Köpte en Skoda Octavia TDI 4 wd, som gått
37 000 mil. 1 ägare.
Dubbelmassesvänghjul, koppling, tryckplatta slavcylinder, generator, batteri och startmotor var nyligen bytta.
Känt fel var värmepaketet som läckte.
Gjorde en fuling och kapade luftlådan på plats. Bytte paket och glykol för 800 kr.
Skulle kostat mer än 12 000 kr på VAG.
Innefattade då tappning, vacuumsugning och fyllning av AC. Vilket inte behövdes med mitt sätt.
Sedan rev jag ned alla hjulupphängningar. Bytte drivknutar, damasker, hjullager, gummibussningar (inte fram), fjädrar, stötdämpare, fjäderbenslagringar, bromsskivor, belägg, handbromsvajrar, hjulinställning mm mm.
Köpte delar på Skruvat och Bildelaronline24, till rimliga priser.
Bytte samtliga oljor, vätskor och filter. Även i Haldex, bakaxel och växellåda.
Inte så dyrt... Skruvade allt själv.
Satte i lastgaller och lb-reggade.
Nu har bilen rullat drygt 42 000.
- Så det är väl lite av vad man kan räkna med på en långmilare.
Förra bilen en Passat TDI hade rullat 59600 mil, när den ställdes ned.
Senast redigerat av Meaganeowner (14 december 2017)