3514
Sök

Laga gängpaj till luftnippel aluminiumbromsok

1 230 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#1
Tjena! Har 2st bromsok modell stora från en porsche, när jag skulle gänga ur luftnipplarna så tog nippeln med sig aluminiumgängorna ut ur oket.. så det är typ rent där i just nu!

Nipplarna är gänga m10x1 och jag funderar på hur man ska lösa det? Eftersom det är sätet i botten som måste täta så är det väldigt viktigt att det blir rakt om man ska gänga om, finns det några typ insatser med nytt säte i som man kan gänga dit?


4 139 Inlägg
31 januari 2017
#2
kanske inte helt kört ändå:
http://www.ebay.com/itm/291652650046

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 januari 2017
#3
Helicoil funkar ganska bra men jag skulle nog snarare leta efter en nippel med större gänga. (Om det finns. Det borde bli enklare att borra ur och gänga upp med en fingängad M12 eller lämplig UNF.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

1 230 Inlägg
31 januari 2017
Trådstartare
#4
caromania skrev:
Helicoil funkar ganska bra men jag skulle nog snarare leta efter en nippel med större gänga. (Om det finns. Det borde bli enklare att borra ur och gänga upp med en fingängad M12 eller lämplig UNF.

Om man letar rätt på en större nippel så gäller det att den är lika stor i "sätet" så det sluter helt tätt.. funderade på helicoil men det är nog sista utvägen!


962 Inlägg
31 januari 2017
#5
Zzoink skrev:
caromania skrev:
Helicoil funkar ganska bra men jag skulle nog snarare leta efter en nippel med större gänga. (Om det finns. Det borde bli enklare att borra ur och gänga upp med en fingängad M12 eller lämplig UNF.

Om man letar rätt på en större nippel så gäller det att den är lika stor i "sätet" så det sluter helt tätt.. funderade på helicoil men det är nog sista utvägen!

Sista utvägen är nog att pluggsvetsa då helst med mig/mag inte tig sen bearbetning. Helst svetsa under-upp så orenheter åker ur men då är blir det svårare.

Svårt om man inte har grejer naturligtvis men som utväg en väldigt bra utväg. smile

"Yeah come on Affen and do the shake"
Att säga fel sak vid rätt tillfälle är lite som att säga rätt sak vid fel tillfälle.

5 119 Inlägg
31 januari 2017
#6
Jag hade satsat på en time-sert hänga. På så vis kan man rädda konan men ändå få en stark gänga. Nackdelen är man behöver en del material runt hålet att borra i då hyllan tar mer plats än en helicoil

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

1 230 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#7
mb_pucken skrev:
Jag hade satsat på en time-sert hänga. På så vis kan man rädda konan men ändå få en stark gänga. Nackdelen är man behöver en del material runt hålet att borra i då hyllan tar mer plats än en helicoil

time-sert gängan som riktigt bra ut! men när man borrar måste man väl nästan ha ett borr som är platt i botten? så inte spetsen på borret går ner i sätet och förstör?


4 139 Inlägg
1 februari 2017
#8
Iom. att gängorna är borta kanske man kan ta gängtappen direkt utan att borra

time-sert satsen ligger dock runt ca 1000:-

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

1 230 Inlägg
1 februari 2017
Trådstartare
#9
spillolja skrev:
Iom. att gängorna är borta kanske man kan ta gängtappen direkt utan att borra

time-sert satsen ligger dock runt ca 1000:-

med helicoil kanske det skulle funka men time-sert verkade mycket bättre eftersom det är en hylsa!

bromsoken är värda runt 8000kr så det är de värt!


5 119 Inlägg
1 februari 2017
#10
Kan vara värt att lämna i väg oken till en mekanisk verkstad om man inte vill köpa en hel sats time-sert grejor. Kanske går att fräsa hålet och på så vis klara konan i botten :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965


Sök