12 januari 2017
Trådstartare
Håller på funderar lite på vårens projekt, jag har en Volvo 760 från 1989 som jag tänkt sänka ner en vettig dieselmotor i som inte kräver så omfattande ombyggnad, har ingen lust att bygga om tråg och sånna grejer.
Funderar på BMW M51D25 från BMW 525TDS och funderar över följande saker...
1; Behöver jag tråg från E36 eller går E34 tråget ner eftersom jag har 760 krängningshämmare ?
2; Borde man inte kunna bygga en distans mellan låda och kardan (förutom hardyn) som gör att motorn inte kommer så långt bak så man slipper bygga om torpedvägg, och för att slippa förlägna kardanröret ?
3; Pumpen på TDS motorn är ju elektronisk, jag behöver en mekanisk eftersom jag inte vill trassla med massa el, det är nämligen hårdvaluta, nån som vet var man får tag på en sån pump och passar den rakt på ?
4; I brist på både TD pumpar och E34 och E36 med TD motor så kanske jag borde lägga ner allt ovanstående och satsa på en Mercedes OM603 motor med mekanisk pump istället.. även om tråget måste byggas om och kardanen byggas om för att passa till Volvo ?
Alla tips är värdefulla..
Tack på förhand...