Evildan skrev:
D5 som nämns är inte aå lysande som många vill påskina (dom som äger en i regel medans dom som ägt har en annan upofattning) utan dom slukar kylarvätska, har remapännarproblem, ofta igensatta spjällhus, små elfel då vissa delar av kablaget i motorrummet är för kort precis som i dörrarna för att nämna några typiska D5 problem utöver bränsletörsten. Återigen så kör ägarna sina på allt från 0.38 upp till 0.6 medans de som ägt ofta legat från 0.75 och uppåt.
Kylarvätska har jag inte hört talas om såvida det inte är den sista 5 cylindriga där topplocks packningen har en tendens att gå ? Detta kom 2010 i samband med dubbel turbo.
Remspänar problem åter igen remspänarna är helt omgjorda och dessa bytts ut på garanti är ett större jobb med nya bult hål i blocket och detta står Volvo för. (var under en viss period)
Haft in många som remmen gått av på utan att dra med sig kamremmen men det har förekommit i extrem fall.
spjälhus problem är dom äldre (då Volvo hade problem med dom på alla modeller ett tag)
Kablage fel förekommer på lite olika sätt på dom lite äldre borde detta var åtgärdat vid detta laget.
Virvelspjäll är ett annat problem enara att den yttre axeln går av (enkelt och billigt) eller att det går sönder i toppen (dyrt och omfattande) men detta är också främst dom äldre maskinerna.
Bränsle förbrukningen från 0,7 skulle jag säga även om vissa lyckas köra dom billigare.
Haft in kundbilar med samma motor som jag har i v70in bensin där medelförbrukningen stått på 0,85 så lågt har jag inte fått ner min medelförbrukning fått ner den till 0,92 men då jävlar var det skalat löskokt ägg under pedalen.
Så ja det finns/fanns problem men dom flesta är åtgärdade vid detta laget och jämfört med VAG koncernen så är Volvo ett mycket säkrare val.
Största problemet i min värld är skatten 0,7 i förbrukning och skatt på 7000 och uppåt på skatt gör att en bensin är mer lämpligt.
Jag kör Volvo är är Volvo tok och har nu kommit fram med alla problem Volvo haft sedan dom kom med sin allra första D5. Plus att jag nämnt min v70is förbrukning så dra inte alla som äger en volvo under en kam jag gillar min v70N 2,4t med en förbrukning på strax över litern
Största problemet i min värld är skatten 0,7 i förbrukning och skatt på 7000 och uppåt på skatt gör att en bensin är mer lämpligt i det fallet.