3856
Sök

Chevrolet silverado 6.5 td 97 motorlampa

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#1
Hej! Jag har en chevrolet silverado 6.5 td som jag blir knäpp på!
Jag har haft felkoderna
P0251
P0370
Som var permanenta ända tills jag böt dieselfilter i bilen då gick dom att släcka...
Däremot så under vissa påfrestningar eller ett visst antal km så tänds dom igen och bilen går in i felläge och mptorlampan tänds...
Det är alltid helt olika och helt beroende på körning.
Finns det någon som haft samma problem och har en aning om vad som är fel? Så är jag evigt tacksam för all hjälp  mvh
Senast redigerat av sevenfoorty (6 mars 2017)


245 Inlägg
6 mars 2017
#2
Läs av koderna en gång till. Finns det inga felkoder lyser lampan felaktigt. Då måste du kolla över det som ger signal till lampan.
Senast redigerat av Wheel_Spin (6 mars 2017)

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#3
Wheel_Spin skrev:
Läs av koderna en gång till. Finns det inga felkoder lyser lampan felaktigt. Då måste du kolla över det som gör signal till lampan.

Varje gång lampan tänds så blir samma felkoder, dock ibland bara
P0251
Men nästa gång så kommer
P0370 upp med..


245 Inlägg
6 mars 2017
#4
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
Läs av koderna en gång till. Finns det inga felkoder lyser lampan felaktigt. Då måste du kolla över det som gör signal till lampan.

Varje gång lampan tänds så blir samma felkoder, dock ibland bara
P0251
Men nästa gång så kommer
P0370 upp med..

Vad står koderna för exakt?

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#5
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
Läs av koderna en gång till. Finns det inga felkoder lyser lampan felaktigt. Då måste du kolla över det som gör signal till lampan.

Varje gång lampan tänds så blir samma felkoder, dock ibland bara
P0251
Men nästa gång så kommer
P0370 upp med..

Vad står koderna för exakt?

P0370 OBD-II Trouble Code: Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction
P0251 OBD-II Trouble kod: Insprutningspump Bränsledoserings Control "A" Fel (Cam / Rotor / injektor


245 Inlägg
6 mars 2017
#6
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Varje gång lampan tänds så blir samma felkoder, dock ibland bara
P0251
Men nästa gång så kommer
P0370 upp med..

Vad står koderna för exakt?

P0370 OBD-II Trouble Code: Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction
P0251 OBD-II Trouble kod: Insprutningspump Bränsledoserings Control "A" Fel (Cam / Rotor / injektor

Okej, men lösningen på tändningsproblem är ju inte att byta dieselfilter. Bränsledosering fel? Ja då är filter rätt tänkt men pumpen är nog det större problemet då. Mät av bränsletrycket om du kan och kolla upp vad det ska ligga på.
Senast redigerat av Wheel_Spin (6 mars 2017)

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#7
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:

Vad står koderna för exakt?

P0370 OBD-II Trouble Code: Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction
P0251 OBD-II Trouble kod: Insprutningspump Bränsledoserings Control "A" Fel (Cam / Rotor / injektor

Okej, men lösningen på tändningsproblem är ju inte att byta dieselfilter. Bränsledosering fel? Ja då är filter rätt tänkt men pumpen är nog det större problemet då.

Aa men hur kommer det sig att de bara blir så ibland då? De låter skumt om pumpen ska va slut isf borde ju lampan lysa hela tin?


245 Inlägg
6 mars 2017
#8
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:

P0370 OBD-II Trouble Code: Timing Reference High Resolution Signal A Malfunction
P0251 OBD-II Trouble kod: Insprutningspump Bränsledoserings Control "A" Fel (Cam / Rotor / injektor

Okej, men lösningen på tändningsproblem är ju inte att byta dieselfilter. Bränsledosering fel? Ja då är filter rätt tänkt men pumpen är nog det större problemet då.

Aa men hur kommer det sig att de bara blir så ibland då? De låter skumt om pumpen ska va slut isf borde ju lampan lysa hela tin?

En sak är fukt, speciellt under kalla tider. Kan orsaka mer problem än vad någon orkar nämna.
En annan sak är att elektronik faktiskt strular, glappar.. osv osv osv.

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#9
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:

Okej, men lösningen på tändningsproblem är ju inte att byta dieselfilter. Bränsledosering fel? Ja då är filter rätt tänkt men pumpen är nog det större problemet då.

Aa men hur kommer det sig att de bara blir så ibland då? De låter skumt om pumpen ska va slut isf borde ju lampan lysa hela tin?

En sak är fukt, speciellt under kalla tider. Kan orsaka mer problem än vad någon orkar nämna.
En annan sak är att elektronik faktiskt strular, glappar.. osv osv osv.

Okej jag plockar isär kontakter osv imorgon och hoppas på någon form av förändring annars är de väll pumpbyte antar jag?


245 Inlägg
6 mars 2017
#10
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Aa men hur kommer det sig att de bara blir så ibland då? De låter skumt om pumpen ska va slut isf borde ju lampan lysa hela tin?

En sak är fukt, speciellt under kalla tider. Kan orsaka mer problem än vad någon orkar nämna.
En annan sak är att elektronik faktiskt strular, glappar.. osv osv osv.

Okej jag plockar isär kontakter osv imorgon och hoppas på någon form av förändring annars är de väll pumpbyte antar jag?

Ja kolla efter fukt. Är det fukt torka det torrt. Asså kolla först om någon kan mäta tryck och kolla så det stämmer. En annan sak du kan prova är att bara plocka av pumpen, kolla över den, rengör den så mycket du kan. Och montera tillbaka skiten och hoppas på att det lirar.

Angående dina tändningsproblem, märker du någon konstig gång på motorn någon gång?
Senast redigerat av Wheel_Spin (6 mars 2017)

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#11
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:

En sak är fukt, speciellt under kalla tider. Kan orsaka mer problem än vad någon orkar nämna.
En annan sak är att elektronik faktiskt strular, glappar.. osv osv osv.

Okej jag plockar isär kontakter osv imorgon och hoppas på någon form av förändring annars är de väll pumpbyte antar jag?

Ja kolla efter fukt. Är det fukt torka det torrt. Asså kolla först om någon kan mäta tryck och kolla så det stämmer. En annan sak du kan prova är att bara plocka av pumpen, kolla över den, rengör den så mycket du kan. Och montera tillbaka skiten och hoppas på att det lirar.

Angående dina tändningsproblem, märker du någon konstig gång på motorn någon gång?

När motorlampan tänds så går den inte att varva ur annars så märks det inget


245 Inlägg
6 mars 2017
#12
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Okej jag plockar isär kontakter osv imorgon och hoppas på någon form av förändring annars är de väll pumpbyte antar jag?

Ja kolla efter fukt. Är det fukt torka det torrt. Asså kolla först om någon kan mäta tryck och kolla så det stämmer. En annan sak du kan prova är att bara plocka av pumpen, kolla över den, rengör den så mycket du kan. Och montera tillbaka skiten och hoppas på att det lirar.

Angående dina tändningsproblem, märker du någon konstig gång på motorn någon gång?

När motorlampan tänds så går den inte att varva ur annars så märks det inget

Låter som om bilen går in i något ''fel-läge'' då. Ett exempel är att på många diesel bilar när turbon laddar lite lite för mycket så känner en givare av det och trycket går inte längre mot insuget. Då blir bilen fruktansvärt slö.

Om den inte går varva ur så kanske det är någon typ av givare som sänker varvstoppet.. Är det så du menar? Att stoppet sänks?
Senast redigerat av Wheel_Spin (6 mars 2017)

10 Inlägg
6 mars 2017
Trådstartare
#13
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:

Ja kolla efter fukt. Är det fukt torka det torrt. Asså kolla först om någon kan mäta tryck och kolla så det stämmer. En annan sak du kan prova är att bara plocka av pumpen, kolla över den, rengör den så mycket du kan. Och montera tillbaka skiten och hoppas på att det lirar.

Angående dina tändningsproblem, märker du någon konstig gång på motorn någon gång?

När motorlampan tänds så går den inte att varva ur annars så märks det inget

Låter som om bilen går in i något ''fel-läge'' då. Ett exempel är att på många diesel bilar när turbon laddar lite lite för mycket så känner en givare av det och trycket går inte längre mot insuget. Då blir bilen fruktansvärt slö.

Om den inte går varva ur så kanske det är någon typ av givare som sänker varvstoppet.. Är det så du menar? Att stoppet sänks?

Ja och den blir trött som fan, går inte över 90 km/h


245 Inlägg
6 mars 2017
#14
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:

När motorlampan tänds så går den inte att varva ur annars så märks det inget

Låter som om bilen går in i något ''fel-läge'' då. Ett exempel är att på många diesel bilar när turbon laddar lite lite för mycket så känner en givare av det och trycket går inte längre mot insuget. Då blir bilen fruktansvärt slö.

Om den inte går varva ur så kanske det är någon typ av givare som sänker varvstoppet.. Är det så du menar? Att stoppet sänks?

Ja och den blir trött som fan, går inte över 90 km/h

Låter som om turbon slutar skicka tryck till insuget pga en givare som känner av tryck, som inte får överstigas smile

Finns det någon laddtrycksmätare? Om det gör det, kolla så det inte laddar för mycket. Har du ingen laddtrycksmätare kolla om det går sänka trycket ytterst lite.. hjälper inte det heller, kolla upp och byt givaren som jävlas...

245 Inlägg
6 mars 2017
#15
sevenfoorty skrev:
Wheel_Spin skrev:
sevenfoorty skrev:

När motorlampan tänds så går den inte att varva ur annars så märks det inget

Låter som om bilen går in i något ''fel-läge'' då. Ett exempel är att på många diesel bilar när turbon laddar lite lite för mycket så känner en givare av det och trycket går inte längre mot insuget. Då blir bilen fruktansvärt slö.

Om den inte går varva ur så kanske det är någon typ av givare som sänker varvstoppet.. Är det så du menar? Att stoppet sänks?

Ja och den blir trött som fan, går inte över 90 km/h

En annan sak du ska göra innan du byter givare, om det nu går. Är att koppla ifrån den och prova att köra så. Om nu datorerna klarar av det utan att få fnatt. Vilket de bör göra. Om bilen inte blir slö längre har du ditt problem där..

Men som sagt, det här är vad jag tror kan vara en orsak. Din bil kanske i själva verket inte går in i fel-läge vid överladd.


Sök