Jag hade nyligen en mycket irriterande vibration i min bil. Vibrationen uppkom bara kring 110 km/h. Bilen jag har är en BMW E39, och visst, lite får man skylla sig själv. Bilen är bakhjulsdriven så orsaken till denna kraftiga vibration kan vara, i princip, vad som helst. Kardanen, däck eller motor.
Bilen inspekterades noga på lyft samt provkördes av kunniga mekaniker. Första rådet jag fick var att byta fälgar. Andra däck/fälgar ordnades utan resultat. Efter det byttes även däck utan resultat, Obalans i kardanaxel/mittstödlager var diagnos nummer tre. Trött på dyra åtgärder insåg jag att detta måste kunna göras mer vetenskapligt och exakt.
En app ordnades. Jag startade "NVH Diagnostics", skrev in min bils utväxling, valde ”GPS” under settings, samt växel ”5”. Jag placerade iPhonen på instrumentbrädan och körde i 110 km/h. Mycket riktigt, appen indikerade ett ordentligt utslag.
Screenshot:
Dagen därpå provade jag att mäta vibrationerna stillastående. Jag valde växel N i appen, och gasade upp till samma varvtal som gett utslag på motorvägen, 2700 rpm.
Screenshot:
Även nu gav appen ordentligt utslag just där. Ett tryck på ”E1” och det första tänkbara felet var ”Worn engine mounts”.
Jag hade tidigare inspekterad alla motorfästen noggrant, utan resultat. Jag beslöt mig ändå för att följa rådet och började med att montera av de två bakre motorpaketsfästena.
Döm av min förvåning när ena fästet var halvvägs av(!!!). Hela motorpaketet har alltså suttit löst :-S
På med ett nytt fäste för 300:- och ut och köra! Bild på ersättaren:
Vibrationerna i motorvägsfart är helt borta!!!
Tänkte bara dela med mig! :-)