2556
Sök

Dethär med lager i motorer

15 Inlägg
30 augusti 2017
Trådstartare
#1
Min fråga är helt enkelt varför har man inte kullager i motorer? (vev,ram,kam lager)
I mindre motor tex en moped motor är ju ramlagrerna kul lager.
min egna teori helt utan belägg källor ETC.
Att kulor inte tål rycket fram och tillbaks men det funkar i en encylindrig tvåtaktare(moppe motor) för det är ju ett såpass liten kraft.

53 Inlägg
30 augusti 2017
#2
Trannelhall skrev:
Min fråga är helt enkelt varför har man inte kullager i motorer? (vev,ram,kam lager)
I mindre motor tex en moped motor är ju ramlagrerna kul lager.
min egna teori helt utan belägg källor ETC.
Att kulor inte tål rycket fram och tillbaks men det funkar i en encylindrig tvåtaktare(moppe motor) för det är ju ett såpass liten kraft.

Lite svårt och trycka in ett kullager på en 2 cyl eller mer.
Dvs där du har mer än 2 ytor för lager.

Gjorde en bild.

Svarta pilarna pekar på vart lagerna ska sitta.

Till vänster Honda CBR 600RR Till Höger Ducati 2 cyl


https://www1.garaget.org/gallery/images/221/220944/220944-af958cc855c55a6f90d511b4972e0b1f.jpg
Senast redigerat av Desmosedici (30 augusti 2017)

2 021 Inlägg
30 augusti 2017
#3
fast flercylindriga tvåtaktare har rullager till vevaxeln delade i två halvor precis som ett vanligt ramlager så placeringen på vevaxeln är nog inte orsaken, tror det beror på belastningen och tillförlitligheten som gör att rull/kullager inte används på bilmotorer.


53 Inlägg
30 augusti 2017
#4
Rille0 skrev:
fast flercylindriga tvåtaktare har rullager till vevaxeln delade i två halvor precis som ett vanligt ramlager så placeringen på vevaxeln är nog inte orsaken, tror det beror på belastningen och tillförlitligheten som gör att rull/kullager inte används på bilmotorer.

Testa du trä över ett vanligt kullager till sin position på en 3 cyl eller större motor.... utan att dela lagert.

2 021 Inlägg
30 augusti 2017
#5
självklart går inte det, inget jag heller påstått.
flercylindriga utombordare har ramlager av denna typ
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64706/64706-eeac874591b0d9dc1a354c5e72034f9b.jpg


Forummoderator
9 299 Inlägg
30 augusti 2017
#6
Tankeexempel att grubbla över blir då:

Främre lagret i mina motorer, kullager. Fyrcylindrig motor.

https://www.theaustinsevenworkshop.com/m/products/9/5/59/austin7frontmainbearingball.jpg


Bakre lagret i samma motorer, rullager. Fyrcylindrig motor.

https://www.theaustinsevenworkshop.com/m/products/6/6/66/austin7rearmainbearingroller.jpg

Inga glidlager öht.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

53 Inlägg
30 augusti 2017
#7
Rille0 skrev:
självklart går inte det, inget jag heller påstått.
flercylindriga utombordare har ramlager av denna typ
https://www1.garaget.org/gallery/images/65/64706/64706-eeac874591b0d9dc1a354c5e72034f9b.jpg

Visst.

Men tror inte det är tillförlitlighet eller påfrestning som är mest avgörande i en bilmotor.
Förmodligen prisfråga.

7 441 Inlägg
31 augusti 2017
#8
Jag har ägt en BMW 700 SC -70.
Den hade rullager både som vevlager och ramlager.
Vevaxeln var tillverkad av delar som krymptes/pressades ihop.
Då kunde man placera lagren på tapparna innan vevaxeln monterades samman.

En annan mycket intressant motor är den som fanns i Panhard mod Dyna.
Även den har rullagrad vevaxel.
Det mest intressanta med den motorn, förutom att den hade pildrevstransmission mellan vevaxel och kamaxel, är att den har torsionsstavar till ventilstängningen i stället för traditionella skruvfjädrar.

Vad som förvånar mig är att Citroen, som ägde patentet med pilkugghjul, inte använde sig av detta i sina egna motorer.

Forummoderator
9 299 Inlägg
31 augusti 2017
#9
caromania skrev:
Tankeexempel att grubbla över blir då:

Främre lagret i mina motorer, kullager. Fyrcylindrig motor.

https://www.theaustinsevenworkshop.com/m/products/9/5/59/austin7frontmainbearingball.jpg


Bakre lagret i samma motorer, rullager. Fyrcylindrig motor.

https://www.theaustinsevenworkshop.com/m/products/6/6/66/austin7rearmainbearingroller.jpg

Inga glidlager öht.

Fasen, ingen? Nåja, det var inte ovanligt att man i motorsportsammanhang svarvade av någon millimeter på de två mittre kolvarnas kolvtoppar och motsvarande mängd material från kolvens undersida på de två yttre då kompressionen annars påverkades och blev ojämn vid högre varv, efter 5000. Det experimenterades även med att montera kullager på bakre vevlagret men det slutade ofta med att godset i aluminiumhuset brast, pga påfrestningarna till följd av just ovan nämnda självklara ökade belastning.

Fortfarande inga glidlager.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

15 Inlägg
1 september 2017
Trådstartare
#10
tack för alla svar. det var intressant

925 Inlägg
1 september 2017
#11
Glidlager ÄR väldigt effektiva, tål väldigt stora belastningar, har lång livslängd, och fungerar smörjsystemet har lagret låg friktion. MEN framför allt, billiga att tillverka.
Suzuki motorcyklar (Bland annat.) hade rulllagrade vevaxlar på 4 cylindriga motorer på 70 talet. Vid höga effektuttag blev man tvungen att svetsa ihop vevaxeln för att den inte skulle vrida sig.
Helsmidda vevaxlar tål mer vrid, det gör att glidlager också får en fördel.

Men visst, det är möjligt.
Frågan är om det är bättre eller sämre?

/Mats


Sök