4169
Sök

Vilken mack har bästa dieseln? Vad tankar du?

Administratör
11 914 Inlägg
18 oktober 2016
Trådstartare
#1
Jag blir inte riktigt klok på det här med diesel-kvalitet, RME, bio osv. Jag hoppas nån här kan ge mig lite klarhet i det hela.

Är RME samma sak som biodiesel till att börja med? Jag har ofta tankat på Statoil i tron om att de har bästa dieseln för min bil (lite oklart hur jag kom fram till det tyvärr :), men nu senast läste jag på pumpen att de har 30% biodiesel (minns inte siffran exakt, men det var mycket), och det vill jag ju inte gärna ha i tanken. Inte minst för att det uttryckligen står på tanklocket att det inte får vara för mycket biodiesel (jag tror det står 40%). Ursäkta det dåliga sifferminnet :)

Sen går bilen klart olika bra beroende på var jag tankar tycker jag. Det kanske är placebo, eller så är det faktiskt sån skillnad att det märks?

Så vad tankar du, och varför? Vad ska man hålla sig borta från, och vilken mack har bästa dieseln?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

7 441 Inlägg
18 oktober 2016
#2
Tjaa, KIA och Huyndai avrådde/förbjöd att köra på OKQ8´s diesel.
Har själv kört 3 olika dieselbilar de senaste 10 åren utan problem med OKQ8´s diesel.
Jeep med 2.8 VM-motor, Land Rover med den "tyska BMW"-motorn kallad Storm samt Land Rover med Fords Puma-motor.

Typiskt fel/problem får de motorer som suger bränslet genom filtret.
Vad jag känner till har motorer som trycker bränslet genom filtret inga problem.

Själv kommer jag aldrig mer att frysa i en dieselbil.
Eller ha startproblem vid kyla.
Trots nyköpta bilar.

Därför en HONDA CR-V bensin -16 numera.

2 250 Inlägg
19 oktober 2016
#3
Har en Eberspächer D2 luftvärmare i båten. Den kläggar igen med diesel köpt på bilmackar.

Kör nu endast på diesel köpt på sjömack.
Dvs utan RME o annat miljökrafs.

Det är nätet runt glödstiftet som koksar igen.
Varje gång det hände så rykte värmaren väldigt mycket innan den eventuellt startade.

Numer inga problem.

Har funderat på att montera separat tank för värmaren för att kunna köra motorn på billigare bränsle.
Senast redigerat av Meaganeowner (19 oktober 2016)

4 822 Inlägg
19 oktober 2016
#4
jag tankar altid på ingo.


torsen skrev:
Själv kommer jag aldrig mer att frysa i en dieselbil.
Eller ha startproblem vid kyla.
Trots nyköpta bilar.

Därför en HONDA CR-V bensin -16 numera.

fryser du har du valt fel bilmärke big_smile
jag fryser aldrig i min volvo med diesel motor och har inga startproblem vid kyla heller eftersom den har bränsledriven värmare som standard smile det jävligt gött att komma ut till en varm och is fri bil när man ska åka hem ifrån jobbet cool

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Administratör
11 914 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#5
Ja, det där med att frysa och ha problem med start känner jag inte igen alls. Förvisso bor jag inte i en del av landet som blir nämnvärt kallt om vintrarna (sällan -20 iaf). Sen har jag också värmare installerad...

Den skillnad jag tror mig märka är i prestandan. Men jag kanske inbillar mig bara.

Ingen som vet om det nu är skillnad på RME och Biodiesel? Många skriver ju att deras diesel består av si och så många procent förnyelsebar råvara och what not. Ska man undvika sånt eller är det RME som är boven?

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

4 147 Inlägg
19 oktober 2016
#6
chrizz skrev:
Ja, det där med att frysa och ha problem med start känner jag inte igen alls. Förvisso bor jag inte i en del av landet som blir nämnvärt kallt om vintrarna (sällan -20 iaf). Sen har jag också värmare installerad...

Den skillnad jag tror mig märka är i prestandan. Men jag kanske inbillar mig bara.

Ingen som vet om det nu är skillnad på RME och Biodiesel? Många skriver ju att deras diesel består av si och så många procent förnyelsebar råvara och what not. Ska man undvika sånt eller är det RME som är boven?

Jag googlade lite snabbt och kom fram till följande:

Rapsmetylester, förkortat RME, går ofta under namnet biodiesel som i sin tur är en form av FAME (Fatty Acid Methyl Ester), vilket är ett samlingsnamn på biodiesel som i huvudsak har vegetabiliska oljor som råvara.

Alltså är RME rapsolja och biodiesel kan vara en blanding av RME och andra vegetabiliska oljor eller endast RME.

Det verkar inte vara någon fördel för bilen att köras på höga halter biodiesel utan snarare en mängd problem som kan uppstå. Det kan också vara ren katastrof för miljön att köra med biodiesel om den produceras på fel sätt vilket leder till regnskogsskövling osv.

RME verkar vad jag kan läsa mig till vara bra mycket bättre både för bilen och miljön då den tillverkas på raps som ofta odlas i sverige och inte leder till någon regnskogsskövling och är co2 neutral.

Jag hittade dock ingen info om vilken mack som har bäst bränsle, andelen RME/biodiesel varierar dessutom med säsongen så bäst är nog att läsa på pumpen vad den innehåller.

Lite nyttig läsning angående biodiesel:
http://www.ecobransle.se/fragor-svar/#
https://sv.wikipedia.org/wiki/Biodiesel
https://sv.wikipedia.org/wiki/Rapsmetylester
Senast redigerat av zemet (19 oktober 2016)


Forummoderator
18 008 Inlägg
19 oktober 2016
#7
Det där har även jag noterat även om det nu gäller bensin. Vår hybridbil startar/stannar motorn flera gånger i minuten och på den lokala tappen som har "no name"-drivmedel  i tankarna så rasslar motorn igång vilket inte låter så kul. På OKQ8:s soppa är den tyst och går inte att avgöra om den går eller inte.

Tittade lite på Shell:s hemsida. Du har rätt, en djungel där. De har 3 olika sorters diesel...

B0 Citydiesel innehåller 0% FAME och har en grumlingstemp på -22 grader.
B7 Citydiesel innehåller 7% FAME som max och grumlar sig redan vid -16 grader på vintern.

Värt att notera är att deras sommardiesel börja fälla ut så fort det blir minusgrader...

Vad är det för skräp vi häller i tankarna, ja...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Administratör
11 914 Inlägg
19 oktober 2016
Trådstartare
#8
Från statoils hemsida:

Miles Diesel:
I tillägg innehåller miles diesel antingen 5% biodiesel/RME (rapsmetylester) eller upp till 40% förnybara drivmedel (5% RME och 35% HVO s k syntetisk biobaserad diesel gjord på rapsolja och förnyelsebar råvara).

Så förnyelsebar råvara är inte biodiesel? Vad f-n är det då? Är det 40% biodiesel, eller bara 5%? Verkar vara väldigt luddigt kring vad som är biodiesel och inte är min uppfattning. Vad klassar BMW som biodiesel är då följdfrågan som är relevant för min del... är det OK med 35% rapsoljesörja, eller är det no no.... suck wink

...

Ah, nu jäklar har jag kommit över lite mer bra info tror jag. Det här stod på Statoils Miles Diesel Bio-sida (lite oklart vad som är skillnaden mellan Miles Diesel och Miles Diesel Bio dock, då även den förstnämnda anges som att det kan innehålla 40% biodiesel (se citat ovan, som är taget från Miles Diesel-informationssidan).

https://www.circlek.se/sv_SE/pg13340724 … esel+.html
I instruktionsböckerna/tanklocket på din bil kan det stå att ditt fordon inte kan tankas med Biodiesel. Med det avses det att bilen inte får tankas med ett dieselbränsle som har större inblandning än 7% FAME. Andelen HVO har ingen betydelse för detta. I bränslestandarden EN590 är inblandningen av FAME upp till max 7% godkänt. När det gäller ren FAME, s k B100, som är en 100% biodiesel av typen FAME (fettsyrametylestrar) kan det endast tankas av de bilar som fått godkänt från biltillverkaren.

För en dryg månad sen tankade jag en "performance diesel" från en mack här i Västerås. Jag minns tyvärr inte vilken mack det var, men jag tror att det kan ha varit en Statoil-mack nära lasarettet som hade denna. Jag hittar ingen information om det på deras hemsida dock. Återigen tror jag placeboeffekten kan ha gjort sitt dock, för jag tyckte nog bilen kändes rappare och gick bättre. Däremot blev bränsleförbrukningen märkbart sämre då jag behövde tanka igen efter ca 65 mil. Normalt kommer jag 80+ på en tank. Faktorerna som spelar in här är många dock så felsäkerheten är stor. Mitt placebo kan ha gjort att högerfoten varit extra tung på detta bränsle wink

Edit: hittade superdieseln, miles PLUS kallar de den. Grumlingspunkt på -30, så sök upp närmaste Miles PLUS-mack ni som bor högt upp i landet smile
https://www.circlek.se/sv_SE/pg14089639 … iesel.html
Senast redigerat av chrizz (19 oktober 2016)

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

847 Inlägg
20 oktober 2016
#9
Nu kör jag iofs bensin. Men miles 98 plus märker jag skillnad på både effektmässigt o att det blir lägre förbrukning på långkörning.
Senast redigerat av mr_green (20 oktober 2016)


Evildan
21 oktober 2016
#10
Är fler aspekter att ta hänsyn till såsom hur gammal och smutsig är mackens cistern, är det stor åtgång av entrepenadvätskan just där, växer det redan saker i mackens pumpsystem?
Kvalitetsmässigt kan det även skilja lite från olika batcher av bränslet oavsett typ av bränsle, givetvis inom vissa av tillverkaren satta toleranser men kan vara tillräckligt varierande för att man i vissa bilar med relativt kinkiga motorer kan känna skillnaderna.
Jag som har erfarenheter av Avensis och Auris med 2016 med 2.0d samt 1.6d vet hur kinkigt det kan vara med dom motorerna.
Placeboeffekten är ofta hög, men för en van och vaken förare med känsla för teknik så kan skillnaderna mycket väl märkas.
Jag tankade alltid mina tidigare oljebrännare på Västergatan då omsättningen av bränslet är högt och som den "kommunist" jag är får återbäring var år och checkar på billig vurre med bröd.

962 Inlägg
21 oktober 2016
#11
Bästa vet jag inte men kan rangordna från sämsta till näst sämsta i min bil.

1. Preem. Bil går ryckigt och hostar vid start ett fenomen som aldrig infinner sig annars.

2. OK/Q8. Väldigt trött bil och vill gärna sota efter man åkt som folk ett tag och ger järnet.
Hade en 20 liters dunk med det där skräpet i garaget som egentligen skulle varit till min tvätt, tänkte nu har det stått i 6 månader så slog det i bilen.
Gav ångest efteråt, blev som ett jävla flipperspel på lamporna i instrumenthuset och kändes som halva bilen fick en stroke och dog lite. Dock försvann det fenomenet med lite nytt i tanken.
Så blir inte förvånad om mackar som har dålig omsättning på drivmedel har bränsle som tappar väldigt i kvalitén och det visar sig i prestanda.

Så vad som är bra på en mack kanske inte är så bra på en annan.

Bilen är en sådan där äcklig Hitlerbil från 2004.

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

365 Inlägg
21 oktober 2016
#12
När jag va in och prata med en som trimmar bilar här i stan och prata om att optimera min bil, så sa han det att jag absolut skulle undvika Preem och OKQ8 för att deras diesel är skräp. Statoils diesel är den som fungerar bäst enligt honom.

962 Inlägg
12 november 2016
#13
Aha kan tillägga om OK/Q8 idag att vid -14 så ville inte bilen slå ett slag. big_smile

Börjar nog förstå syftet med siraps-seg RME. Svårt att lorta ner miljön.

Ja hur kan man vara så dum att fylla tanken med dylikt.
Ja var väl det som fanns att tillgå vid tom tank kan jag säga till mitt försvar. sad
Senast redigerat av M123 (12 november 2016)

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

321 Inlägg
23 november 2016
#14
Jag tankar alltid på Tanka med min gamla S40 1.9d -00. Jämnast gång och lägst förbrukning. Tankar jag på statoil, ingo eller shell drar den ca 10% mer. Jag kör ca 500 mil i månaden och har hunnit testa de flesta sorterna. Preems skit tankar jag aldrig. OK/Q8 och Tanka är väl samma leverantör?

EViLution!


Sök