Min Passat 05 har börjat knaka/knarra när jag svänger höger eller vänster. Tex i korsning eller rondell. Hur kan jag ta reda på vad det är som är fel? Och tror ni att det är brådskande att få in bilen på verkstan?
Jag spelade in en film så ni kan höra hur det låter. Detta är i en rondell. Ev. får ni skruva upp volymen lite. I slutet på filmen stänger jag av blinkers - om ni undrar vad just det är för ljud.
Torra kulleder i bärarmarna eller styrleder brukar kunna knaka och låta illa. Ibland kan man höra eller känna vilken led som är den skyldige om man kör upp bilen på en lyft med körbana och vrider på ratten, då har man kvar vikten av bilen på lederna. Då kan man även lyssna kring bussningar osv. Dock brukar dessa ljud även höras vid körning i gupp eller om man gungar bilen, men kan ändå vara värt och kolla :-)
Haft knarrande styrled. Det kändes enligt ovan. Lyfte försiktigt på styrelsens dammskydd med en liten mejsel och sprutade in olja med hjälp av en oljekanna. Gick flera år utan att leden blev glapp.
Låter det värre om du svänger åt ett specifikt håll?
Tack för svar! Det började låta på båda sidorna ungefär samtidigt. Det låter inte likadant när jag åker i gupp . Jag har inte testat att gunga bilen - skall göra det idag.
Finns det någon risk med att köra bilen när den låter så här?
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Finns det något sätt att ta reda på om det är länkarmar, bärarmar eller styrleder som knarrar? Jag har mest arbetat i motorrummet tidigare. Måste jag montera bort däcken och göra okulär besiktning eller finns något smartare sätt?
Nu: Kia Picanto 2020
Tidigare: Ford S-Max 2.0 TDCi 2011
Tidigare: VW Passat B5 Variant (3BG) 1.8T 2005
Hade samma problem på min 940, när man svängde "klonkade" det till, tror det uppkom efter allt vintersladdandet förra vintern. Dock har det försvunnit nu, eller så är det bara jag som inte hör det längre..
Hade samma problem på min 940, när man svängde "klonkade" det till, tror det uppkom efter allt vintersladdandet förra vintern. Dock har det försvunnit nu, eller så är det bara jag som inte hör det längre..
På 940 brukar det vara knuten nere på rattstången i motorrummet. Rengör och fetta in den ordentligt så bör det sluta klonka.