1736
Sök

Volvo D5 slut turbo ?

273 Inlägg
15 september 2016
Trådstartare
#1
Det är hål i intercoolern och den ska bytas, men jag har noterat väldigt mycket klet av olja runt omkring och på nedre delen av intercoolern, ja det sitter några små droppar under åxå och droppar..

Kan turbon vara dålig med tanke på det rätt stora oljespillet ? Hela nedre delen av intercoolern är totalt insmetad med olja...  lite bökigt att ta loss slangar och känna på axeln i turbon nämligen, den lär väl ska glappa en liten aning, men mer än så är väl tecken på att den är dålig och därför släpper den igenom olja.

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14330093_10153739866555964_3825894754632369542_n.jpg?oh=79cd107e607a1330c943d240dfb05827&oe=588504DB

https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/14368718_10153739866540964_7504394718285270116_n.jpg?oh=157aa20412735a272f0076e671b6da6c&oe=587EB303

10 164 Inlägg
15 september 2016
#2
Brukar vara rätt duktigt med olja i tryckslangarna så om du har hål där så är det inget konstigt med det där spillet.

D5 har turbo slangar under motorn och dessa brukar vara alldeles kletiga i skarvarna speciellt då dom börjat gått en bit också.

Jobbar på Volvo verkstad och att det är normalt med olja i rören gäller Volvo hur andra bilar är det hör inte hit bara ett förtydligande.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

273 Inlägg
15 september 2016
Trådstartare
#3
Ja den här har gått 44 tusen ungefär, ska byta intercoolern till att börja med så kanske dom kan kolla på verkstan samtidigt om turbon behöver bytas.

Den har ju börjat dra relativt mycket diesel åxå, antagligen beror det på att intercoolern är riktigt trasig åxå..

10 164 Inlägg
15 september 2016
#4
Lommen skrev:
Ja den här har gått 44 tusen ungefär, ska byta intercoolern till att börja med så kanske dom kan kolla på verkstan samtidigt om turbon behöver bytas.

Den har ju börjat dra relativt mycket diesel åxå, antagligen beror det på att intercoolern är riktigt trasig åxå..

Ja har den gått så långt då skvalpar det nog runt rejält med olja i systemet så den där oljmängden den läcker behöver du inte oroa dig över.

ja varför den drar mycket diesel kan jag ej svara på men det finns säkert masvis med mysko felkoder pga luft läckaget.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

273 Inlägg
17 september 2016
Trådstartare
#5
Djo skrev:
Lommen skrev:
Ja den här har gått 44 tusen ungefär, ska byta intercoolern till att börja med så kanske dom kan kolla på verkstan samtidigt om turbon behöver bytas.

Den har ju börjat dra relativt mycket diesel åxå, antagligen beror det på att intercoolern är riktigt trasig åxå..

Ja har den gått så långt då skvalpar det nog runt rejält med olja i systemet så den där oljmängden den läcker behöver du inte oroa dig över.

ja varför den drar mycket diesel kan jag ej svara på men det finns säkert masvis med mysko felkoder pga luft läckaget.

Ja precis, jag ska börja med intercoolern o sen se om dom kan kolla hur det verkar med turbon, antagligen lär den dra rätt mycket mindre sen när det är fixat.. antagligen en massa felkoder som gör att datorn inte vet hur mycket av luft och bränsle osv som ska skickas in..

10 164 Inlägg
17 september 2016
#6
Lommen skrev:
Djo skrev:
Lommen skrev:
Ja den här har gått 44 tusen ungefär, ska byta intercoolern till att börja med så kanske dom kan kolla på verkstan samtidigt om turbon behöver bytas.

Den har ju börjat dra relativt mycket diesel åxå, antagligen beror det på att intercoolern är riktigt trasig åxå..

Ja har den gått så långt då skvalpar det nog runt rejält med olja i systemet så den där oljmängden den läcker behöver du inte oroa dig över.

ja varför den drar mycket diesel kan jag ej svara på men det finns säkert masvis med mysko felkoder pga luft läckaget.

Ja precis, jag ska börja med intercoolern o sen se om dom kan kolla hur det verkar med turbon, antagligen lär den dra rätt mycket mindre sen när det är fixat.. antagligen en massa felkoder som gör att datorn inte vet hur mycket av luft och bränsle osv som ska skickas in..

Låter som en bra plan det.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D


Sök