3566
Sök

Byta koppling Mitsubishi Outlander lätt eller skitsvårt?

2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
#1
Har en Outlander från 2004 som är manuell och har 2.4 motorn tror jag (160hk) ingen turbo.

Tycker det ser skit skumt ut och skit krångligt att byta koppling då den troligtvis är slut.

Någon som gjort detta och vet om man fixar det själv eller om det bästa är att lämna in? tar det 2 timmar eller 2 dagar?

Ska sälja bilen men vill gärna ha kopplingen hel å bra innan tongue

Hittat en kopplingssats för 4000:- så det känns ju helt okej smile


2 021 Inlägg
4 februari 2017
#2
Det beror väldigt mycket på hur duktig du är att skruva och vad du har tillgång till i lokal och verktyg, jättesvårt och säga om det är svårt för dig.
Det är inga avancerade bilar men det är mycket skruva för att få ner lådan, tidsmässigt hamnar du nog närmre 2 dagar än 2 timmar iallafall.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
#3
Rille0 skrev:
Det beror väldigt mycket på hur duktig du är att skruva och vad du har tillgång till i lokal och verktyg, jättesvårt och säga om det är svårt för dig.
Det är inga avancerade bilar men det är mycket skruva för att få ner lådan, tidsmässigt hamnar du nog närmre 2 dagar än 2 timmar iallafall.

Okej. Ja jag har garage med smörjgrop. Så har fördelen där. Sen verktyg finns det väll lagom med. Tillräckligt för att byta motor i en 740 och 850 haha. Har aldrig skruvat med en liknande bil då växellådan sitter "brevid" motorn och inte i en rak linje. Tyckte det såg sjukt avancerat ut. Tänkte mest om någon som hade gjort det Kunde säga om det är "bara" att byta eller om halva framvagnen å halva bilen måste skruvas isär  :p snitt tiden på ett kopplingsbyte verkar vara mellan 2 till 6 timmar kanske. Men det kanske är lite krångligare med denna.


2015 Dbakuten.
5 092 Inlägg
4 februari 2017
Trådstartare
#4
Antar dock bara att kopplingen är slut. Pedalen tar absolut längst ner i botten. Och speciellt när den är kall så slår det i lite när man växlar upp eller ner till 2an. Händer även när den är varm men inte riktigt lika känslig. Så eftersom det är hydraulisk koppling så går den väll inte att spänna osv. Antar oxå att den går på samma system som bromsarna? Och den behållaren var full så verkar inte vara så enkelt som att fylla på broms vätska  smile


Diagnostekniker
2 824 Inlägg
4 februari 2017
#5
Vanligtvis brukar man ju få ta ner ena fjäderbenet och krimkrams runtikring.
Ibland får man ta ner eller släppa lite på subframen också, beroende på bil.
Annars är det rätt så straight forward att ta ner grejerna.
Ett motorok är väldigt bra att ha för att kunna släppa ner ena sidan av motorn, funkar väl lika bra med en växellådslyft även fast det inte är lika bekvämt.

Up the RA


Sök