Volvo s60 2,4 utan turbo med chip 180 hästar. Tips på att få ut mer effekt hyffast säkert för motorn. Ju billigare desto bättre!
Det går tyvärr inte, utan turbo så händer det ingenting. Har kollat på detta sj när jag tänkte plocka ut mer power från mina bmws, alla utan turbo. Finns massor med chip och sånt som ger höst 5-6hk extra. Minns inte hur 2.4 var på s60 utan turbo, var det 140hk? eller 170? minns inte alls. Och var den strypt bara via programvara?
Det går tyvärr inte, utan turbo så händer det ingenting. Har kollat på detta sj när jag tänkte plocka ut mer power från mina bmws, alla utan turbo. Finns massor med chip och sånt som ger höst 5-6hk extra. Minns inte hur 2.4 var på s60 utan turbo, var det 140hk? eller 170? minns inte alls. Och var den strypt bara via programvara?
140hk motorn är en strypt 170hk motor.
Går att låsa upp med programvara.
Men har man redan 170hk motorn så har man ju redan den ostrypta varianten.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Det går tyvärr inte, utan turbo så händer det ingenting. Har kollat på detta sj när jag tänkte plocka ut mer power från mina bmws, alla utan turbo. Finns massor med chip och sånt som ger höst 5-6hk extra. Minns inte hur 2.4 var på s60 utan turbo, var det 140hk? eller 170? minns inte alls. Och var den strypt bara via programvara?
140hk motorn är en strypt 170hk motor.
Går att låsa upp med programvara.
Men har man redan 170hk motorn så har man ju redan den ostrypta varianten.
hehe juste, det är nog 2.4t som gäller. Den har nog org 200hk samt turbo som man lätt kan hamna runt 250 med bara chip
Den har ju redan bsr chip så ligger runt 180 hästar. Va skulle typ e85 göra? Måste man konvertera för det?
Står såhär på en sida jag kikade snabbt på:
E85-chip för etanolkonvertering, optimerat för E85 Etanolbränsle (~104 oktan).
För att köra på E85 krävs 38% mer flöde för att uppnå samma blandningsvärde som för bensin. Vi optimerar programmet både vad gäller blandning och vassare ställd tändning. OBS- Det krävs större spridare för att köra på E85. Vi rekomenderar att man använder spridare så nära som möjligt org storlek * 1,38. Vi optimerar även kallstartsmapparna så att bilen startar precis som vanligt. Det kan dock bli svårare att starta vid -10 grader och kallare. Optimerat program gör att vridmomentet kommer tidigare och motorn blir piggare genom hela registret. Därmed kan man inte bara stirra sig blind på toppeffekten, utan ökad körbarhet och en piggare motor är de största fördelarna. E85 Etanolbränsle nöter mer på bränsleslangar och bränslepump så vi rekommenderar att man byter till fräsha slangar och pump. Det är inget måste men bra att känna till. Ex ECU nr: 0261206828 , 0261207666 , 0261207392 , 0261207712 , 0261206272 , 0261208289 , 0261204559 OBS - Styrbox programmeras om, dvs krävs att man skickar in boxen till oss för programmering!
Detta är dock till T5 eller 2,5T/2,4T, så några effektsiffror vet jag inte. Däremot gör mer högoktanig soppa som inte spikar så lätt att du kan ställa tändningen bättre och därigenom få ut mer effekt.
Däremot måste hela bränslesystemet ses över, inklusive spridare som bör bytas och så vidare. Serviceintervallerna blir tätare också, eftersom E85 är aggressivare.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Förlåt om jag kidnappar tråden en snabbis, men om man har en leasing bil och vill trimma sin Volvo kan man sedan återställa den när det är dags att lämna tillbaka den igen? Kommer dom märka att man har trimmat den elektroniskt?
Förlåt om jag kidnappar tråden en snabbis, men om man har en leasing bil och vill trimma sin Volvo kan man sedan återställa den när det är dags att lämna tillbaka den igen? Kommer dom märka att man har trimmat den elektroniskt?
Brukar inte märkas men yes det borde gå utan problem