3102
Sök

Trött på bensin

25 Inlägg
9 april 2017
Trådstartare
#1
Hej hopp! Nu har man gått igenom olika Volvo motorer både med och utan turbos!

Har införskaffat mig en pickup med en trött gamal Bensin motor i!

Dax för diesel!
Först så kolla jag lite på om606, men känns överflödigt då det inte ska bli en racing bil utan ett tungdragar monster som kan klättra in i skogen lite då och då,

Så snöa in lite på petrol diesel men finns ju fan knappt att få tag på!!...

Så nu återstår BMW diesel? M51/m21?
Som sakt det ska ju inte vara en racing bil, men ska finnas pulver så alla 4 däck kan riva loss på asfalten om man ska dra något tungt kanske?

Behöver lite tips o idéer med BMW diesel eller om någon har en annan stark diesel motor som inte väger allt för mycket, inga amerikanska v8er för mycket vikt

Mvh

7 460 Inlägg
9 april 2017
#2
Om du är ute efter en större 4x4 diesel tungdragare, men inte vill ha Jeep, så kan du väl kolla in Land Rover Defender, Mitsubishi Pajero Wagon, Mercedes Geländewagen, Toyota LandCruiser m fl?
BMW X5 är väl det sista man ska kolla in.
Dom har ju inte ens riktig 4x4!
Har ju inte Audi heller.
Tuareg?
Panamera?
Volvo XC 90 ha ha ha!

Forummoderator
18 089 Inlägg
9 april 2017
#3
Tja, Bmw-snurran är ju trevlig. Vet inte om den är tålig. Har sett någon tråd ibland om dieselpumpen som tydligen kan ge upp.

Sen förespråkar jag om606. Du behöver ju inte montera en monsterturbo... Den maskin tar man inte död på i första taget iallafall.

Innan råden ramlar in: Modern diesel med databoxar och grejer, är det ok?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
9 april 2017
Trådstartare
#4
torsen skrev:
Om du är ute efter en större 4x4 diesel tungdragare, men inte vill ha Jeep, så kan du väl kolla in Land Rover Defender, Mitsubishi Pajero Wagon, Mercedes Geländewagen, Toyota LandCruiser m fl?
BMW X5 är väl det sista man ska kolla in.
Dom har ju inte ens riktig 4x4!
Har ju inte Audi heller.
Tuareg?
Panamera?
Volvo XC 90 ha ha ha!

Jag har bilen vill bara byta ut motorn o växellådan

25 Inlägg
9 april 2017
Trådstartare
#5
Hybridsmurfen skrev:
Tja, Bmw-snurran är ju trevlig. Vet inte om den är tålig. Har sett någon tråd ibland om dieselpumpen som tydligen kan ge upp.

Sen förespråkar jag om606. Du behöver ju inte montera en monsterturbo... Den maskin tar man inte död på i första taget iallafall.

Innan råden ramlar in: Modern diesel med databoxar och grejer, är det ok?

Tanken är ju inte att det ska vrålvarvas o plågas, utan mera kunna glida runt med mycket botten vrid,  och dra tunga släp osv

I mitt fall spelar inte åldern någon större roll,

25 Inlägg
9 april 2017
Trådstartare
#6
Sen tänkte jag på växellåda,
Skulle ju föredra en automat med triptronic, vad tros om smg II?

Forummoderator
18 089 Inlägg
9 april 2017
#7
monkey__ skrev:
Sen tänkte jag på växellåda,
Skulle ju föredra en automat med triptronic, vad tros om smg II?

Hittade en tråd om den:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261130

Du ska ju ha en traditionell automat med momentomvandlare. Som tål en del.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
9 april 2017
Trådstartare
#8
Hybridsmurfen skrev:
monkey__ skrev:
Sen tänkte jag på växellåda,
Skulle ju föredra en automat med triptronic, vad tros om smg II?

Hittade en tråd om den:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261130

Du ska ju ha en traditionell automat med momentomvandlare. Som tål en del.

Haha okej skippat smg, har du någon vettig låda på listan du kan rekommendera till mitt ändamål då?

Hur är merca o BMW automat lådorna?
Senast redigerat av monkey__ (9 april 2017)

Forummoderator
18 089 Inlägg
9 april 2017
#9
monkey__ skrev:
Hybridsmurfen skrev:
monkey__ skrev:
Sen tänkte jag på växellåda,
Skulle ju föredra en automat med triptronic, vad tros om smg II?

Hittade en tråd om den:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261130

Du ska ju ha en traditionell automat med momentomvandlare. Som tål en del.

Haha okej skippat smg, har du någon vettig låda på listan du kan rekommendera till mitt ändamål då?

Hur är merca o BMW automat lådorna?

Mercalådorna är odödliga om du väljer en äldre 4-växlad modell. En rejäl oljekylare förlänger lådans livslängd och tålighet rejält om du nu ska harva runt i skogen med mycket tunga belastningar på lådan.

Bmw? Vet ej.

Många förespråkar Volvo 960-låda som en tålig rackare. Vet inte hur den är men haft en 960 som rullat 50000 mil och lådan var perfekt... Googla det.

Volvos AW71 är känd för att tåla en del upp till 300Hk. Sen hur den lirar med ett maffigt vrid? Ja du? Bra frågor du väcker som jag ska kolla upp då jag anser mig vara beläst på automater men tydligen inte...'

Sen finns Th350 us-låda.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Evildan
10 april 2017
#10
Hybridsmurfen skrev:
monkey__ skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Hittade en tråd om den:
https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=261130

Du ska ju ha en traditionell automat med momentomvandlare. Som tål en del.

Haha okej skippat smg, har du någon vettig låda på listan du kan rekommendera till mitt ändamål då?

Hur är merca o BMW automat lådorna?

Mercalådorna är odödliga om du väljer en äldre 4-växlad modell. En rejäl oljekylare förlänger lådans livslängd och tålighet rejält om du nu ska harva runt i skogen med mycket tunga belastningar på lådan.

Bmw? Vet ej.

Många förespråkar Volvo 960-låda som en tålig rackare. Vet inte hur den är men haft en 960 som rullat 50000 mil och lådan var perfekt... Googla det.

Volvos AW71 är känd för att tåla en del upp till 300Hk. Sen hur den lirar med ett maffigt vrid? Ja du? Bra frågor du väcker som jag ska kolla upp då jag anser mig vara beläst på automater men tydligen inte...'

Sen finns Th350 us-låda.

Du kan inte ett skit! big_smile

Volvo 960 3.0 1990-1994 lådan, AW 30-40LE är en hållbar låda som är monterad i flertalet större japspickuper exempelvis Toyota Tundra men även i Supra Turbo och Lexus LS 400.
Den kan alltså hantera en bit över 400Nm utan att haverera för TS.

Ps...Du är visst duktig.  XXX

441 Inlägg
10 april 2017
#11
Byter du motor stup i kvarten i en gammal pickup?
Kanske är billigare att köpa någon annan bil, eller har du likt mig fastnat i en ond cirkel där du är envis och väljer att självplåga dig själv med dyra reparationer

Vi kan väl börja med att reda ut lite grundläggande frågor.

1. Vad är det för bil? Bra att veta om man ska välja motor roll
2. Vad får kalaset kosta? Det här kommer bli dyrt. Speciellt när du spekulerar i SMG låda smile
3. Planerar du att registrera bygget?

Har du plats, kika på en dieselsexa från Mercedes eller BMW. De brukar hålla bra.
Senast redigerat av Ainok (10 april 2017)

Forummoderator
18 089 Inlägg
10 april 2017
#12
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:
monkey__ skrev:

Haha okej skippat smg, har du någon vettig låda på listan du kan rekommendera till mitt ändamål då?

Hur är merca o BMW automat lådorna?

Mercalådorna är odödliga om du väljer en äldre 4-växlad modell. En rejäl oljekylare förlänger lådans livslängd och tålighet rejält om du nu ska harva runt i skogen med mycket tunga belastningar på lådan.

Bmw? Vet ej.

Många förespråkar Volvo 960-låda som en tålig rackare. Vet inte hur den är men haft en 960 som rullat 50000 mil och lådan var perfekt... Googla det.

Volvos AW71 är känd för att tåla en del upp till 300Hk. Sen hur den lirar med ett maffigt vrid? Ja du? Bra frågor du väcker som jag ska kolla upp då jag anser mig vara beläst på automater men tydligen inte...'

Sen finns Th350 us-låda.

Du kan inte ett skit! big_smile

Volvo 960 3.0 1990-1994 lådan, AW 30-40LE är en hållbar låda som är monterad i flertalet större japspickuper exempelvis Toyota Tundra men även i Supra Turbo och Lexus LS 400.
Den kan alltså hantera en bit över 400Nm utan att haverera för TS.

Ps...Du är visst duktig.  XXX

Blev lite tagen på sängen där ska erkännas. Men en 960-låda borde väl inte vara någon raketforskning att skaka fram i vettigt skick.

Toyota Tundra... Bara jag som kom att tänka på Terminator?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

441 Inlägg
10 april 2017
#13
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Mercalådorna är odödliga om du väljer en äldre 4-växlad modell. En rejäl oljekylare förlänger lådans livslängd och tålighet rejält om du nu ska harva runt i skogen med mycket tunga belastningar på lådan.

Bmw? Vet ej.

Många förespråkar Volvo 960-låda som en tålig rackare. Vet inte hur den är men haft en 960 som rullat 50000 mil och lådan var perfekt... Googla det.

Volvos AW71 är känd för att tåla en del upp till 300Hk. Sen hur den lirar med ett maffigt vrid? Ja du? Bra frågor du väcker som jag ska kolla upp då jag anser mig vara beläst på automater men tydligen inte...'

Sen finns Th350 us-låda.

Du kan inte ett skit! big_smile

Volvo 960 3.0 1990-1994 lådan, AW 30-40LE är en hållbar låda som är monterad i flertalet större japspickuper exempelvis Toyota Tundra men även i Supra Turbo och Lexus LS 400.
Den kan alltså hantera en bit över 400Nm utan att haverera för TS.

Ps...Du är visst duktig.  XXX

Blev lite tagen på sängen där ska erkännas. Men en 960-låda borde väl inte vara någon raketforskning att skaka fram i vettigt skick.

Toyota Tundra... Bara jag som kom att tänka på Terminator?

Låda från den äldre 960in verkar var ypperlig. Isuzu verkar peta ner den även i rätt moderna modeller.

A340E (30-40LE)[edit]
Applications:
1987-1992 Cressida (30-40LE)
1986-1998 Toyota Supra non-turbo
1987-1998 Toyota Supra turbo 2.5L (1JZ-GTE)
1992-1998 Toyota Supra turbo 3.0L (2JZ-GTE)
1990-2000 Toyota Chaser/Mark II/Cresta 2.5 (1JZ-GE)
1995-2013 Toyota Tacoma 2.7L I4 (4WD), 3.0L V6, 3.4L V6
1993-1995 T100 3.0L V6
1993-1998 Previa 2.4L w/supercharger
1991-1997 Aristo 3.0L I6 Turbo
1992-2000 Lexus SC 300 3.0L I6
1992-1997 Lexus SC 400 4.0L V8
1990-1995 Crown Majesta 3.0L I6
1999-2003 Crown Athlete V (1JZ-GTE)
1994-2000 Toyota Soarer 3.0L I6 (2JZ-GE)
1995-1997 Lexus LS 400 4.0L V8
1989-2002 4Runner (4x2) (30-40LE)
2001-2004 Sequoia (4x2)
2000-2004 Tundra (4x2)
2005-2007 TOYOTA COMMUTER 2.5L DIESEL
1985-1995 Toyota Pick-Up 3.0L
1991-2000 Toyota Soarer (1JZ-GTE)
1990-1994 Volvo 960 3.0L
2004-2009 Isuzu Dmax (4x2)3.5L V6
× 2004 Isuzu Axiom 3.5L V6
2004 Isuzu Rodeo 3.2L and 3.5L V6
2008 Isuzu d tec 3.0l 4x4
Källa Wikipedia

Evildan
10 april 2017
#14
Hybridsmurfen skrev:
Evildan skrev:
Hybridsmurfen skrev:

Mercalådorna är odödliga om du väljer en äldre 4-växlad modell. En rejäl oljekylare förlänger lådans livslängd och tålighet rejält om du nu ska harva runt i skogen med mycket tunga belastningar på lådan.

Bmw? Vet ej.

Många förespråkar Volvo 960-låda som en tålig rackare. Vet inte hur den är men haft en 960 som rullat 50000 mil och lådan var perfekt... Googla det.

Volvos AW71 är känd för att tåla en del upp till 300Hk. Sen hur den lirar med ett maffigt vrid? Ja du? Bra frågor du väcker som jag ska kolla upp då jag anser mig vara beläst på automater men tydligen inte...'

Sen finns Th350 us-låda.

Du kan inte ett skit! big_smile

Volvo 960 3.0 1990-1994 lådan, AW 30-40LE är en hållbar låda som är monterad i flertalet större japspickuper exempelvis Toyota Tundra men även i Supra Turbo och Lexus LS 400.
Den kan alltså hantera en bit över 400Nm utan att haverera för TS.

Ps...Du är visst duktig.  XXX

Blev lite tagen på sängen där ska erkännas. Men en 960-låda borde väl inte vara någon raketforskning att skaka fram i vettigt skick.

Toyota Tundra... Bara jag som kom att tänka på Terminator?

God förmiddag och välkommen till en ny oförstörd vecka!
Nu är du på tå.

Dom flesta 960 skrotades väl för 5år sedan eller så men något bör kunna hittas.
Jag utgår ifrån att TS inte köpt sig en rostig liten Skodapickis utan något rambyggt med rymligt motorutrymme samt dito för växellådan.

T3 edition av Tundran.

25 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#15
Godmorgon folket! Har suttit nu o läst igenom era svar,

Ang min bil så är det en jeep comanche,
Tid o pengar kan jag lägga ner men finns ju gränser (bilen ska ju också bli klar någon gång)

Tanken är att det ska vara godkännd för gata annars så kan den lika gärna vara original, idag sitter det en 4liters sexa,
Om igen vet vad en comanche är så är det en cherokee men bakom framdörrarna så är det ett flak Istället

Merca eller BMW  motor blir det iaf,

Evildan
10 april 2017
#16
monkey__ skrev:
Godmorgon folket! Har suttit nu o läst igenom era svar,

Ang min bil så är det en jeep comanche,
Tid o pengar kan jag lägga ner men finns ju gränser (bilen ska ju också bli klar någon gång)

Tanken är att det ska vara godkännd för gata annars så kan den lika gärna vara original, idag sitter det en 4liters sexa,
Om igen vet vad en comanche är så är det en cherokee men bakom framdörrarna så är det ett flak Istället

Merca eller BMW  motor blir det iaf,

Dom där rackarna fanns ju med diesel eller åtminstone Cherokeen.
Plocka över hela drivlinan från en sådan?

25 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#17
Evildan skrev:
monkey__ skrev:
Godmorgon folket! Har suttit nu o läst igenom era svar,

Ang min bil så är det en jeep comanche,
Tid o pengar kan jag lägga ner men finns ju gränser (bilen ska ju också bli klar någon gång)

Tanken är att det ska vara godkännd för gata annars så kan den lika gärna vara original, idag sitter det en 4liters sexa,
Om igen vet vad en comanche är så är det en cherokee men bakom framdörrarna så är det ett flak Istället

Merca eller BMW  motor blir det iaf,

Dom där rackarna fanns ju med diesel eller åtminstone Cherokeen.
Plocka över hela drivlinan från en sådan?

Jo jag vet, men dom har en 4a med delad topp, o det finns igen som kan ge bra fördelar för den motorn, axlarna Från dieseln har jag redan,

Evildan
10 april 2017
#18
monkey__ skrev:
Evildan skrev:
monkey__ skrev:
Godmorgon folket! Har suttit nu o läst igenom era svar,

Ang min bil så är det en jeep comanche,
Tid o pengar kan jag lägga ner men finns ju gränser (bilen ska ju också bli klar någon gång)

Tanken är att det ska vara godkännd för gata annars så kan den lika gärna vara original, idag sitter det en 4liters sexa,
Om igen vet vad en comanche är så är det en cherokee men bakom framdörrarna så är det ett flak Istället

Merca eller BMW  motor blir det iaf,

Dom där rackarna fanns ju med diesel eller åtminstone Cherokeen.
Plocka över hela drivlinan från en sådan?

Jo jag vet, men dom har en 4a med delad topp, o det finns igen som kan ge bra fördelar för den motorn, axlarna Från dieseln har jag redan,

Då borde det smartare alternativet vara MB-Dieseln eftersom det fanns i bilarna redan från fabrik senare årgångar.

Forummoderator
18 089 Inlägg
10 april 2017
#19
Läste på lite om äldre BMW-diesel. De verkar hålla men många kommenterar att dieselpumpen är av mindre bra kvalitet och ger gärna upp. Just den är ju en smula dyr att byta... Röstar för en Om603/606 igen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

25 Inlägg
10 april 2017
Trådstartare
#20
Som det ser ut så blir det nog en 606 med tillhörande automat låda o styr enhet från turbobanditen sen byta till 11mm pump
Senast redigerat av monkey__ (10 april 2017)


Sök