3392
Sök

Motorn vibrerar/skakar 9-3SS

172 Inlägg
8 oktober 2016
Trådstartare
#1
Hej,

Motorn på min 9-3SS skakar rätt kraftigt. Den ligger och pendlar mellan 800-1000 varv på tomgång, och när jag gasar försiktigt skakar motorn kraftigt, det är mildare när jag gasar kraftigt. Har inte vågat köra bilen ordentligt ännu. På tomgång skakar motorn rätt rejält, så pass mycket att det inte är normalt.
Jag tycker mig höra något konstigt ljud från vattenpump/servo eller liknande, och när det ljudet upphör avtar motorns skakningar (inbillar jag mig åtminstone). Skakningarna minskar inte under färd.

Motorn har gått ca 10000 mil, vet inte riktigt när stift och liknande är bytt. Ska koppla in felkodsläsare och se om jag ser nåt. Inga varningslampor. Möjligen att avgassystemet drar lite luft.

Vet inte om jag har missat nåt. Shoot! Några tips?

172 Inlägg
8 oktober 2016
Trådstartare
#2
Har nu läst av felkoderna P0300: Random/Multiple cylinder misfire och P0340: Camshaft position sensor "A" circuit (Bank 1 or single sensor).

Någon som blir klokare? Ska söka runt på detta lite mer.

172 Inlägg
16 oktober 2016
Trådstartare
#3
Jag bytte stiften som var kolsvarta och då fungerade den som vanligt igen. (Rätt NGK-stift)
Nu skulle jag för säkerhetsskull dubbelkolla stiften och dom ser ut som på bilden nedan alla 4.
http://imagizer.imageshack.us/v2/xq90/923/I4qO2f.jpg

Jag får upp felkod P0300, att den misständer. Jag har ingen motorlampa och bilen går precis som den ska. Däremot ryker det väldigt mycket, vit rök även då bilen är varm, och stiften är som sagt rätt svarta efter bara en vecka. Jag tycker även jag har problem med bränsleförbrukningen, fast jag kör dock mycket stadskörning och korta sträckor.

Det känns inte som att det är tändspolarna i sig som är fel (ska mäta dom för säkerhetsskull) eftersom samma fel uppenbarligen finns på alla cylindrar. Men något gör ju att den går för fett, vad ska jag börja med att kolla?

7 441 Inlägg
18 oktober 2016
#4
Jag skulle i första hand misstänka spolarna, eller rättare sagt den som sitter på det sotiga tändstiftet.
Motorn har förmodligen inte tänt, eller i alla fall fått dålig gnista på just den cylinderns tändstift.

172 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
#5
torsen skrev:
Jag skulle i första hand misstänka spolarna, eller rättare sagt den som sitter på det sotiga tändstiftet.
Motorn har förmodligen inte tänt, eller i alla fall fått dålig gnista på just den cylinderns tändstift.

Tack för ditt svar! Men alla tändstift är lika sotiga.. (?)

198 Inlägg
18 oktober 2016
#6
Nu är jag inte hundra men är det tändkasset på denna motorn?

Kan ju även vara någon givare som lurar motorn så den går fett.

Original programvara?


172 Inlägg
20 oktober 2016
Trådstartare
#7
Highway_Outlaw skrev:
Nu är jag inte hundra men är det tändkasset på denna motorn?

Kan ju även vara någon givare som lurar motorn så den går fett.

Original programvara?

Nej det sitter fyra individuella tändspolar på denna. Dessa är kopplade till en CDM, kan det vara den som strular?

Skulle inte en eventuell givare ge mig en felkod?
Japp, helt orginal.

172 Inlägg
27 oktober 2016
Trådstartare
#8
Jag har fortfarande inga felkoder, men när jag kör och släpper gasen på 2an så börjar bilen att hacka sig framåt, precis som att den misstände. Den misständer också på tomgång då den är kall.

Hjälper detta något?

54 Inlägg
30 oktober 2016
#9
Konstigt.. Saab trionic använder ingen kamaxellägesgivare, de använder tändstiften istället. Däremot använder dom en vevaxelgivare.
Saab är väldigt kräsna med tändstiften och det måste vara rätt typ av ngk stift.

Om alla dina stift är lika sotiga så käns det inte som att alla dina 4 spridare skulle börja läcka samtidigt,  du kanske ska kolla bränsletrycksregulatorn fungerar som den skall.
Har du nått instrument som du kan kolla live data med? Isf hur ser dina fuel trims ut? Lång och kort tids bränsle justering?

Skakningar och konstigt ljud som du beskriver kan i värsta fall vara nått fel med kamkedje drivningen.
En plast skena till balansaxel kedjan kan lossna på dom här motorerna och då skakar det.
Du borde definitivt låta en mekaniker lyssna på motorn. Och helts inte köra med bilen under tiden.
Senast redigerat av IK (30 oktober 2016)

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB


Sök