17 december 2016
Trådstartare
Har precis köpt en Mazda 6 2.2 Diesel, vid besiktas vintersäkra paket konstaterades att det var lite för lite olja i motor, men fortfarande inom OK då det var lite över MIN. Fick rådet att fylla på lite, en liter ungefär ( de sa dock att ja borde kolla upp hur mycket olja som behövdes då det skiljer sig mellan motorerna.
Jag gick och köpte olja och lät bilen stå till dagen efter, nästa dag när jag ska fylla på olja kollar jag oljestickan igen, och då var det helt plötsligt nästan mellan MIN och MAX.
Vi väntade 6-7 minuter på besikta så oljan borde ha hunnit rinna ner, men nu var oljan alltså lite under mellan sträcket.
Jag fyllde ändå på lite olja, 2.5 dl. Och nu när jag kollar oljestickan så får jag väldigt konstiga och varierande resultat.
Ena gången visar den att det är över MAX med 2 centimeter, nästa gång ser man att den tjocka oljan stannar lite högre än mellan sträcken men det finns fortfarande olja utspritt över max sträcken.
Nästa gång jag kollar så är det tjock olja över max sträcket igen, vad är nu detta? Har jag råkat fylla på för mycket olja nu?
Alla andra bilar jag har haft, jag tar upp oljestickan torkar av den, sätter i den igen ta upp, och då ser man tydligt hur mycket olja det finns, oljan går upp till en viss nivå sen är det helt TORRT på resten av stickan.
Varför visar oljestickan så här? Har dock inte startat motorn eller något.
detta är VÄLDIGT konstigt då oljemängden brukar vara mer när bilen är varm och mindre när bilen är kall.
På min verkar det som det är tvärt om, Mindre olja när den är varm och mer olja när den är kall? What is this??
Senast redigerat av Makemehappy (17 december 2016)