt andra och tar alla betalningsanmärkningar eller hur det nu funkar. 1 på miljonen kan ju vara så korkar, och den lilla procenten kanske de lyckas få dit på detta sätt.
Annars är det BARA bra ur pengasynpunkt denna regel, så staten får sina pengar, oavsett vems skyldighet de säger att det är. Så länge någon måste betala, får de sina pengar.
Om man nu gillar detta system så är man antagligen en del av staten på nått sätt (ganska otroligt) eller så är man en av dom där fattiga töntarna som sitter och försöker slippa undan att betala några tusenlappar på sin sålda bil, antar att typ hälften är sådana på detta forumet, bil-skojare.
"Generationen bil-skojare."
fax110 skrev:
Dom har tydligen ändrat, dom får tydligen inte längre skriva ut öppet att bilar har skulder pga personuppgiftslagen. Via epost måste du få info om skatten.
Innan dom gjorde om hemsidan fanns infon du efterfrågar under skatt och avgifter varför alla ovanför säger emot dig.
"Fordonets skatteförhållande
Förbud att bruka fordonet på grund av obetald skatt/avgift."
"Fordonet ägs av en privatperson. Enligt personuppgiftslagen får vi inte visa personrelaterade uppgifter i tjänsten. Exempel på sådana uppgifter är namn på ägare och tidigare ägare, eventuellt användningsförbud (obetald fordonskatt) eller körförbud (saknar godkänd kontrollbesiktning). Ange din e-postadress nedan om du vill ha uppgifterna via e-post."
Väldigt många som vet vart det stod tidigare riskerar nu att köpa bilen med obetald skatt utan att veta om det.... I grunden nån lags fel men transportstyrelsens fel att denna ändring inte har förmedlats......
Tack! Äntligen någon som förstår vad jag menar, det är svårt att se. Säger inte att det är omöjligt men en icke körbar bil ser körbar ut på denna sida.