2560
Sök

Köpråd: Begagnad BMW 116D

6 Inlägg
11 december 2017
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har kollat på Bmw 1-serien (främst 116D) och tänkte höra med er vilken årsmodell som är smartast att köpa för att hålla nere värdeminskningen och andra kostnader. I nuläget kollar jag på bilar som är lätt begagnade (runt 2016), har gått runt 2-3000 mil, har m-sport paket och kostar runt 170-175tkr. Ungefär hur mycket kommer en sådan tappa om jag äger den i 2 år och kör ungefär 2500mil/ år? Är det något annat jag behöver tänka på?

Väldigt tacksam för åsikter, erfarenheter och hjälp, tycker det är väldigt svårt att bestämma sig.
Senast redigerat av Roiemile (11 december 2017)

4 261 Inlägg
11 december 2017
#2
Roiemile skrev:
Hej,

Jag har kollat på Bmw 1-serien (främst 116D) och tänkte höra med er vilken årsmodell som är smartast att köpa för att hålla nere värdeminskningen och andra kostnader. I nuläget kollar jag på bilar som är lätt begagnade (runt 2016), har gått runt 2-3000 mil, har m-sport paket och kostar runt 170-175tkr. Ungefär hur mycket kommer en sådan tappa om jag äger den i 2 år och kör ungefär 2500mil/ år? Är det något annat jag behöver tänka på?

Väldigt tacksam för åsikter, erfarenheter och hjälp, tycker det är väldigt svårt att bestämma sig.

https://www.autopower.se/

Hej, läs gärna här på autopower med vilka bekymmer dessa bilar har, kamkedjeras fram till 2012-2013 vet inte ifall det har blivit fixad på senare modeller som du kollar på 2016+.
Skulle sj kollat hellre på lexus ct200h vid samma prisklass men synd att dom är FWD.tråkigt.

30 Inlägg
11 december 2017
#3
Har för mig att Bmw's små diesel motorer fortfarande har problem med kamkjedian inte hört någon uppdatering om att detta skall ha ändrats.


6 062 Inlägg
11 december 2017
#4
Jodå, kedjeproblemet är fixat. Först fixades de flesta problemen 2009, sedan fixades resten 2013.

Jag har en F20, dock 118d. Visst är det en bra bil men jag irriterar mig på att precis allting är elektroniskt och automatiskt. Känns nästan som man kör ett handikappfordon. Men så är det väl med alla moderna bilar, det är nog inte specifikt för denna modell.

En sak med m-paket är att sportsätena inte passar alla. Provsitt noga innan köp.

6 Inlägg
11 december 2017
Trådstartare
#5
Tack för bra tips! Hur ser det ut rent ekonomiskt? Vad tappar en sådan bil ungefär på två år? Är det någon utrustning/feature (tex automat) som gör att den tappar mindre i värde?

6 062 Inlägg
12 december 2017
#6
Automat brukar generellt göra att BMW tappar snabbare i pris faktiskt, men annars vet jag inte mycket om ekonomin. Just nu är de eftertraktade men när efterträdaren kommer om ett eller två år lär de sjunka i pris.

4 261 Inlägg
12 december 2017
#7
Svarte_Orm skrev:
Automat brukar generellt göra att BMW tappar snabbare i pris faktiskt, men annars vet jag inte mycket om ekonomin. Just nu är de eftertraktade men när efterträdaren kommer om ett eller två år lär de sjunka i pris.

säker? hade för mig i nuläget att manuella tappar i värde snabbare, iaf trodde folk nu förtiden gillar att köra automat, majoriteten på jobbet är automater iaf.

6 062 Inlägg
12 december 2017
#8
panda666 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Automat brukar generellt göra att BMW tappar snabbare i pris faktiskt, men annars vet jag inte mycket om ekonomin. Just nu är de eftertraktade men när efterträdaren kommer om ett eller två år lär de sjunka i pris.

säker? hade för mig i nuläget att manuella tappar i värde snabbare, iaf trodde folk nu förtiden gillar att köra automat, majoriteten på jobbet är automater iaf.

Möjligen att automat ger lite mervärde de första åren men sedan blir den snabbt en belastning.

Forummoderator
18 004 Inlägg
12 december 2017
#9
Svarte_Orm skrev:
panda666 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Automat brukar generellt göra att BMW tappar snabbare i pris faktiskt, men annars vet jag inte mycket om ekonomin. Just nu är de eftertraktade men när efterträdaren kommer om ett eller två år lär de sjunka i pris.

säker? hade för mig i nuläget att manuella tappar i värde snabbare, iaf trodde folk nu förtiden gillar att köra automat, majoriteten på jobbet är automater iaf.

Möjligen att automat ger lite mervärde de första åren men sedan blir den snabbt en belastning.

Små bilar med automat är som pengar på banken i nuläget. Förstår inte vad "belastning" syftar på?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 261 Inlägg
12 december 2017
#10
Svarte_Orm skrev:
panda666 skrev:
Svarte_Orm skrev:
Automat brukar generellt göra att BMW tappar snabbare i pris faktiskt, men annars vet jag inte mycket om ekonomin. Just nu är de eftertraktade men när efterträdaren kommer om ett eller två år lär de sjunka i pris.

säker? hade för mig i nuläget att manuella tappar i värde snabbare, iaf trodde folk nu förtiden gillar att köra automat, majoriteten på jobbet är automater iaf.

Möjligen att automat ger lite mervärde de första åren men sedan blir den snabbt en belastning.

tror i nuläget automater är alltid värda mer, tror att folk gillar att köra fram o tbax till jobbet utan att behöva växla hela tiden, möjligen folk som gillar bara att leka på vinter köper manuellt^^ så kanske manuella bilar tappar i värde snabbare om vi inte snackar om gamla bilar me många hk med manuell och rwd-lekbil.

6 062 Inlägg
12 december 2017
#11
Kanske småbilar är lättare att sälja med automat. Men jämför med andra BMW som är till salu, tex. kombinationen V8 och manuell, de är ju otroligt eftertraktade.

1 192 Inlägg
12 december 2017
#12
Svarte_Orm skrev:
Kanske småbilar är lättare att sälja med automat. Men jämför med andra BMW som är till salu, tex. kombinationen V8 och manuell, de är ju otroligt eftertraktade.

Jag tror automat är populärare i dagliga pendlarbilar. Varför veva i lådan varje dag när det är effektivare och numera till och med mer ekonomiskt att låta den sköta det själv.

Däremot kan en entusiast betala mycket extra för en BMW 340i manuell exempelvis. Likaså M5 och M3 är ju högre värderade med manuell låda.


Forummoderator
18 004 Inlägg
12 december 2017
#13
Nu pratar TS om en liten 116D... Givetvis är den värd mer än motsvarande manuell om några år. Sen hur den automaten fungerar vet jag inget om. BMW är ju inte lika med premium längre.

Vad är det för låda (automaten)?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 192 Inlägg
12 december 2017
#14
Hybrid_ skrev:
Nu pratar TS om en liten 116D... Givetvis är den värd mer än motsvarande manuell om några år. Sen hur den automaten fungerar vet jag inget om. BMW är ju inte lika med premium längre.

Vad är det för låda (automaten)?

Den går under namnet ZF 8HP (8-växlad) och sitter i typ alla BMW med automat sedan 2008< med små modifikationer under årens lopp. Mycket bra låda är vad jag har hört i alla fall.


4 261 Inlägg
13 december 2017
#15
Cracksoup skrev:
Hybrid_ skrev:
Nu pratar TS om en liten 116D... Givetvis är den värd mer än motsvarande manuell om några år. Sen hur den automaten fungerar vet jag inget om. BMW är ju inte lika med premium längre.

Vad är det för låda (automaten)?

Den går under namnet ZF 8HP (8-växlad) och sitter i typ alla BMW med automat sedan 2008< med små modifikationer under årens lopp. Mycket bra låda är vad jag har hört i alla fall.

http://f10.5post.com/forums/showthread.php?t=423104

generellt nej har inte hört jättemycket snack om deras 8växlade låda som sitter i alla bmw nuförtiden men har läst om några fall där man har fått felkod som fel på drivlina när man kör bilen, Den är bättre än den manuella;)?

6 Inlägg
13 december 2017
Trådstartare
#16
Någon som vet om dieseln är så mycket bättre än bensinarna? Det skiljer en del i pris.

6 062 Inlägg
13 december 2017
#17
Det är nog inget fel på bensinarna men de drar ju lite mer bränsle. Men nu har ju myndigheterna bestämt sig för att diesel är dåligt så på några års sikt kanske det är bättre att ha en bensinare i alla fall...


Sök