1783
Sök

Sug trimma lite???

9 Inlägg
12 januari 2017
Trådstartare
#1
Hej jag tänkte se om någon vet vad man får ut av vassare kam,  extraktor, 2,5 tum. På en b230?
Funderar även på portad och planad topp med lite vettigare ventilfjädrar och nått chip så man kan varva lite.  Så undrar då vad detta skulle kosta och ca hk

78 Inlägg
23 februari 2017
#2
felcan skrev:
Hej jag tänkte se om någon vet vad man får ut av vassare kam,  extraktor, 2,5 tum. På en b230?
Funderar även på portad och planad topp med lite vettigare ventilfjädrar och nått chip så man kan varva lite.  Så undrar då vad detta skulle kosta och ca hk

Ca 10000kr ca 175 hk
/ Jonas E

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

168 Inlägg
2 mars 2017
#3
Inte för att vara den, men varför sugtrimma en b230? (Undantag rally) sälj skiten och köp en 7/940 turbo för pengarna då du verkar ha pengar över att trimma för.
Senast redigerat av citrouz (2 mars 2017)


441 Inlägg
3 mars 2017
#4
Jag har dom här delarna hemma till min Volvo 240 med B230F.

* 530 topp planad 2,25mm
*Extraktor
*VX3-kam
*Chip till tändningen för högre varvstopp.
*Nya packningar till allt

Sen ska jag bygga ett avgassystem på 2,5" och montera racekat.

Jag hoppas jag får 150 hästar.

Skulle jag fått tag i en 531-topp så hamnar jag alldeles säkert över 150, kanske når 160 men det är tveksamt.

B230F är otacksam att trimma och om du vill få mer effekt rekommenderar jag en B230FK
Senast redigerat av Ainok (3 mars 2017)

273 Inlägg
22 mars 2017
#5
RallyJonas69 skrev:
felcan skrev:
Hej jag tänkte se om någon vet vad man får ut av vassare kam,  extraktor, 2,5 tum. På en b230?
Funderar även på portad och planad topp med lite vettigare ventilfjädrar och nått chip så man kan varva lite.  Så undrar då vad detta skulle kosta och ca hk

Ca 10000kr ca 175 hk
/ Jonas E

10k stoppar nog inte, och tror du verkligen på 175 hästar med dom grejerna ? det tror absolut inte jag.

273 Inlägg
22 mars 2017
#6
felcan skrev:
Hej jag tänkte se om någon vet vad man får ut av vassare kam,  extraktor, 2,5 tum. På en b230?
Funderar även på portad och planad topp med lite vettigare ventilfjädrar och nått chip så man kan varva lite.  Så undrar då vad detta skulle kosta och ca hk

Satsa på en 740/940 turbo istället. Dessutom är sugtrimma ett av det dyraste du kan göra. Ska du sugtrimma så satsa på en 531 topp, mira fräs och sätt i 46/38 ventiler, hårdare fjädrar, rolig riktig kam, plana, porta. Har du inga kontakter inom trimvärlden så kommer detta kosta en bra slant.

1 450 Inlägg
22 mars 2017
#7
felcan skrev:
Hej jag tänkte se om någon vet vad man får ut av vassare kam,  extraktor, 2,5 tum. På en b230?
Funderar även på portad och planad topp med lite vettigare ventilfjädrar och nått chip så man kan varva lite.  Så undrar då vad detta skulle kosta och ca hk

Köp begagnade delar så behöver de inte kosta så mycket.
Ja har trimmat min 740 toppen är planad lite mer än 4 mm å väldigt portad, mira fräst med hårdare fjädrar osv, Förbränningsrummen är väldigt modifierade.
Med en omslipad vass kamaxel.
+ större spridare å 50 etanol i tanken.
Nu har ja inga effekt uppgifter men den går riktigt bra. Och låter vasst också.

Det har kostat mig tusen kr

Don't Hate Me Because I Beat You..Respect Me Because I Teach You

2 452 Inlägg
22 mars 2017
#8
allt beror ju med på hur mycket han kan göra själv,kan han fixa toppen o lite runt om så behöver det inte kosta skjortan...o det är inte omöjligt o komma upp till dom siffror som han vill,är ju folk som lyckats med det så bara o köra på...

döden kommer tillbaka

78 Inlägg
25 mars 2017
#9
Lommen skrev:
RallyJonas69 skrev:
felcan skrev:
Hej jag tänkte se om någon vet vad man får ut av vassare kam,  extraktor, 2,5 tum. På en b230?
Funderar även på portad och planad topp med lite vettigare ventilfjädrar och nått chip så man kan varva lite.  Så undrar då vad detta skulle kosta och ca hk

Ca 10000kr ca 175 hk
/ Jonas E

10k stoppar nog inte, och tror du verkligen på 175 hästar med dom grejerna ? det tror absolut inte jag.

Men jag kan göra det för10000kr 175 hk inga problem, jag vet vad jag gör!

Har du inte alla hästar hemma...lugn det fixar jag !

273 Inlägg
26 mars 2017
#10
felcan skrev:
Hej jag tänkte se om någon vet vad man får ut av vassare kam,  extraktor, 2,5 tum. På en b230?
Funderar även på portad och planad topp med lite vettigare ventilfjädrar och nått chip så man kan varva lite.  Så undrar då vad detta skulle kosta och ca hk

Annars kan du få köpa en 531 topp av mig, mira fräst med 46/38 ventiler, hårdare fjädrar, planad, bara portning kvar och en vettig kam, sitter en VX3 kam i den nu. Sitter även nya styrningar och tätningar i den.

Den är inte använd efter att den blev fixad. Har haft den liggandes länge nog i garaget nu så möjligen är den till salu..

Forummoderator
18 034 Inlägg
26 mars 2017
#11
Jag är inte speciellt kunnig på denna maskin. Men hade en 745 -88 med sprut och en vass kam på det. Köpte den sån. Den gick som ett svin... Markant skillnad mot en vanlig 740. Och då hade jag 2 stycken hemma då jag köpte/sålde bilar som hobbyhandlare.  Pigg som grisen!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!


Sök