3873
Sök

Seat Ibiza (05) går på 3 cylindrar

75 Inlägg
12 maj 2017
Trådstartare
#1
Hej!

Igår kväll på väg hem så körde jag över ett farthinder lite fort så lät som något small i under bilen men det gick att köra vidare utan att jag märkte något.

Sen åkte jag ca 5km till matbutiken och handla, sen när jag skulle åka hem därifrån så gick bilen väldigt hackigt på (speciellt på låga varv) och motorlampan började blinka (gul). Bilen gick väldigt dåligt så blev att koppla in felkodläsaren och den visa

P0301 -  Cylinder 1 Misfire

Bilen var väldigt svårstartad idag överhuvudtaget, gick till sist med mycket gas men det lukta mycket bränsle.

Motorlampan lyser nu hela tiden inte bara blinkar.

Frågan är vart börjar jag? Byte tändstift är något jag tänkt göra imorgon.

Och, hur vet jag vilken cylinder som är 1?

mvh


5 745 Inlägg
12 maj 2017
#2
Vad för motor har du?

1ans cylinder är den längst fram på motorn, dvs längst bort från växellådan.

Eftersom det hände efter du kört så att det smällt till under bilen så skulle jag rekommendera att du börjar med att kolla om det finns några synliga skador under bilen.


75 Inlägg
12 maj 2017
Trådstartare
#3
simlar skrev:
Vad för motor har du?

1ans cylinder är den längst fram på motorn, dvs längst bort från växellådan.

Eftersom det hände efter du kört så att det smällt till under bilen så skulle jag rekommendera att du börjar med att kolla om det finns några synliga skador under bilen.

Det är en 1.4liters bensin motor.

Det är inga synliga skador under bilen som jag kan se.


5 745 Inlägg
12 maj 2017
#4
ripinpeace skrev:
simlar skrev:
Vad för motor har du?

1ans cylinder är den längst fram på motorn, dvs längst bort från växellådan.

Eftersom det hände efter du kört så att det smällt till under bilen så skulle jag rekommendera att du börjar med att kolla om det finns några synliga skador under bilen.

Det är en 1.4liters bensin motor.

Det är inga synliga skador under bilen som jag kan se.

Hmm verkar som att 1,4 bensinmotor av den årsmodellen har kamrem och inte överladdning så du har ju åtminstone inte kamkedjebekymmer som 1,4tsi-motorn.

Prova byta plats på 1ans tändspole för att utesluta att det är fel på tändspolen.
Hjälper inte det så är nästa steg att ta ut stiften och ta kompprov.
I samband med kompprov kollar du även hur stiften ser ut, ta gärna bild på dom och lägg upp här i tråden då stiften kan säga mycket om hur motorn mår.


Ain't no place like home...
4 640 Inlägg
13 maj 2017
#5
Hur gammal är bilen? De äldre bilarna har en gemensam tändspole o separata kablar till tändstiften. Kolla så kabeln sitter på, kolla så samtliga kablar (jord, strömmatning etc) sitter som de ska.
Om det smäller till o bilen går dåligt efter det skulle jag ta bort alla eventuella skydd under motorn o inspektera. Det kan ju vara så att motorpaketet rört sig så mycket så en kabel/motorfäste smällde av när du körde över fartguppet, dvs ingenting som slagit i utan slitits sönder.

Autopilot: På.
Projekt: Skogsmulle on a budget


Sök