2732
Sök

Volvo 740 sjungande/vinande dovt ljud

8 Inlägg
11 september 2017
Trådstartare
Jag hör ett dovt,lite sjungande och vinande ljud som uppkommer på 3,4,5 växeln i högre hastigheter. Ljudet försvinner vid motorbroms och gaspådrag,frikoppling,det är inget jätte högt ljud då min pappa som arbetat många år i industrin inte hör ljudet,medans jag hör det tydligt komma och gå. Lådan är en m47. Vibrationer förekommer när kopplingen trycks ned, inte jätte kraftiga men det känns i bilen. Drar man på rejält på låga växlar hörs ingenting konstigt. Det är alltså när man kör med jämn fart som ljudet hörs, ständigt.

Det som gör det hela lite mer mysko är att om bilen rullar sakta i ca 10-20 km/h i friläge så hörs ett ljud, som jag skulle beskriva som lite skrapande och sjungande ljud då också, ljudet försvinner dock om man bromsar och det spelar ingen roll om motorn är igång eller ej. Det påminner lite om bromsskivor som ligger an, men fälgarna blir inte varma över huvud taget.
Frågan man ställer sig är om det är samma ljud man hör i dessa olika situationer eller om det är olika "fel".
Omöjligt att svara på såklart, utan att höra.

Om det bor någon kunnig människa runt Kungälv som skulle kunna tänka sig att åka med och lyssna, hör av dig.

Sök