3156
Sök

Saab ng900 turbo knackar och går lite dåligt UPPDATERAT

38 Inlägg
18 juni 2007
Trådstartare
#1
Hej,

jag har en ng900 -97 2.0 turbo med öppet luftfilter, JT 3" halvsats med 1 dämpare samt en JBR A25 AV. Den har gått 25k.

Idag när jag skulle köra hem efter jobbet så gick bilen som vanligt kändes det som. Märkte dock att den kändes lite mindre snabb i acceleration men turbon laddade som den ska.

Efter ca 3 mil så tändes batteriladdningslampan med ett "plong" och släcktes precis efter. Jag körde då av motorvägen och saktade in vid en bensinmack, då varnade den igen och när jag drog in kopplingen så dog bilen. Den startade trögt och sen parkerade jag.

Jag kollade oljan som låg på okej nivå strax under mitten, fyllde på denna till mitten. Kollade kylvätskan också, allt såg bra ut. Dock hade min öppna avlastningsventil olje-sprut i tratten (öppen dump). Detta kanske är normalt? Det var inte överdrivet mycket men en del skvätt i tratten men ingen annastans i motorrummet.

När jag körde iväg kändes den okej men gick lite trögt/dåligt runt 4000 RPM. Efter ett tag hörde jag att den knackade, knacket följer varvtalet. Låter lite diesel-aktigt. Ganska svagt ljud men hörs mycket utifrån eller om man öppnar huven.
Det låter som att knacket kommer ifrån området där spridarna sitter. Det känns ganska tydligt som att det låter från motorblocket. Blir ingen skillnad i knackljudet med AC påslagen eller inte.
Batterivarningen har inte sagt något mer sedan dess, batteriet är fullt laddat också, jag kollade detta när jag kom hem. Förra året byttes bränslepumpen. När bränslepumpen sackade ihop tändes batterilampan och sen gick det ju såklart inte att starta bilen. Den verkar tändas lite när den har lust?

Bilen har nybytt topplockspackning, planat toppen och 2 bytta ventiler, allt utfört av en bekant som är professionell mekaniker.

Jag kör med Shell helix ultra helsyntet 5w-40 olja.

Ska tilläggas att jag kört ganska hårt med bilen under helgen, mycket accelerationer och så. Den har gått fint hela helgen tills nu.

Vad är mest troligt? Spridarna? Om så är fallet, kan man få tag i spridare begagnat kanske? Kan man på något sätt se/testa om någon spridare är i dåligt skick?

Hoppas ni orkar läsa allt wink

Tacksam för hjälp smile

Mvh
Fredrik



UPPDATERAT:::

Nu har jag kollat/ testat tändstiften på en minitraktor. Allihop tänder. Alla såg bra ut förutom 1 som var vit... De stift som sitter i nu är Iridium tip stift av mycket hög kvalitet. De verkar må bra iallafall.

Jag körde lite igår eftersom den inte knackar på tomgång längre. Bilen knackar bara när jag varvar till 3000. Om jag släpper gasen vid tex 4000 så låter det inte på nervarvningen.

Det låter endast när jag ger någon form av gas. Detta kanske tyder på något?

Den knackar mycket mindre nu än den gjorde dagen innan och knackar nu inte alls på tomgång eller låga varv.

Den känns helt normal att köra, jämn och fin tomgång, inga ryckningar el liknande.

Några ideér baserade på detta?



***********************************************
NY TRÅD MED MINDRE BISYMPTOM, LÅS DENNA TACK
***********************************************
Senast redigerat av yobaman (21 juni 2007)

38 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
#2
Upp

5 198 Inlägg
20 juni 2007
#3
Upp ?

38 Inlägg
21 juni 2007
Trådstartare
#4
gamlingen skrev:
Upp ?

När man skriver ett nytt inlägg hoppar tråden längst upp på listan så att den blir mer tillgänglig för folk att läsa.


Sök