2532
Sök

Val av bil batteri

102 Inlägg
1 juli 2017
Trådstartare
#1
Tjena.
Vi hade tänkt uppgradera oss lite när det gäller batterier i våran bil. Har följare uppsättning:
2 st Kicker L7 12or 750w RMS och 1500w max per bas
1 st Kicker ZX1500.1 750w RMS och 1500w max
1 st Kicker ZX550.2 550-watt RMS
4 st Kicker CS 5.25 75w styck

Plus 3 stycken diodslingor och lite 5w lampor.

Hade som tanke att vi skall kunna stå och spela i några timmar på normal volym utan att allt dör. Någon som har tips på hur många och vad för batteri vi skall sattas på ?
Vet om att Optima är bra grejer och har en polare som säljer 3st Optima YTS 5.5 för ett vettigt pris. men hur är Biltemas AMG batterier jämför med Optimas ?

Tacksam för snabba svar !

MVH

1 494 Inlägg
3 juli 2017
#2
Optimas är bättre utan tvekan, här är lite tester på olika batterier bla biltemas och två optima.

https://www.youtube.com/watch?v=cx7fv4k-yKw&t=20s


102 Inlägg
3 juli 2017
Trådstartare
#3
Fjong skrev:
Optimas är bättre utan tvekan, här är lite tester på olika batterier bla biltemas och två optima.

https://www.youtube.com/watch?v=cx7fv4k-yKw&t=20s

Ja det verkar som det är rätt stor skillnad. Vill kunna stå och spela några tim utan bekymmer. Spelar ju inte Max volym utan kanske 40% kapacitet är värt att nämna smile

1 494 Inlägg
4 juli 2017
#4
Då är det ju egentligen Ah du är ute efter  men skulle ändå ta optima. Köp en voltmätare  och sätt i bilen så kan du  hålla koll på  spänningen. För övrigt så brukar det ju vara basarna som drar ström, har framsystemet hög känslighet  krävs det ju knappt nått för att det ska spela på lite lagom volym.


102 Inlägg
4 juli 2017
Trådstartare
#5
Fjong skrev:
Då är det ju egentligen Ah du är ute efter  men skulle ändå ta optima. Köp en voltmätare  och sätt i bilen så kan du  hålla koll på  spänningen. För övrigt så brukar det ju vara basarna som drar ström, har framsystemet hög känslighet  krävs det ju knappt nått för att det ska spela på lite lagom volym.

Ja har varit och köpt 3st optima yellow top 75ah. Spelar olika sorters musik, ibland inte någon bas alls men hoppas på att kunna spela i några Tim utan problem smile

102 Inlägg
4 juli 2017
Trådstartare
#6
Fjong skrev:
Då är det ju egentligen Ah du är ute efter  men skulle ändå ta optima. Köp en voltmätare  och sätt i bilen så kan du  hålla koll på  spänningen. För övrigt så brukar det ju vara basarna som drar ström, har framsystemet hög känslighet  krävs det ju knappt nått för att det ska spela på lite lagom volym.

Ja har varit och köpt 3st optima yellow top 75ah. Spelar olika sorters musik, ibland inte någon bas alls men hoppas på att kunna spela i några Tim utan problem smile Har en voltmätare så ska ha koll på detta !

1 494 Inlägg
4 juli 2017
#7
Jag har 4st 80ah och jag klarar mig ganska länge, inte spelat slut på det nån gång än iaf.


102 Inlägg
5 juli 2017
Trådstartare
#8
Fjong skrev:
Jag har 4st 80ah och jag klarar mig ganska länge, inte spelat slut på det nån gång än iaf.

Okey, hur länge kan du stå och spela ? Har ju med 4st räknat med det främre men det har jag bara till så att stereon är igång. De 3st jag köpte ska endast vara till ljuder. En kanske dum fråga: Förburkar jag det främre batterier om kopplar + direkt på generatorn bak till dem andra batterier ?

1 494 Inlägg
5 juli 2017
#9
Som sagt aldrig spelat slut på dom, inte haft några problem att spela på träffar än så länge. Jag kör 4st likadana och det är till både bil och ljud, ser ingen mening att mixtra med skilljerelän och sådant.

Då är ju batterierna ihopkopplade så det bör det ju göra.


102 Inlägg
6 juli 2017
Trådstartare
#10
Fjong skrev:
Som sagt aldrig spelat slut på dom, inte haft några problem att spela på träffar än så länge. Jag kör 4st likadana och det är till både bil och ljud, ser ingen mening att mixtra med skilljerelän och sådant.

Då är ju batterierna ihopkopplade så det bör det ju göra.

Det låter ju toppen, jag har ju inget värsting ljud heller så borde klara mig bra. Även om det är kopplar på generatorn ?

1 494 Inlägg
7 juli 2017
#11
Skippa det som sitter fram nu och kör ett optima där istället och så dom andra två bak, inte bra att blanda för då sliter dom ut varandra. Till grejerna du nämnde kommer det räcka gott. Glöm inte att göra big 3 (eller gärna big 4) med så att kablarna inte blir en flaskhals smile


102 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#12
Fjong skrev:
Skippa det som sitter fram nu och kör ett optima där istället och så dom andra två bak, inte bra att blanda för då sliter dom ut varandra. Till grejerna du nämnde kommer det räcka gott. Glöm inte att göra big 3 (eller gärna big 4) med så att kablarna inte blir en flaskhals smile

Ja, det låter som en god idé ! Yes, hade tänkt göra the 3 med. Skall ja ta veck dem gamla kablarna då ?

1 494 Inlägg
9 juli 2017
#13
Jag använder inte mina gamla, hade jag haft platsen hade jag hellre dragit en till ny isf då dom gamla ofta inte är i super bra skick.


102 Inlägg
9 juli 2017
Trådstartare
#14
Fjong skrev:
Jag använder inte mina gamla, hade jag haft platsen hade jag hellre dragit en till ny isf då dom gamla ofta inte är i super bra skick.

Okey, då kan jag lika väl ta veck den gamla. 3 kablar som ska dras va ? Behövs säkring mellan generatorn och batteriet ?

1 494 Inlägg
10 juli 2017
#15
Hur många beror ju på, drog 2x50mm2 till chassit, 1x50mm2 till motorn och en 50mm2 till generatorn. Men till tre ställen ja,  om du inte vill extra jorda generatorn med vilket är bra att köra med.

Ska man vara riktigt ordentlig så ska man sätta en säkring vid generatorn och en vid batteriet (matning från båda håll precis som mellan batterier) men original i min bil så satt det bara säkring vid batteriet så jag gjorde likadant. Men oftast brukar väl folk inte sätta säkringar där, är ju upp till en själv hur noga man vill va men man får ju skylla sig själv om nått händer med.


102 Inlägg
10 juli 2017
Trådstartare
#16
Fjong skrev:
Hur många beror ju på, drog 2x50mm2 till chassit, 1x50mm2 till motorn och en 50mm2 till generatorn. Men till tre ställen ja,  om du inte vill extra jorda generatorn med vilket är bra att köra med.

Ska man vara riktigt ordentlig så ska man sätta en säkring vid generatorn och en vid batteriet (matning från båda håll precis som mellan batterier) men original i min bil så satt det bara säkring vid batteriet så jag gjorde likadant. Men oftast brukar väl folk inte sätta säkringar där, är ju upp till en själv hur noga man vill va men man får ju skylla sig själv om nått händer med.

Okey, lika bra att sätta säkring när man ändå är där och pillar !


Sök