Goda nyheter!
Kom hem ifrån mappning igår med överraskande bra resultat.
Men jag börjar med att slänga in lite info om vad som hänt strax innan mappningen.
Först och främst så drogs det 10mm bränslerör mellan tank och motor.
Sedan så passade vi på att byta bromsrör medans tanken endå inte var ivägen och ett av bromsrören var lite rostskadat, Vi bytte huvudledningen bak och båda sidor bak.
Valde detta bromsrör som är lite styvare och borde klara sig länge!
Vi sprättade loss bromsledningarna och bockade de nya efter de gamla och det blev riktigt bra passform!
Sedan har vi även renoverat bromsarna bak på bilen då dom hade gjort sitt.
Plockade ned allt i smådelar, blästrade allt som går att blästra och målade om dom i svart.
Sedan på med de nya Brembo skivorna och Yellowstuff bromsbeläggen och jag måste tillägga att det blev otroligt snyggt!
Sedan så fick jag även hem massvis med delar till bakvagnen som ska monteras och kanske modifieras snart!
Efter detta och mer småsaker runt omkring så började det bli tajt på tid inför mappning så vi monterade tillbaka bakvagn och allt kring det och förberedde inför mappning.
På onsdag klockan 22:00 så var vi redo, bilen lastad på trailer och allt i ordning för att rulla söderut.
Så hem och ta lite sömn. (det var lagomt stressigt de senaste dagarna)
04:00 Torsdag så var vi på rull neröver. Jag, farsan och Torleif som lyckligtvis hade med sig en kamera! Det var otroligt nervöst hela vägen ned och inte minst sagt hela dagen.
Men iaf på plats nere på Motornord i Sundsvall så lastade vi av bilen cirka 07:10 och lät bilen stå på tomgång och bli lite varm.
Strax före 08:00 så drog vi igång, körde in bilen och förberedde allt.
Resten av dagen rullade på i en otrolig fart.
Bilen började köras i dynon och det gick fint en stund, enda tills den skenladdade.
Men det var ett lätt fel, bara en vacuum slang på wastegaten som var felmonterad!
Sedan rullade det på tills vi nådde runt 1bar i laddtryck, då missade bilen tändning lite då och då. Så vi skyndade att riva ur stiften som låg på 0.9mm gap och knackade ned dem till 0.47mm vilket löste våra problem med utebliven tändning!
Dagen rullade sedan på tills vi fick problem med bränslet! Ja vi var lite fundersam över vad det kunde vara som gjorde att den inte fick bränsle som den skulle så vi började felsöka allt möjligt. Vi mätte tryck, letade spänningsfall, kollade filtret så det inte satt igen men vi hittade ingenting!
Efter lite fundering och knappning i datorn så testade vi att ändra hur spridarna jobbade emot varandra (kör med dubbla) och märkte att det stod "not connected" på andra raden spridare i styrenheten!
Där har vi det tänkte vi! Men vad kan ha hänt? kontakt som lossnat kanske? nää... det var enklare en så. Säkringen som vi hade satt dit till spridarna som vi helt hade glömt hade gått och därför vi hade problem med bränslet. Facepalm!
Så två timmar ungefär la vi på felsökning då det bara var en liten säkring haha!
Ja sedan så började vi köra igen och jag måste säga vilket jäkla resultat, fan vad maskinen gav!
Långt över förväntan då turbon som sitter på bilen ska vara en Garrett GT2871r (om man söker på serie numret som står på turbon) och inte orka så långt.
Men nånting måste vara gjort med den turbon eller vad tror ni?
Här har ni den slutgiltiga kurvan för dagen.
443hk och 553.9 NM på naven?!
Vid 1.6 bars laddtryck!
Vi hann inte med att göra de justeringar på motorn som vi hade tänkt att göra, vi hade tänkt att vrida avgas kammen och se vad som hände med avgastrycket och hur vridmomentet flyttades men det fanns inte tid till det. Men jag tror nog att det här registret kan bli körbart. Vi får se framöver!
Jag nu kan man säga att man längtar till sommaren!