Bilen är i grunden en Saab 9-3 2.0T SE med 185hk som egentligen var tänkt som min förstabil. Den planen sprack dock då den inte var klar till körkortet :). Tanken med bilen nu är att den ska få en renoverad motor och en aeroturbo... Visa mer
Bilen började livet som en Saab 9-3 2.0T SE -01 med 185hk som jag tog över efter mina föräldrar. Tanken var i början att bara att fräscha upp den med en ny inredning och lite annat lullull.
Efter det har allt bara gått utför . Jag fick tag i ett komplett Aero-paket i lite olika färger vilket betyder att jag kommer bli tvungen att måla om bilen i en ny färg. Det enligt mig roligaste valet är plastidip i mattgrå. Så långt har jag dock inte kommit, och efter en massa tänkande fram och tillbaka så kommer det nog sluta med att jag kör med SE-paketet för att få ett utseende som sticker ut lite mer. Fortfarande i mattgrå.
Här är jag nu. Bilen väntar på en renoverad motor och ett tillbakabyte till SE-paketet. Med detta Ingår oxå att den kommer att bli sänkt ca 40mm och att den får en Aeroturbo. Kommer till en början att lägga den på ca 250hk (men vet aldrig vart det slutar). Kommer att gå efter ett orginalstuk med en twist dvs. Aerofälgar och endast måla bilen där det är lackerat från fabrik. Inga allt för galna grejer.
Fick bli en liten uppdatering av inredningen. Ny och hel SID och ACC-panel. Bytte även ut lamporna till gröna dioder för att bli av med den brun-gula färgen och lite ökad saab-anda
Lite ändrade planer. Kom över ett set med Alu 90 turbinfälgar. Detta betyder att renoveringen av mina Aerofälgar läggs på hyllan ett litet tag. Fälgarna är ju inte helt rätt för den bilen, men det är en (i mitt tycke) riktigt snygg fälg. Då blev det lite svårt att hålla sig .
För övrigt så börjar motorlyftet närma sig och borde bli gjort nu i veckan.
Motorn är nere! Det som står på tur nu är att börja demontera den gamla och bygga på den nya
Nu är även fjäderbenen renoverade och färdiga för montering. Allt är bytt. Nya lager, nya stötdämpare (original) och nya fjädrar (Maptun sänkningsfjädrar 40mm). Målade svarta med hammarlack.
Kommer nog bli bra, ser ut att vara ett fräscht utgångsobjekt! Turbinfälgarna är riktigt läckra, kommer sitta fint Jag är tveksam till grå plastidip dock, men det är din bil, så kör på
Är mycket medveten att det finns delade åsikter kring plastidip. Personligen tycker jag att det ser helt okej ut för vad det är. Det framgår inte så tydligt i bilderna, men lacken är i extremt dåligt skick. Har även varit tvungen att laga lite rost i hundbenen. Som studerande så har man ju inte den största budgeten, så då blir plastidipen ett bra ställe att börja på. Billigt och relativt smidigt. Har en dröm att i framtiden ha en og9-3 i monte carlo gul. Vem vet, det kanske slutar med att den här byter färg permanent när ekonomin tillåter
Nu har det gått ganska segt dom senaste veckorna. Har varit en del som har behövdes bli gjort utanför bilarna. Hur som helst, har plockat isär den gamla lite smått.
Det här väl mest blivit lite rengöringsjobb. Rengjort lite motordelar och växellådan. Gjorde helt klart en stor skillnad, värt varje sekund .
Upptäckte även idag anledningen till varför den gamla motorns kam och/eller balansaxelkedja rasslade. Kolla på bilden så förstår ni nog . Bild på en av balansaxlarnas kuggar.
Efter att ha varit inaktiv ett bra tag så är äntligen den nya motorn i och bilen är snart redo för besiktning. Det är troligtvis något luftläckage, vilket resulterar i att den inte känner av rätt luftmassa. Detta gör att den inte går helt rätt, men den går ganska bra ändå. Den har även fått en BioPower-programvara. Så nu är det E85 som gäller!
Bromsarna är även uppgraderade till Viggen. Lika bra att uppgradera när man ändå är igång .
Imorgon är det dags! Besiktning... Nu är det upp till bevis. Är allt jobb gjort i onödan? Tycker bilen borde vara ganska felfri nu när jag själv gått över det mesta. Men man vet aldrig... Nu håller vi tummarna.
Nu är han besiktad och godkänd i en hel månad. Man kan ju självklart inte besikta utan att få en 2a iallafall. Förhöjd HC-halt. Får bli att försöka hitta vad som höjer den, men man måste ju först ut och köra en del .