Evildan skrev:
ehedman skrev:
amazinjoey skrev:
Vi blev inte kränkta , vi vill bara informera att DIN åsikt är fel!Bara för att du har en åsikt betyder de inte att den är rätt...
Vill man bli duktig på trimma bilar i allmänhet så är det denna rutten man tar , den är enklast och har mest information om hur man gör. Sen kan flytta över sig till andra bilar...Eller som kan man ta din latmask metod och köpa ett chip som nån annan ha lagt ner tid att programmera och betala några fina tusenlappar istället för att göra de själv och lära sig som OP ville
Fast en åsikt är - just det, en åsikt - sällan faktabaserad.
Ja, chip var kanske fel ordval, menar du att du skriver dina egna program? Är det vad trimning innebär för dig?
När man vill trimma en bil bör man börja med att se till att man har en schyst motor för att få en bra grund,
sen kan man gå in på mjukvara. Men det är som sagt
min åsikt, om du tycker att den är fel så får du tycka det.
Jag delar din åsikt gällande hårdvarans skick.
Det är enligt min åsikt (vilken är rätt oavsett vad någon tycker) motorns allmäntillstånd som är grunden för en effektökning, allt annat är oseriöst oavsett om det är flygplan, traktorer eller personbilar.
Grund motorn med lite enkla byten på en 9-5 klarar upp till 300hk utan problem , vi kan ta en 9-5 2001 2.0t som exempel. De är inte svårt att hitta en för 5000-7500kr som är besiktad skattat.
Org 150hk
Steg 1. Programvara förfina värderna ger ungefär 220hk-235hk E85
Steg 2. Byte av turbo till TD04-15 ger ungefär 260hk bensin
Steg 3 Byte av spridare till deka 630 och 3 tum halvsats - ger ungefär 300-310hk.
Steg 4+: T5 botten , T5 kolvar svarvade 1.1mm eller smiddad, pluggad balanskedja , T7 topp och packning. 3tum hela vägen , grövre turbo tex HX35. Borde kunna ge upp till 350-450hk
Turbon beg kan man hitta för runt 1500-2000kr, ny kopia kostar 3200kr
Spridarna går hitta för 1000-2000kr begagnad
Halvsats brukar gå för 3000kr ny , går självklart hitta billigare eller bygga själv
Vid 260+ Så rekommenderas koppling byte om man inte har en aero koppling som klarar runt 450nm
T5 materialet kan man hitta från valfri skrotad saab 900ng , 9000 lr 9-3 från 98-00 Allt som allt borde inte gå för så mkt på skroten