2998
Sök

Trött på bensin

441 Inlägg
10 april 2017
#21
monkey__ skrev:
Som det ser ut så blir det nog en 606 med tillhörande automat låda o styr enhet från turbobanditen sen byta till 11mm pump

Imponerande att du lägger sådana pengar! Blir säkert bra. 
Kommer det gå att regga då? smile

25 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#22
Ainok skrev:
monkey__ skrev:
Som det ser ut så blir det nog en 606 med tillhörande automat låda o styr enhet från turbobanditen sen byta till 11mm pump

Imponerande att du lägger sådana pengar! Blir säkert bra. 
Kommer det gå att regga då? smile

Det är ju hobbyn! Vad kan vara bättre än att leka mullemeck? wink haha

I värsta fall blire sfro besiktning

7 424 Inlägg
10 april 2017
#23
Evildan skrev:
monkey__ skrev:
Godmorgon folket! Har suttit nu o läst igenom era svar,

Ang min bil så är det en jeep comanche,
Tid o pengar kan jag lägga ner men finns ju gränser (bilen ska ju också bli klar någon gång)

Tanken är att det ska vara godkännd för gata annars så kan den lika gärna vara original, idag sitter det en 4liters sexa,
Om igen vet vad en comanche är så är det en cherokee men bakom framdörrarna så är det ett flak Istället

Merca eller BMW  motor blir det iaf,

Dom där rackarna fanns ju med diesel eller åtminstone Cherokeen.
Plocka över hela drivlinan från en sådan?

Den första dieselmotorn i Cherokee XJ härstammar från tiden Renault ägde Jeep.
Således en Renaultmotor.
Senare Cherokee/Liberty KJ har VM-dieslar.
Dom rosade inte marknaden som 2.5:a.
2005 kom VM 2.8 CRD i Cherokee/Liberty.
2.8:an betydligt driftsäkrare än 2.5:an som hade problem med topplocken.
Hade själv en -06 2.8 CRD Automat i 5 år utan problem.
Tar man drivlinan från en Jeep Cherokee/Liberty KJ från och med 2005 får man på köpet en fördelningslåda med både "Part Time" och "Full Time".
Det senare ovärderligt i samspel mellan lågväxel och "bromsvärmare".
I alla fall som dragare för större bilsläp på leriga uppställningsplatser vid offroad.
Så använde jag min Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD Automat.

25 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#24
torsen skrev:
Evildan skrev:
monkey__ skrev:
Godmorgon folket! Har suttit nu o läst igenom era svar,

Ang min bil så är det en jeep comanche,
Tid o pengar kan jag lägga ner men finns ju gränser (bilen ska ju också bli klar någon gång)

Tanken är att det ska vara godkännd för gata annars så kan den lika gärna vara original, idag sitter det en 4liters sexa,
Om igen vet vad en comanche är så är det en cherokee men bakom framdörrarna så är det ett flak Istället

Merca eller BMW  motor blir det iaf,

Dom där rackarna fanns ju med diesel eller åtminstone Cherokeen.
Plocka över hela drivlinan från en sådan?

Den första dieselmotorn i Cherokee XJ härstammar från tiden Renault ägde Jeep.
Således en Renaultmotor.
Senare Cherokee/Liberty KJ har VM-dieslar.
Dom rosade inte marknaden som 2.5:a.
2005 kom VM 2.8 CRD i Cherokee/Liberty.
2.8:an betydligt driftsäkrare än 2.5:an som hade problem med topplocken.
Hade själv en -06 2.8 CRD Automat i 5 år utan problem.
Tar man drivlinan från en Jeep Cherokee/Liberty KJ från och med 2005 får man på köpet en fördelningslåda med både "Part Time" och "Full Time".
Det senare ovärderligt i samspel mellan lågväxel och "bromsvärmare".
I alla fall som dragare för större bilsläp på leriga uppställningsplatser vid offroad.
Så använde jag min Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD Automat.

Jaså så pass!? Kanske ska kolla upp det istället, kan ju vara roligt att ha jeep rakt igenom också har du någon motorbeteckning?
Senast redigerat av monkey__ (10 april 2017)

7 424 Inlägg
10 april 2017
#25
Svar nej.
Endast 2.8 CRD.
Samma motor finns i Voyager och i en del italienska bilar.
Har för mig att motorn inte är ovanlig i husbilschassin Iveco/Fiat/Peugeot/Citroen m fl.

25 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#26
torsen skrev:
Svar nej.
Endast 2.8 CRD.
Samma motor finns i Voyager och i en del italienska bilar.
Har för mig att motorn inte är ovanlig i husbilschassin Iveco/Fiat/Peugeot/Citroen m fl.

Okek tack så mycket endå, har mejlat en jeep skrot o se vad dom har

Evildan
10 april 2017
#27
monkey__ skrev:
torsen skrev:
Evildan skrev:

Dom där rackarna fanns ju med diesel eller åtminstone Cherokeen.
Plocka över hela drivlinan från en sådan?

Den första dieselmotorn i Cherokee XJ härstammar från tiden Renault ägde Jeep.
Således en Renaultmotor.
Senare Cherokee/Liberty KJ har VM-dieslar.
Dom rosade inte marknaden som 2.5:a.
2005 kom VM 2.8 CRD i Cherokee/Liberty.
2.8:an betydligt driftsäkrare än 2.5:an som hade problem med topplocken.
Hade själv en -06 2.8 CRD Automat i 5 år utan problem.
Tar man drivlinan från en Jeep Cherokee/Liberty KJ från och med 2005 får man på köpet en fördelningslåda med både "Part Time" och "Full Time".
Det senare ovärderligt i samspel mellan lågväxel och "bromsvärmare".
I alla fall som dragare för större bilsläp på leriga uppställningsplatser vid offroad.
Så använde jag min Cherokee/Liberty KJ 2.8 CRD Automat.

Jaså så pass!? Kanske ska kolla upp det istället, kan ju vara roligt att ha jeep rakt igenom också har du någon motorbeteckning?

VM Motori 2.8 heter 531 OHV och är en FIAT motor, VM Motori ägs 100% av FCA/Chrysler efter att FIAT köpt Chrysler 2014.

Den motor jag skrev om som kommer från Mercedes heter OM647 och är en 5 cylindrig 2.7l vilken var monterad även i E270CDI osv. JEEP ägdes av Daimler-Benz vid den tiden.

25 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#28
Okek tack så mycket! Fan blev ju krångligare o fråga! Hahaha beslutsångest nu, men tar vad som blir lättast att hitta! Men fortsätt gärna att komma med förslag o tips

2 021 Inlägg
10 april 2017
#29
torsen skrev:
Svar nej.
Endast 2.8 CRD.
Samma motor finns i Voyager och i en del italienska bilar.
Har för mig att motorn inte är ovanlig i husbilschassin Iveco/Fiat/Peugeot/Citroen m fl.

motorn i ducato/boxer/iveco daily mfl är en 2,8 sofim (sohc 8v med kamrem) således inte samma WM motor som sitter i Jeep bilarna


7 424 Inlägg
11 april 2017
#30
Rille0 skrev:
torsen skrev:
Svar nej.
Endast 2.8 CRD.
Samma motor finns i Voyager och i en del italienska bilar.
Har för mig att motorn inte är ovanlig i husbilschassin Iveco/Fiat/Peugeot/Citroen m fl.

motorn i ducato/boxer/iveco daily mfl är en 2,8 sofim (sohc 8v med kamrem) således inte samma WM motor som sitter i Jeep bilarna

Tack för upplysningen.
Kunskap kan man aldrig få för mycket av, och är inte tung att bära.
B t w, den här motorn, 2.8 sofim, har även den separata "toppar"?

Forummoderator
17 994 Inlägg
11 april 2017
#31
torsen skrev:
Rille0 skrev:
torsen skrev:
Svar nej.
Endast 2.8 CRD.
Samma motor finns i Voyager och i en del italienska bilar.
Har för mig att motorn inte är ovanlig i husbilschassin Iveco/Fiat/Peugeot/Citroen m fl.

motorn i ducato/boxer/iveco daily mfl är en 2,8 sofim (sohc 8v med kamrem) således inte samma WM motor som sitter i Jeep bilarna

Tack för upplysningen.
Kunskap kan man aldrig få för mycket av, och är inte tung att bära.
B t w, den här motorn, 2.8 sofim, har även den separata "toppar"?

Vi har denna maskin i husbilen. Den ger måttliga 122hk i sitt originalutförande. Bytte repet i denna i höstas. Inte så farligt. 7k.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#32
Alla merca kunniga hjälp mej nu, har möjlighet att köpa en original om602 ägaren ska kolla upp om det är 2,5 eller 2,9 motorn, turbo original! Hur är den motorn? Tänk på att det är ingen rallybil jag bygger utan en jeep som ska klättra lite i skogen o dra tunga släp!

Mvh

Forummoderator
17 994 Inlägg
11 april 2017
#33
monkey__ skrev:
Alla merca kunniga hjälp mej nu, har möjlighet att köpa en original om602 ägaren ska kolla upp om det är 2,5 eller 2,9 motorn, turbo original! Hur är den motorn? Tänk på att det är ingen rallybil jag bygger utan en jeep som ska klättra lite i skogen o dra tunga släp!

Mvh

En mycket trevlig pjäs som om den kommer från en personbil är på 2.5L. Den finns -trots motorkoden- som både virvelkammar- och direktisprutad. Allt beror på vilken bil han lyft den från.

Edit: Kollade på wikipedia, en titt på motorkoden avslöjar version.
Senast redigerat av Hybridsmurfen (11 april 2017)

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
11 april 2017
#34
monkey__ skrev:
Alla merca kunniga hjälp mej nu, har möjlighet att köpa en original om602 ägaren ska kolla upp om det är 2,5 eller 2,9 motorn, turbo original! Hur är den motorn? Tänk på att det är ingen rallybil jag bygger utan en jeep som ska klättra lite i skogen o dra tunga släp!

Mvh

Det är en skitbra motor!
Går att köra tufft och länge om olja byts regelbundet.
Inte toksnål i förhållande till det moderata effektuttaget men inte någon törstläpp heller.

25 Inlägg
11 april 2017
Trådstartare
#35
Okej tack för svaren ! smile


Sök